2014. 04. 29.

Átalakul Strausberg

A brandenburgi Strausberg állomása magyar szemmel nézve igazi csemege: alsóvezetékes vasúti szerelvények karnyújtásnyi távolságban húznak el a regionális vonatokra váró utasok előtt. Igaz, a forgalom viszonylag gyér, de már nem sokáig élvezhetjük ezt a látványt: 2017-ig minden átalakul.


Strausberg városa több okból is igényt tartható a közlekedésbarátok figyelmére. A Strausberger Eisenbahn, azaz a 89-es villamos mellett egy igazi különlegesség a „nagyállomás”, ahol a Berlin felől érkező gyorsvasúti szerelvények nagy része fordul vissza, emellett pedig megállnak itt a Berlin-Lichtenberg és Küstrin között közlekedő regionális vonatok. No meg negyven percenként tovább is utazhatunk Strausberg Nord felé.

S-Bahn-szerelvény Strausberg Nord állomáson. Az impozáns méretű állomást nem a mai utasforgalomra tervezték, de ebben szerepe van annak is, hogy csak 40 perces ütemet ad az S5-ös viszonylat Berlin felé

Strausberg és Strausberg Nord között viszonylag új a vasúti pálya. 1954-ben a Berlin melletti városba helyezte Berlin-Adlershofból a Nationale Volksarmee elődjét, a Kasernierte Volkspolizei a székhelyét, mivel Berlinben elvileg csak a négy megszálló hatalom képviselői maradhattak. Ekkoriban épült meg a Berlin és a lengyelországi Kostrzyn (Küstrin) közötti vasútvonal Strausberg állomásából észak felé kiágazó vasútvonal.

Strausberg, végállomás. 1956-ig csak idáig jártak az S-Bahn szerelvényei. A képen az északi S-Bahn-vágányon pihen a motorvonat, ahonnan nem tud máshova menni, csak visszafordulni Berlin felé

A 9,1 kilométer hosszú vasúti pályán 1955. január 1-jén indult meg a forgalom, ekkoriban még gőzvontatással. Ám az utasforgalmi igények folyamatosan nőttek és 1956. június 3-ától már villamos vontatással közlekedhettek itt az S-Bahn-szerelvények. A forgalom növekedése nem volt véletlen: Strausbergben volt a székhelye az NDK védelmi minisztériumának, a tárcák közül egyedül. Érdemes azonban megjegyezni: 1968. május 26-áig a Berlin felől érkező utasoknak át kellett szállni az S-Bahn szerelvényei között Strausbergben, csak ekkortól közlekedtek az átmenő gyorsvasúti vonatok, jellemzően 40 perces ütemben, ugyanis a pályán nem épült kitérő, vonattalálkozásra csak a két végponton volt és van lehetőség a mai napig is; ráadásul Strausbergben is csak erősen korlátozott módon.

Regionális vonat érkezik Kostrzyn felől az utasforgalomban használt egyetlen vágányra

Az S-Bahn nem mellesleg érdekes módon kel át az állomáson: Berlintől idáig külön vágányokon közlekednek a szerelvények, az S-Bahn két csonkavágánya közül az Ostbahn vágányaihoz közelebbi – déli – vágányból a bak előtt ágazik ki az összekötés, majd a felvételi épület előtti peron mellett elhúzva az állomás végén észak felé fordulnak a vonatok. Az első vágányt, a felvételi épület előtt így közösen használják az S-Bahn és a regionális forgalom vonatai.

Az állomás vázlatos helyszínrajza: vékony fekete vonal jelzi az S-Bahn vágányait. Az állomás vázlatos helyszínrajza: vékony fekete vonal jelzi az S-Bahn vágányait. A pontozott vonalak a már felszedett vágányok, többek között a Strausberger Eisenbahn teherforgalmi átadóvágányát jelzik
(térkép: OpenStreetMap)

Ráadásul az S-Bahn harmadik sínről működik, ez a megoldás Magyarországon alighanem kiborítaná az engedélyezéssel foglalkozó szakembereket és mindenféle védelmi berendezésért, tankcsapdáért és egyebekért kiáltanának. De persze a német utas nem hülye és nem is nézi annak a hatóság: elvégre senki sem szokta csak úgy fogdosni a harmadik sínt.

Közvetlenül az utasok mellett halad a harmadik sínről üzemelő S-Bahn-szerelvény az első vágányon. Senkinek sem lesz baja ennek ellenére sem... Magyarországon ezt a hatóság el sem tudná képzelni!

Ez a különleges állapot tűnik majd el a tervek szerint 2016-2017-ig: ekkorra készül majd el a különálló regionális vasúti peron és az S-Bahn-szerelvényeket átvezető új vágány is. A külön vágányra szükség is lesz, mert 2015 decemberétől a tervek szerint az itt közlekedő S5-ös viszonylat mindegyik szerelvénye kimegy Strausberg Nordig, húsz perces követést biztosítva. Ennek előfeltétele, hogy Strausberg és Hegermühle között két vágányú legyen a vasúti pálya.

Az egyik szűk keresztmetszet: Strausberg Nord felé csak egy vonatfogadó vágány áll rendelkezésre. Az 1956-ra megépített átkötésen érkezik az éppen a Westkreuzig közlekedő S-Bahn-szerlevény a gyorsvasúti (magas)peronhoz. A regionális vonatok a háttérben látható perontető mellett állnak meg

A sűrű forgalom pedig megköveteli majd a regionális vasúttól való elválasztást, hiszen jelenleg az S-Bahn és a regionális vonatok is mindkét irányban ugyanazt a vágányt használják. Az állomás többi vágányán a gyér teherforgalom jelenik csak meg időről időre.

A regionális vonatok kapacitásának bővítéséhez a pálya áteresztőképességét is növelni kell – erre két vágány kiépítésével látnak lehetőséget. De az állomás átépítése során változik majd a nagyvasúti vonatok helye is

Emellett terítéken van még az Ostbahn második vágányának részleges újjáépítése. Újjáépítésről van szó, mert a II. Világháború végéig két vágányon jártak a mai Nyugat-Lengyelország, illetve a mai kalnyingrádi körzet, az egykori Kelet-Poroszország felé tartó vonatok. A háború után azonban a helyreállítást segítendő, felszedték az egyik vágányt és a tervezett járatsűrítésekhez szükséges pályakapacitást a Strausberg és Rehfelde közötti kétvágányúsítással tudják megoldani. E projekt elkészülte függ a források rendelkezésre állásától, így az időpont még változhat.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Innotranskor majd elnéznék ide, ha még nem késő.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor még talán nem. De majd meglátjuk, mikorra ütemezik az építkezést.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.