2014. 05. 02.

Osztrákokkal újít a ČD

Az ÖBB-től számos személykocsit vásárolna meg a cseh vasút. A legújabb hírek ugyan csak a fekvőhelyeseket hozzák fel példának, ám a helyzet közel sem ilyen egyszerű. Ráadásul könnyen lehet, hogy a ČD marad a háziúr Berlin és Prága között is?




Egyes magyar nyelvű oldalakon publikáló, magukat jól értesültnek gondoló szerzők már cikkeztek arról, hogy a ČD újabb osztrák személykocsikat, mégpedig ezúttal fekvőhelyes kocsikat vásárol. Ez igaz is, ám ez csak egy szelete a cseh vasút és az ÖBB között létrejött megállapodásnak.
A ČD ugyanis igen komoly járműflottát készül átvenni az ÖBB-től, többek között azzal a céllal, hogy megfiatalítsa és bővítse a Prága–Berlin–Hamburg tengelyen közlekedő járműállományát. És bár úgy volt és hivatalosan még most is úgy van, hogy 2015 decemberétől a DB AG a RegioJettel működik együtt e vonalon, a helyzet egyre inkább úgy tűnik, hogy mégis a ČD marad a meghatározó cseh partner.
A ČD tervei szerint Ausztriából összesen 27 Apmz sorozatú termes, első osztályú; 42 darab Bmz sorozatú fülkés másodosztályú kocsit; 11 darab Bbmvz sorozatú kerékpárszállításra is alkalmas másodosztályú fülkés kocsit; 12 Bcmz sorozatú fekvőhelyes kocsit és két DDm sorozatú autószállító kocsit is vásárolna. A legutóbbi hírek szerint az éppen aktuális „tranzakció” keretében a ČD 25 darab Bmz 21-91.0 sorozatú ülőhelyes és 9 darab 59-71-es középszámú fekvőhelyes kocsit kap az ÖBB-től, ám ezt hivatalosan nem erősítette meg még a vasúttársaság.

A ČD az ÖBB-től összesen 27 elsőosztályú, ám termes személykocsit vásárolna. A gyakorlatban ezek a még meglévő fülkék elbontásával alakulnak majd ki a részben fülkés, részben termes kocsikban

Az Apmz sorozatú járművek jellemzően országszerte közlekednek majd a csehek tervei szerint, ám a többi járművek konkrét célja van a ČD-nek: a 42 Bmz-ből 11 darabot Bmpz sorozatú termes kocsivá építenek át és a Prága–Berlin–Hamburg tengelyen közlekedő vonatokba szánják őket, éppúgy mint a 11 darab kerékpárszállításra is alkalmas járművet. A fekvőhelyes kocsik viszont más felé járnak majd: Prágából Krakkó és Kassa, valamint nyaranta Split és Bar felé jelenhetnek meg a járművek. És ha már Kassa szóba jött: terítéken van tíz darab WLABmee sorozatú hálókocsi megvásárlása az orosz RŽD-től is, szintén a Prága–Kassa viszonylatokra. És ide kerülne a két autószállító kocsi is, ezek egészen Homonnáig járnának majd Szlovákiában. A hálókocsik kapcsán a kérdés csak az, hogy az EU-tag Csehország valóban vásárol-e az oroszoktól kocsikat, hiszen az Európai Unió és Oroszország között nem éppen felhőtlen a viszony.

Az oroszoktól ilyen hálókocsikat vásárolna a ČD. A képen az RŽD Moszkva–Párizs viszonylatú közvetlen hálókocsija látható Berlin-Lichetnberg állomáson 2010 őszén. Az RŽD folyamatosan újítja meg az európai viszonylatokon közlekedő kocsikat, önálló vonatokat indít, új járműveket szerez be, így az 1990-es években gyártott kocsik feleslegessé válnak hamar. A Moszkva–Párizs viszonylaton önálló vonat is közlekedik, de a közvetlen kocsiként közlekedő járat azonban éppen nem gyors, fél napot üdül Berlinben.
Az orosz vasút jelenlegi elképzeléseiről a nemzetközi forgalom tekintetében már írtunk korábban, érdemes elolvasni eme írást is!

