2014. 11. 18.

Menetrendváltás keleten: tovább fűrészeli az ágat a CFR

Múlt héten foglalkoztunk a menetrendváltás hazai vetületeivel, majd megnéztük ugyanezt az osztrák vasút vonatkozásában is. Mai bejegyzésünkben az ellenkező irányba indulunk - lássuk, mi változik Romániában az új menetrenddel! Nagyszeben felé terelt Dacia és Ister, új megállók a Hargita menetrendjében, és lassú erózió a regionális forgalomban a román állami vasút ezévi menüjében.



Romániában a menetrendváltás általában csendben zajlik le, különösebb médiafelhajtás vagy tájékoztatási kampány nélkül. Idén november 20-tól lehet az új menetrendi évre előre megváltani a jegyeket, és ekkor kerül fel a teljes menetrend a CFR online menetrendkeresőjébe - ám ezt semmilyen sajtóesemény nem kíséri, csupán a honlapjukra kerül ki egy három soros hír, hogy lehet már jegyeket váltani és a menetrendkeresőt használni.
Fontos változás az idei menetrendben, hogy 22 év után megszűnik az InterCity vonatnem Romániában, miután a Daciát és a Petru Maior IC-t is visszaminősítették InterRegio-vá.

A Bukarest-Északi–Budapest-Keleti viszonylatú Traianus InterRegio (72/73 számú vonatpár) menetrendjében jelentősebb változás nincs, páratlan irányban viszont az ellenvonatokkal való keresztek miatt megáll Temesrékason (Recaş) és Újmehádián (Mehadia Nouă Hm), illetve a Temesvár–Bukarest szakaszon az 1691-es Temesvár-Északi–Bukarest-Északi viszonylatú belföldi IR-rel egyesítve közlekedik. A nyári szezonban közlekedő Nesebar IR (1470/1471), illetve a Temesvár–Budapest viszonylatú Körös IR (78/79) közlekedésében jelentős változás nem várható, a menetrend helyenként néhány perccel módosul (így például a Kőrös 8 perccel hamarabb érkezik Temesvárra).

Újdonságot jelent a 480/481 vonatszámú Serdica InterRegio, amely Szófia és Budapest között teremt közvetlen kapcsolatot. A CFR hálózatán a vonat a (Vidin)–Krajova (Craiova) –Szörényvár (Drobeta-Turnu Severin)–Temesvár-Északi–Arad–Kürtös–(Lőkösháza) útvonalon közlekedik, így az első távolsági nemzetközi vonat, amely a 2013 júniusában átadott új Duna-hídon át kínál összeköttetést Bulgária és Románia/Magyarország között. A vonat páratlan irányban Budapest és Kürtös között az Ister IR-rel egyesítve, ellenkező irányban a teljes szakaszon külön szerelvényként közlekedik.

A Dél-Erdélyen át közlekedő nemzetközi vonatok esetében jelentős változás, hogy a Koslárd (Coşlariu)–Segesvár (Sighişoara) vonal rekonstrukciós munkái miatt minden nemzetközi vonat Alvinc (Vinţu de Jos)–Nagyszeben (Sibiu)–Fogaras (Făgăras)–Brassó útvonalon közlekedik. Az Ister InterRegio (magyar oldalon EuroNight, 472/473) is ezen az útirányon jár majd; a segesvári útvonal sajnálatos lepusztultságát jelzi, hogy a villamosítatlan Alvinc–Brassó szakasz miatt szükséges kétszeri gépcsere ellenére is 10-15 perccel rövidül a menetidő Kürtös és Bukarest között. Szokatlan felhasználás egy EuroNight számára, ám valószínűleg a vágányzárak miatt szükséges: az Ister páros irányban Piski (Simeria) és Soborsin (Săvârşin) között a 2041-es Regio szerelvényével és gépével egyesítve közlekedik, megspórólván a szerelvénymenetet.
A terelések másik alanya a Dacia InterRegio (346/347), a román államvasút egyetlen Nyugat-Európába közlekedő „presztízsvonata”. A nagyszebeni útirány kétszeri gépcseréje ellenére is javul a menetrend: az ideihez képest egy órával később, azaz 14 órakor indul a román fővárosból a 346-os. A vonat Brassóig az 1539-es Brassó–Kolozsvár IR-rel egyesítve közlekedik, illetve Piskitől Budapestig a Segesvárról 17 órakor, 1629-es vonatszámon induló, Segesvár–Budapest közvetlen kocsikat is továbbítja. Ellenkező, páratlan irányban Alvincen kapcsolják le az 1628-as számú IR-ként Segesvárig közlekedő vonatrészt, amely 12.20-kor érkezik célállomására.
Az új menetrendtől a 74/75-ös számú Budapest–Brassó viszonylatú Transsylvania IR vonatpár közlekedésében jelentős változás nem várható, ám a vonat mindkét irányban megáll Marosillyén (Ilia) és Máriaradnán (Radna) is.

