2015. 02. 16.

Elveszhet az el sem veszett állomás

Feltölthetnek Berlinben egy használaton kívüli metróalagutat. Igaz, ezzel nem csökken az állomások száma, ugyanis egy soha nem használt létesítménytől búcsúzhatnak, mégpedig annak állapota miatt.


Az 1920-as években a hálózatfejlesztési terveknek megfelelően a forgalom számára épülő metróalagutakon felül építettek még a további fejlesztésekhez igazodóan is további alagútszakaszokat, állomásokat építettek meg. Ezek közül az egyik legismertebb Berlinben az U10-es metró több állomása, de ezen kívül is számos „el sem veszett” állomások és alagutak épültek. Ezek nagy részét vezetővel, csoportosan meg is lehetett látogatni.
Ilyen volt az 1920-as években épült alagút a Dresdener Straße alatt, a mai Heinrich-Heine-Straße és az Oranienplatz közötti szakasz alatt. Eredetileg az AEG által tervezett földalatti vonal része lett volna, ám soha sem használták, hanem a mai U8-as vonalat kanyarították a Mortizplatz felé, az ottani Wertheim-áruház nyomásának engedve.

A Moritzplatz állomás terve. Az alsó szinten lévő állomást csak szerkezetkészen építették meg...
(forrás: Berliner Unterwelten e.V.)

Amikor kiderült, hogy bizony nem használják majd az alagutat, a BEWAG, a berlini elektromos művek használta kapcsolóállomásként a létesítményt egy részét, a Moritzplatz alatti állomást. A maradék részen pedig a II. Világháború idején nyilvános óvóhely működött, azelőtt pedig a BVG raktárként működtette az alagutat. Érdekesség, hogy az óvóhely egy része Kelet-Berlin területére esett és a földalatti útvonalat is lezárták a kelet-német hatóságok, így a föld alatt is megépült a berlini fal egy darabja. A BEWAG az 1980-as években felhagyta a létesítményét és az akkori tervek szerint egy étterem települt volna a föld alá, ám végül erre nem került sor.

A BEWAG egykori kapcsolóterme a tervezett metróalagútban
(fotó: Berliner Unterwelten e.V.)

A várossal való megállapodás után 2006-tól a Berliner Unterwelten nevet viselő egyesület vezetett túrái keretében lehetett megtekinteni a sosem volt metróalagutat. Ám a 4000 négyzetméternyi területet 2012-ben a városvezetés illetékes szervezete lezárta annak rendkívül rossz statikai állapota miatt. Az egyesület javaslatokat készített a további fenntarthatóságra, a megfelelő állagmegóvásra, ám a szükséges 92 tonnányi vasszerkezet kiépítését nem tudta finanszírozni a civil szervezet, mintegy négy millió euró lett volna a költségvetés. A kerület vezetése pedig úgy döntött, hogy 2015 során feltölti a veszélyessé vált alagútszakaszokat, így végleg eltűnhet ez a soha sem volt metróállomás.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.