Az ÖBB 59-71-es középszámú Bcmz kocsijai kialakításuk okán jobbára csak szükségből közlekedtek nyugat felé, inkább keletre jártak. A képen egy ilyen kocsi látható a Dacia szerelvényébe sorozva. Ilyet vesz a ČD

Az ÖBB-től két autószállító kocsit is vesz a ČD. Miközben Európa nyugati felén leáldozóban van az autósvonatok csillaga, addig Kelet-Európában reneszánszukat élhetik majd az ilyen járatok?

Az ÖBB kocsibeszerzési terve különösen érdekes tehát annak fényében, hogy a DB AG és a RegioJet is mélyen hallgat a 2015 decemberétől esedékes üzemeltetőváltás kapcsán. Igaz, ez eredetileg 2014 decemberére volt tervezve, de az már biztos, hogy a Student Agency vasúti leánya nem rendelkezik majd időben megfelelő mennyiségű és minőségű járművek a vonatok kiállításához – pedig állítólag az aradi vagongyártól már megrendelték azokat.
A mostani hírek szerint a Prága–Berlin–Hamburg tengelyen 2015 decemberétől is marad a két órás ütem, ám ezek végpontjai még képlékenyek. Nem dőlt el ugyanis a hírek szerint, hogy a két órás ütem a teljes Budapest–Pozsony–Prága–Berlin–Hamburg vonalra lesz érvényes és kihat majd a magyarországi közlekedésre is, vagy hogy egyáltalán mi lesz a sorsa a Budapest és Berlin, illetve Hamburg közötti közvetlen vasúti kapcsolatnak? Felmerültek ugyanis olyan híresztelések is, hogy a teljes vonal helyett „elvágnák” Prágában a tengelyt és egymástól független, de elvileg átszállási kapcsolatot biztosító megoldás lenne és így csak Budapest–Prága és Prága–Berlin–Hamburg viszonylatú vonatok járnának majd. A témában korábban a MÁV-START úgy nyilatkozott, hogy üzleti titoknak minősülnek az erre vonatkozó elképzelések és nem adtak részletesebb felvilágosítást.

A Hamburgból Budapestre tartó EC 175-ös a Hanza-város főpályaudvarán. Vajon mi lesz a sorsa a járatnak, elvágják Prágában vagy megmaradhat eredeti formájában?

Ami biztosnak tűnik: a vonatokat Prágától délre a ČD 380-as sorozatú gépei, míg Prága és Drezda között a 371-esek húzzák majd, ahogy ez jellemzően most is igaz. Drezda és Berlin, illetve Hamburg között a DB AG adja majd a mozdonyokat, ami valószínűleg egy 101-es vagy 120.1-es sorozatú gép lesz. A vonatok standard összeállítása pedig a tervek szerint a következő lehet:
ČD Ampz 73+ ČD WRmz 73+ ČD Bmpz 61 (ex-ÖBB Bmz)+ČD Bbmvz 61 (ex-ÖBB Bbmvz)+3× ČD Bmz 73

Az eredetileg is cseh kocsik is maradnak a német síneken a használt osztrákok mellett. Kérdés, hogy meddig és milyen formában működnek majd a vonatok?
(fotók: Magyarics Zoltán)

Az ÖBB egyébként láthatóan jól áll személykocsikkal, hiszen nemrégiben a RegioJet is vásárolt tőlük újabb személykocsikat, de a hírek szerint máshol is felbukkanhatnak az osztrák járművek, hiszen jártak Hollandiában is bérben – már persze ha még marad belőlük. Ami viszont bizonyos: a Railjet-vonatok forgalomba állításával valóban nagy mennyiségű távolsági forgalomra alkalmas, jó állapotú személykocsi szabadult fel az osztrák vasútnál és további járművek szabadulnak majd fel a Prága–Bécs–Graz közötti  tengelyen Railjet-üzem beindításával.

A cseh Bastardok egyelőre biztosan maradhatnak a Prága és Drezda között közlekedő vonatok élén. A képen épp Drezdában veszi át a 371 201-5-ös az irányítást a Budapestre tartó Metropol EN élén. A mozdony érdekessége, hogy eredetileg a DR-nek szállították 230 001-esként, majd a DB AG adta el az 1991 óta 180 001-es pályaszámot viselő gépet a ČD-nek. A mozdony eleve eltért a többi sorozatmozdonytól, mert hajtása alkalmas volt a 160 km/h-s tempóra is; így a DB-nek a tehervonati gépek között nem volt rá szüksége, a cseheknek viszont jól jött a német rokon és némi felújítás után szolgálatba is állították a személyvonatok élén
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.