2014. 03. 27.

Százlábú vágányzár

Komoly változások várhatók majd a vasúti közlekedésben az országgyűlési választások utáni hétvégétől. A Budapest-Keleti bejárati vágányai felett átívelő „Százlábú híd” újjáépítése miatt az összes, a Keletibe közlekedő vonat menetrendje változik.


Az első ütemben, április 13-ától május 27-ig kell komoly korlátozásokra számítani az utasoknak a Keleti pályaudvar térségében. Bár a MÁV-START sajtókapcsolatokért felelős munkatársaitól korábbi, a témát érintő kérdéseinkre nem kaptunk választ, szerkesztőségünk jól értesült források közlése alapján mégis birtokába jutott a változások összefoglalójának.
A hegyeshalmi vonalon a Győr, Sopron, Szombathely, Zalaegerszeg felől érkező vonatokat a Déli pályaudvarra terelik majd, míg a Tatabánya vagy Komárom felől érkező személyvonatok Kelenföldön fordulnak vissza. A frissen felújított 30a vonalon a tárnoki vonatok egy része szintén csak Kelenföldig jön majd be. A hegyeshalmi vonal vonatainak menetrendje itt; a székesfehévári vonal változó menetrendje itt olvasható.

A győri gyorsokat a Déliben kell keresni a Keleti helyett április közepétől május végéig

A pécsi és kaposvári, valamint zágrábi IC-k és a bajai expresszvonatok a Keleti pályaudvar helyett szintén a Délibe mennek, a változó menetrend itt olvasható.
Komoly változás és az utasok nagy része számára komoly visszalépés lesz majd, hogy a gödöllői és hatvani vonatokban közlekedő FLIRT-ek helyett hagyományos ingaszerelvények járnak majd – a MÁV-START birtokunkba került összefoglalója a változást technológiai okokkal magyarázza. Változás az is, hogy amíg most a gödöllői vonatok nem állnak meg Gödöllő-Állami telepek megállóban, addig ez a rend változni fog és a hatvani vonatok haladnak majd át. Hétvégén így jelentős mértékben csökken a megállóhely kiszolgálása, míg hétközben a megállásokat fél órával eltolva kínálják az utasoknak a vágányzári menetrend szerint. Cserében tervezik, hogy Isaszeg és Gödöllő között a Volánbusz járatain elfogadják a vasúti bérleteket (a jegyeket nem), ám erről még nem született megállapodás. A gyorsvonatok és az IC-k esetében nem, vagy csak minimális mértékben változik majd a menetrend.

A hatvani utasok majd másfél hónapra elfelejthetik a FLIRT-eket, ismét jönnek vissza az ingavonatok

A nagykátai vonal utasai számára fontos változás, hogy egyes vonatok a Keleti pályaudvar helyett Kőbánya felsőről Ferencváros érintésével Kelenföldre mennek és onnan is fordulnak vissza. Ez utóbbi a hajnali és a délután órákban közlekedő vonatokat érinti és annak ellenére lépi meg ezt a vasúttársaság, hogy a peremidőszakokban közlekedő vonatok jelentős utasmennyiséget szállítanak már a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között is. Ráadásul a reggeli időszakban a XVII. kerületet kiszolgáló személyvonatok utasait átszállásra kényszerítik. Különösen érdekes az is, hogy fel sem merült a vonatok Nyugati pályaudvarra terelése, tehát a belvárosi kapcsolat megtartása, inkább a Kelet-Pest felől érkező utasoknak kieső Kelenföld és a mindentől távol eső Ferencvárosba viszik majd a vonatokat. Ráadásul Ferencvárosnál az 1-es villamos sem jelent megoldást, mert március 31-étől a Vajda Péter utcáig, majd április 10-étől a Népligetig pótlóbuszok járnak a pályafelújítás miatt a villamosok helyett. A kétséget kizáróan „kiváló” menetrend itt böngészhető.

