2014. 05. 13.

Vége a kiránduló IC-nek

Az idei lesz az utolsó szezonja a számos fürdőhelyet is kiszolgáló, igazi kiránduló-IC-nek. A DB AG ragaszkodik hozzá, hogy a szombatonként közlekedő „Rottaler Land” nevű járatot a 2014-2015-ös menetrendben már ne közlekedtessék. Ezzel pedig komoly vihart idéztek elő a helyieknél.


Komoly viharokat kavart a DB AG bejelentése, ami szerint 2014. december 14-ével megszüntetik a „Rottaler Land” nevet viselő InterCity-járatot. Mondhatnánk, hogy ez csak egy vonat a sok közül, ami részben igaz is, ám amellett, hogy forgalmas fürdőhelyeket köt össze a nagyvilággal, egy komoly hagyományokkal rendelkező rendszer utolsó maradékait számolja fel a német vasút. Az a német vasút, amely ráadásul hajthatatlannak tűnik a járat tekintetében.
Hajthatatlan a Rüdiger Grube vezette cég annak ellenére, hogy több fürdőhely, Bad Füssing, Bad Griesbach és Bad Birnbach előljárói is tiltakozásukat fejezték ki a turisztikai szempontból fontos vonat megszüntetése miatt. A járat ugyanis az északi Hamburg-Altona pályaudvaráról indulva Hannover, Kassel, Fulda, Würzburg és Passau érnintésével végigmegy Németországon, hogy átszállásmentesen juttassa el az utasokat a délnyugat-németországi turisztikai célpontokhoz. Az „odaútban” Hamburg és Passau között IC 1987-es, majd Passau és Mühldorf (Oberbayern) között RE 27004-es számot (ellenkező irányban RE 27005 és IC 1986 a vonatszám) viselő járaton a DB AG szerint túl kevesen vannak.


A fürdőhelyek vezetői azonban jelezték: bár valóban nem túl nagy a DB AG bevétele, azonban nem szabad elmenni amellett a tény mellett, hogy csak fürdőhelyeket főleg az idősebb, az autós utazást kevéssé, ám a kényelmet annál inkább preferáló vendégek látogatják. Az évi mintegy kétmillió látogatónak mintegy 15%-a érkezik vonatokkal a fürdőhelyekre, ami azért viszonylag jó eredmény – különösen annak figyelembe vételével, hogy a közvetlen kocsicsoportot egy 1. osztályú (Avmz) és 3 darab 2. osztályú (Bvmkz, Bpmz és Bimdz sorozatú) személykocsi adja. Passau és Hamburg között további két „fapados” kocsi közlekedik, ezek közül az egyik egy deklasszált „bolhás”, Bwmz sorozatú; míg a másik egy ex-InterRegio, Bimdz sorozatú, kerékpárszállításra is alkalmas kocsi.

A bajor dombok között kanyargó „Rottaler Land” IC télen-nyáron közlekedik – leglaábbis a decemberi menetrendváltásig
(fotók: Tobi Poschner, forrás: DSO)

A „Rottaler Land” IC-páros mindezek mellett az egyik utolsó, közvetlen kocsicsoportot továbbító IC-járat Németországban. A DB AG láthatóan inkább a zárt, útközben nem változó szerelvények felé mozdul el, ezzel viszont sok olyan utast veszíthet, aki az átszállási kényszer miatt ódzkodik a vasúttól. De az átszállás ténye mellett az egymástól jelentősen eltérő komfort is fontos: sokan kerülik a nem éppen kényelmes regionális járatokat és pont az IC- és ICE-szerelvények nyújtotta komfortot keresik.
Az 1990-es évek közepéig pedig még komoly hálózatot működtetett a DB AG az FD, majd az IC-vonatokból, amelyek hétvégente vagy éppen a turnusváltások idején egymással sokszor hangolt menetrend szerint közlekedve teremtettek közvetlen kocsik révén szállásmentes kapcsolatot Németország számos nagyvárosa és a kedvelt üdülőhelyek között. Ha a szóban forgó kapcsolat megszűnik, akkor az utolsó ilyen járatok egyike marad a dél-bajorországi Oberstdorfot Hamburggal összekötő „Nebelhorn” és „Allgäu” IC-páros.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.