Berlin-Zoo után szabadon: Sepsiszentgyörgy, Botanikuskert mh.; a román pályavasút láthatóan nem áll a helyzet magaslatán, a forráshiány évről évre rontja a pályaoldali kilátásokat
(fotó: Biszak Ábel)

Romokban a segesvári fővonal
A segesvári vonal pályaállapotait jól jellemzi a tény, hogy az idei menetrendben a keletre tartó Dacia 2 óra 49 perc alatt teszi meg a Gyulafehérvár–Segesvár szakaszt, míg a jövő évi menetrendben a 1628-as InterRegio-nak ugyanerre 3 óra 11 perc kell. Hogy el tudjuk helyezni ezt a skálán, érdemes tudni: 119 kilométeres távról van szó, egy kétvágányos, villamosított, nemzetközi jelentőségű fővonalon. A vonal Brassóig hátralévő szakasza sem sokkal jobb: a 128 kilométeres Segesvár–Brassó szakaszon az irányadó, örök darabnak számító Bukarest–Szatmárnémeti éjszakai gyorsvonat (IR 1741, lánykori nevén Accelerat 1741) menetideje decembertől papíron 2 óra 28 perc lesz. A tendencia így néz ki a 228 kilométeres Brassó–Tövis szakaszra a 1741-es szatmárnémeti „intézmény” esetében: 
  • 1981/1982: 3 óra 38 perc (Accelerat 421)
  • 1993/1994: 3 óra 15 perc (Accelerat 421)
  • 1999/2000: 3 óra 29 perc (Accelerat 1741)
  • 2004/2005: 3 óra 15 perc (Accelerat 1741)
  • 2005/2006: 3 óra 25 perc (Accelerat 1741)
  • 2012/2013: 4 óra 49 perc (InterRegio 1741)
  • 2014/2015: 5 óra 9 perc (InterRegio 1741)
Döbbenetes, de az elmúlt 20 évben ugyanaz a vonat két órát lassult - képzeljük el ugyanezt a méterre azonos Budapest–Pécs távon! Bár a vonalszakasz már az ezredforduló környékén is rossz futásminőségű, kellemetlenül „rázós” volt (ez az éjszakai utazásnak sajátos élvezeti értéket adott), 2005-ig sikerült tartani a kilencvenes évek derekára elért szintet. Ezután a román vasút általános forráshiánya miatt megindult a pálya állapotának romlása: a sok helyen kritikus állapotú alépítmény miatt csak a teljes átépítés segítene, mely talán az elkövetkezendő években meg is valósul.
Magyarics Zoltán

Az Észak-Erdélyen át közlekedő nemzetközi vonatok menetrendjében jelentősebb változás nincs, a menetidők enyhe növekedésén kívül - a Brassóba közlekedő Corona 20, míg a Hargita az erdélyi szakaszon 8 perccel lassul. A Corona IR (406/407) változatlan megállási renddel közlekedik, decembertől pedig újra két fülkés kocsi is jár a vonatban. A Hargita InterRegio (366/367) 45 perccel korábban indul Brassóból, illetve mindkét irányban megáll Egeresen (Aghireş), Csucsán (Ciucea) és Barátkán (Bratca). A marosvásárhelyi vonatrész Székelykocsárd (Războieni) és Marosvásárhely között továbbra is Regio vonatként közlekedik, minden állomáson és bokorban megállóhelyen megállva. Az Ady Endre és Bihar IR-ek (362/363 ás 364/365 számú vonatok) menetrendje csak kis mértékben változik, ám ezek a vonatok megállnak majd Egeresen (Aghireş), Vársonkolyoson (Şuncuiuş) és Barátkán (Bratca) is. Ez egyrészt a vonatnem eróziója, másrészt a kérdéses vidék számottevő magyarajkú lakossága számára könnyíti az eljutást Magyarországra - túl persze a regionális igények kiszolgálásán.

A belföldi távolsági forgalomban nagyjából marad a már évtizedek óta megszokott menetrendi struktúra, kisebb-nagyobb, legfeljebb 10-15 perces változásokkal. Az országos trenddel szemben talán egy helyet emelhetünk ki, ahol némileg csökken a menetidő: Szamosbethlen (Beclean pe Somes) és Máramarossziget (Sighetu Marmatiei) között nagyjából 20 percet csökken a gyorsvonatok - még így is pofátlanul hosszú - menetideje. A tervezet szerint a nyári tengerparti mentesítővonatok közlekedésének rendje is nagy vonalakban változatlan, ám jellegénél fogva ez még változhat a nyári szezon kezdetéig.


Temesvár–Iasi éjszakai gyorsvonat cserél gépet Kolozsváron; az országjáró gyorsvonatok évtizedek óta bevett koreográfiája idén sem változik érdemben

A regionális forgalmú menetrend nem kecsegtet sok jóval, a CFR évről évre drasztikusan csökkenti Regio vonatai számát. Az egyik érdekes, ám végső soron sajnálatos trend a Brassó–Bukarest vonal menetrendje, ahol több magáncég (TFC, Regiotrans, Softrans) is egészen pofátlanul, 5 perccel az állami vasúttársaság járata elé ütemezte be saját vonatát - természetesen rövidebb menetidővel, csak a nagyobb utasforgalmú állomásokon megállva. Közben a CFR lassabb vonataival biztosítani próbálja a kisebb állomások számára is a közszolgáltatást, ám a „zsíros üzlet” nyilván a magánoknak jut. Az átgondolatlannak tűnő „laissez faire” vasúti liberalizáció eme vadhajtása intő jel lehet a környező országok számára - amikor a jól fizető viszonylatok csemegézéséről beszélünk, elég felütni a román menetrendeket. Hova tovább CFR?