A vasútbarátok legalább örülhetnek, ha a XVII. kerületből ingázók nem is: ismét rendszeresen járnak személyszállító vonatok Kőbánya felső IV. vágányán is
(fotók: Halász Péter)

A kunszentmiklósi vonatok esetében pedig a pár éve a Keletibe bekerült vonatok ismét Kőbánya-Kispestre járnak majd ebben az időszakban a vágányzári menetrend szerint.
A vágányzári hirdetmények ugyan már kikerültek a MÁV-START honlapjára, de a komoly változásokat jelentő menetrendi módosítás kommunikációját nem kezdte meg a MÁV-START, valamint a Budapest-bérletet kibocsátó BKK sem. A MÁV-START összefoglalója a kommunikáció tekintetében említi, hogy veszélyeket hordoz magában az építkezés csúszása is. A vágányzárról közleményt egyébként március végén adnának ki, sajtótájékoztatót pedig csak április második hetében tartanának a témában a dokumentum szerint.
Érdemes azonban megnézni azt is, hogy a brit Network Rail a jövő évi vágányzárakról már az év elején részletes tájékoztatást adott. Idehaza pedig az M4-es metró átadása előtt egy héttel – nyilvánvaló politikai okok miatt – a menetrendek sem voltak nyilvánosak, az új hálózatról cirka két héttel korábban értesültek az utasok. És ugyanez van és lesz a mostani vágányzár kapcsán is, hiszen a MÁV-START vagy a BKK sem erőlteti meg magát az előzetes kommunikációban – holott nyilván nem előzetes ütemtervek nélkül kezdték meg a kivitelezést.

Halász Péter

10 megjegyzés:

  1. Kelenföldön már ott a négyes metró, 15 perces eljutási idővel Keletibe.Ferencvárosban pedig ott az egyes villamos, eddig az volt a baj, hogy ott nem állnak meg a vonatok...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne felejtsd el, hogy Ferencvárosban pont a Keleti felé (meg Kelenföld felé) hiányzott kapcsolat. No meg azt, hogy Ferencvárosnál az 1-es villamos hamarosan nem lesz ott, a felújítás április elején kezdődő fázisában pótlóbuszozás lesz a Vajda Péter utcáig, majd utána a Népligetig.

      Törlés
  2. És mégis, hova teszik Kőbánya-Kispesten a kelebiai sebesvonatokat?!? Így is gyakran sorállás van a bejáraton, mert a fehérvári gyorsított meg a(z induló) kunszentmiklósi inga mellé nem fér be az érkező vonat...

    VálaszTörlés
  3. Még mindig vannak piros halbik, vagy ez valami régebbi kép (bár a dátum 2014)?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez régebbi kép, de a publikálás ideje 2014.

      Törlés
  4. Rákoson le lehet szállni és busszal eljutni az Örs vezér terére, vagy Kőbánya-felsőn leszállva villamossal a Blaha Lujza térre. Nem muszáj elmenni Ferencvárosig vagy Kelenföldig.

    VálaszTörlés
  5. A megoldás megint nem a legjobb. Rákoson leszállsz. Amíg a vonat benn van a Keletiben, annyi idő alatt _talán_ eljutsz az Örs vezér terére. Talán, mert a Fehér úton van "némi" felújítás és a buszsáv pont azon a szakaszon nincs, ahol áll a dugó. Továbbá onnan még alsó hangon fél óra, amíg eljutsz valahova. Összességében tehát kb. 40-60 perccel nő legalább az eljutáshoz szükséges idő. Bár a MÁV-csoport szerint ez rendben van.

    VálaszTörlés
  6. Mivelhogy a Keletibe nem megy a vonat (ez tény), ezért kell megoldásokat keresni. Mindenképpen hosszabb lesz a menetidő, ez is tény.De akkor sem muszáj elmenni Kelenföldre, mert akkor még sokkal hosszabb lesz. Ha valaki a Keletinél dolgozik, annak szívás, de majdnem ugyanolyan szívás lenne, ha a Nyugatiba menne a vonat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezzel vitatkoznék, mert egy zuglói megállítás jó azoknak is, akik a Keletinél dolgoznak (ez számukra +10-15 percet jelent csak), aki pedig metrókapcsolattal menne tovább vagy a Belváros felé, annak meg a Nyugati is kiváló végállomás lenne. Ellenben mindkét szegmensnek (és ezek adják az érintett vonatok közönségének javát) egyformán rossz Ferencváros vagy éppen Kelenföld, de az átszállás és a közel egy órás plusz menetidő is.

      Törlés
    2. Akkor viszont le kell szállni Rákoson vagy Kőbánya-felsőn, várni kb. 5 percet és átszállni a zónázóra, ami pedig a Keletibe megy :-)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.