2014. 05. 23.

Marad a ČD – bukott a RegioJet

Meghosszabbította együttműködési szerződését a DB AG és a ČD – jelentette be Daniel Kurucz, a cseh vasút vezérigazgatója. A RegioJettől búcsúzik a DB? És mi lesz a Railjetekkel?


A ČD-vel működik együtt a DB AG a jövőben – jelentette be a cseh vasút vezérigazgatója a minap egy prágai gazdasági konferencián. Úgy tűnik ezek alapján, hogy a RegioJet kiesett a lehetséges partnerek közül.
Amint az ismert volt már korábban, a mostani menetrendi év végén lejár a DB AG és a ČD között a Prága–Berlin–Hamburg tengelyen közlekedő nemzetközi járatokról szóló együttműködési megállapodás, amelyet egyébként is meghosszabbítottak már egy esztendővel. A mostani döntés eredményeként további öt évre, azaz 2019 decemberéig szól az együttműködés és opcionálisan további öt évre még meghosszabbítható a kontraktus, ha a felek elégedettek egymással.

Maradnak a ČD-kocsik a német síneken. Sőt, a meglévő kocsikat – amilyen a képen látható, Berlin-Gesundbrunnenben csendesen ázó jármű – felújítja a cseh vasút

Korábban a DB AG jelezte: csak a Radim Jančura vezette RegioJettel tárgyaltak, ám végleges megállapodásra nem sikerült jutni a többszöri előrejelzés ellenére sem. Az együttműködés ott bukott el ugyanis, hogy a magántársaság egyelőre még nem tudta biztosítani a financiális hátteret a nemzetközi forgalomra is alkalmas személykocsik beszerzéséhez – pedig tavaly nyáron még úgy volt, hogy az aradi Astra vagongyártól vásárolnak majd új kocsikat, nevesül 73 járművet, amelyet idén decemberben állítottak volna forgalomba.
A ČD viszont a magáncéggel ellentétben nemrégiben komoly kontraktust kötött az ÖBB-vel a feleslegessé váló személykocsijaik megvásárlására, amelyek a ČD Németország felé közlekedő járatain állnának forgalomba, emellett pedig ígéretet tett a most közlekedő, lassan ugyancsak húsz éves járművek felújítására is.
Bár eredetileg úgy volt, hogy a korábbi tizenhat darabos Railjet-rendelés egy része e tengelyen járt volna, azonban egyelőre – úgy tűnik – nincs napirenden a Siemensszel fennálló megállapodás újbóli átírása, így csak a grazi viszonylaton találkozhatunk a Siemens járműveivel.
Az együttműködés keretében összesen öt vonatpár közlekedik majd a jövőben is Csehország és Németország között. Egy további járatot a MÁV-START üzemeltet majd. Három vonatpár Hamburgból, három pedig Berlinből indul majd Prága felé a tervek szerint.

A hírek szerint egy vonatot üzemeltet majd a MÁV-START. Ez vajon a hamburgi EC 174/EC 175-ös vagy a berlini EC 170/EC 171-es lesz majd?
(fotók: Magyarics Zoltán)

A híradásban szereplő egyetlen pár magyar üzemeltetésű járat kérdéseket vet fel: jelenleg ugyanis a MÁV-START két EuroCity-vonatpárt közlekedtet Budapest és Berlin között; ebből az EC 174/EC 175-ös páros Hamburgig tovább is megy. Ebbe pedig egyetlen kocsit, egy kerékpárszállító kocsit ad a DB AG; míg a csak Berlinig járó EC 170/EC 171-es párost tisztán adja a MÁV-START. Vajon melyiktől kell majd megválnunk?

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5338-Prvy-navrh-GVD-20142015-pre-osobnu-dopravu/

    Már bocsánat, de mi van?

    VálaszTörlés
  2. Daniel Kurucz? Csak nem magyar származású?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.