A regionális forgalom jelentős hányadát már a különféle magánvasutak végzik Romániában; a képen éppen a Via Terra / Interregionale francia eredetű motorvonata dönget Belényes (Beius) és Pusztahollód (Holod) között
(fotók: Magyarics Zoltán)

Távolabbi kitekintésben Fehéroroszország, Oroszország, Ukrajna és a Balkán irányába a kínálat változatlan, a jelenlegi állás szerint a Tiszával ellentétben a Szófia–Bukarest–Kijev–Moszkva viszonylatú Bulgária Expressz a teljes szakaszon marad; sőt, itt újdonság a Suceava–Bukarest illetve Bukarest–Szófia közvetlen kocsik bevezetése. A Szófia–Bukarest között közlekedő Románia InterRegio menetrendje változatlan, ám a mai napig nem került vissza bele az isztambuli közvetlen kocsi. A szerb irányt illetően bizonytalan a helyzet: míg a Szerb Vasút közleményt is kiadott a Bukarest–Belgrád közvetlen vonat visszaállításáról, a román menetrendi tervezetben nem szerepel ilyen összeköttetés.
A moldáv főváros, Kisinyov felé marad a 401/402-es számú Barátság (Prietenia) IR, újdonságként a nyári szezonban Konstancára is lesz közvetlen kocsi a moldáv fővárosból. Jelenlegi, meg nem erősített információink szerint a CFR Moldova fele erősítene, ezért az 1540/1541-es Brassó–Csíkszereda–Gyimesbükk–Jászvásár (Iaşi) vonattal egyesítve vonatrészt indítanának Kisinyovba, 16.08-as brassói indulással, ellenkező irányban 13.37-es érkezéssel. Néhány év kihagyás után idén nyáron is közlekedik a Minszk IR Minszk és Várna (Konstanca) között, a CFR hálózatán csütörtök éjszaka, Bukaresten át, vonatrésszel Várnára és Konstancára.

Archív kép 060 EA villanygéppel és szovjet hálóval; Újra láthatunk Brassóban szovjet orosz kocsikat?
(fotók: Werner & Hansjörg Brutzer via Flickr)



Biszak Ábel, Magyarics Zoltán

6 megjegyzés:

  1. Örömmel csodálom, hogy egy további mellékvonalat sem nyírnak ki, a haldokló szigetüzem Aninát sem. Sőt, hétvégén is jár a délelőtti vonatpár! Nyilván csak menetrendváltástól. : D

    Az tényleg durva, hogy az Erdély-délvidéki HÉV, bár fővonallá átépítve, de gyorsabb.

    Kíváncsi vagyok, hogy az új hídon a bohóckodás meddig húzza. Talán tovább, mint a Bukarest–Várna volt. : )

    VálaszTörlés
  2. Temesvár-Északi helyett Temesvár-Józsefváros, ha feltétlen le akarjuk írni magyarul a teljes nevét az állomásnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, az eredeti magyar név valóban Temesvár-Józsefváros, ám célszerűbbnek látom a jelenlegi hivatalos román megnevezés magyar megfelelőjét használni. (A Keletit sem hívjuk már Központi Indóháznak :) )

      Törlés
    2. De nem is Budapesta-Estnek. Ez két külön nyelv.

      Törlés
  3. "Romokban a segesvári fővonal" --> inkább újjáépülőfélben? Nem lehet hogy csak a munkák tempójához lassították hozzá a vonatokat? Elég komoly átépítések folynak ott, komoly nyomvonalkorrekciókkal. Piski-Tövis között utaztam nyáron, a meglévő régi vágányon eléggé szafarivasúti forgalom folyt. 40-es tempóval, több hosszabb kereszttel 75 perces késést sikerült összeszedni a személyvonatunknak. A másik vágány építés alatt állt, az állomások nagy része feltúrva.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A két állapot között néha nehéz különbséget tenni odaát. :)

      A Piski-Tövis szakasz valóban aktívan átépül, de a szokásos vontatott tempóban. Itt még nincs is olyan drámai lassulás. A durva dolgok beljebb vannak, Tövis és Brassó között. Segesvárig már kezdődik a barkácsolás, de azon túl még csak előkészítik tudomásom szerint.

      A fentiek megítéléséhez figyelembe venni azt is, hogy a Bukarest-Constanta vonalat például kb. 15 éve alatt rakták rendbe. (Bár ha azt vesszük, ez nem is rossz, a KöKi-P.ladány szakasz is 2000 óta felújítódik.)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.