2014. 05. 22.

Új villamos Bostonnak - tovább tarol a CAF

A spanyol CAF újabb megrendelést zsebelt be az elmúlt hét végén, 24 villamost, pontosabban „light rail” járművet szállítanak majd 2017-2018 során a bostoni MBTA közlekedési társaság Green Line nevű villamoshálózatára. A járművek részben Spanyolországban készülnek, ám a végszerelést és üzembe helyezést a CAF Egyesült Államokban lévő üzemében végzik majd.




Debrecen, Budapest, és megannyi külföldi város után a CAF villamosaival Észak-Amerikában is újabb piacon vetheti meg a lábát. A cég meglehetősen szűkszavú közleményben adta hírül, hogy május 16-án megnyerte a Massachusetts Bay Transportation Authority (MBTA) járműtenderét, a felügyelő állami közlekedési minisztérium, a Massachusetts Department of Transportation (MassDOT) igazgatótanácsa pedig jóváhagyta az új járművek beszerzését. A CAF a szerződés értelmében 24, 70%ban alacsonypadlós „light rail” járművet szűllít Boston városának Green Line néven ismert villamoshálózatára. A járművek modern fedélzeti utastájékoztató berendezésekkel lesznek felszerelve, figyelembe véve a gyengén látók és nagyothallók igényeit is. A jármű a korábbi bostoni villamosokhoz képest komolyabb követelményeket elégít majd ki a járműszilárdsági és törésbiztonsági előírások terén is, és zárt láncú kamerarendszer felügyeli majd az utastér biztonságát.
Az új villamosokat 2017-2018 során szállítja majd a CAF, az üzlet összértéke pedig 118 millió dollár. Úgy tűnik, némi állami támogatással a háttérben tényleg hatékonyan le lehet tarolni a legkülönbözőbb igényeket támasztó piacokat. A villamosok járműszekrénye Spanyolországban készül majd, míg a végszerelést és üzembe helyezést a CAF Elmira városában (New York állam) lévő üzemében végzik majd, így téve eleget az amerikai hozzáadott értékre vonatkozó szövetségi előírásoknak. A finanszírozás egyébként részben szövetségi, a szerződés értékének felét a szövetségi költségvetés állja, a New Starts program keretében.


Az új CAF-villamosok látványterve (forrás: MBTA)


A bostoni Green Line hálózata 4 vonalon és 37 kilométeres hosszon napi 220 000 utast szolgál ki, ezzel pedig az Egyesült Államok egyik legforgalmasabb „light rail” rendszerének számít. A nevezéktan érdekes kérdéseket vet fel: a Green Line szerelvényei külső-belső megjelenésükben inkább villamosra hasonlítanak, sokszor a közúti járművekkel osztoznak az utakon, a hálózaton jellemző 10 méteres legkisebb ívsugár pedig szintén klasszikus közúti vasúti rendszereket idéz. Ugyanakkor a belvárosban lévő közös szakasz komoly hosszban a föld alatt fut, és a külvárosokban egyes vonalak - például a Riverside-ig közlekedő D-vonal - állomástávolságai és vonalvezetése kimeríti a „light rail”, vagy hazai fogalmak szerint a HÉV kategóriáját. Egyes források szerint a járműbeszerzés segítheti majd az MBTA vonalbővítési elképzeléseit - bár a megvalósítás nehézkesen indult, úgy tűnik, néhány éven belül Lechmere állomáson túl észak felé újabb állomásokkal bővülhet a Green Line.
Ami a „latin” járművek jelenlétét illeti, a Green Line iparosai között ma is vannak ilyenek: az 1998-2007 között beszerzett Type 8 szerelvényeket az olasz AnsaldoBreda gyártotta.

AnsaldoBreda-gyártmányú Type 8 villamos (avagy light rail?) a North Station vasútállomás alatti megállóban

Az 1986-1988 folyamán beszerzett Type 7 járműveket a Kinki-Sharyo gyártotta, és még mindig a bostoni Green Line járműparkjának gerincét alkotják

Némelyik Type 7 külsőleg elég viseltes, egyúttal nem túl bizalomgerjesztő állapotban van - talán a „nem a festék húzza a vonatot” mentalitás az MBTA illetékeseit is megfertőzte

Végállomási életkép a hálózat északi végpontján, Lechmere állomáson; a tervek szerint 2019-re további 6 állomással bővült Lechmere-en túl a Green Line

A nagy előd: a Bostonban megmaradt három Boeing-Vertol LRV-kocsi egyike kandikál ki az egyik járműsor végén az MBTA Riverside telephelyén; az 1976-2007 között üzemben lévő járművek megmaradt példányait szakszolgálati (pályafenntartási) célokra alakította át az MBTA. A Boeing-Vertol járművek évtizedeken át az USA light rail hálózatainak meghatározó járművei voltak (fotók: a szerző)


Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.