Vadonatúj stokkal támadta meg Oroszország a Côte d'Azur-t: Moszkva és a francia Riviéra között a legmodernebb, RIC-szabványnak is megfelelő kocsikat közlekedteti az RZD, szállodai szintű szolgáltatásokat és minőségi kiszolgálást nyújtva az utazóknak.
Elsőként a száraz tények: a 017 (Moszkva Belorusszkaja–Nice Ville) és 018 (vissza) számokon közlekedő vonat csütörtökönként 11:18 órakor indul a Belorusz pályaudvarról, és 47 óra 17 perc múlva, szombaton 8:35-kor gördül be Nizzába. A visszaút valamivel rövidebb (46 óra 45 perc), a szerelvény szombaton este 21:45-kor indul, és hétfőn este fél tizenegykor érkezik Moszkvába.
Az útvonalról dióhéjban: Moszkva–Szmolenszk–Minszk–Breszt–Varsó–Bohumín–Bécs–Villach–Verona–Milánó–Genova, végül Nizza, – és így meg van a hét határ, vagyis az útközben érintett öt ország is: Belarusz, Lengyelország, Csehország, Ausztria és Olaszország. A teljes hossz egy irányban 3315 km, ezzel jelenleg a 017/018 számú személyszállító vonatok közlekednek a leghosszabb transzeurópai útvonalon. (A teljes menetrend elérhető itt.)
Ritka együttállás: a Moszkva és Nizza között közlekedő járat Hütteldorfban találkozott egy ICE T-szerelvénnyel. Az ICE-k ma már a Lainzer Tunnelen át a Hauptbahnhofra járnak – a fotó tehát ebben a formában megismételhetetlen
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
(grafika: SNCF)
Látszik, hogy nem kis vállalkozásra adja a fejét, aki vonattal akar nyaralni menni, és az orosz vasúttársaság is ehhez méri a jegyek árait. A teljes árú, felnőtteknek szóló jegy a luxuskategóriában 809,80 €, de még a „sima” másodosztályra is 228,66 €. Ha a business-osztályon utazó még a kupéjában sem szeretne másokkal közösködni, akkor már 907,30 €-t kell a két napos zötykölődésért fizetnie. Üzletpolitikai kedvezmények természetesen vannak: a 30% családi kedvezmény már két főnek is jár (ha megvesznek egy egész kupét), van senior (60 év fölötti) és junior (12–26 év közötti) kedvezmény is, de az igazán nagyot a gyerekeken lehet spórolni (50%): a 12 éven aluliaknak a luxusjegy „csak” 404 €, a másodosztályt pedig alig több mint 110 €-ért megússzák.
Mennyi az annyi? Nem kevés... Az aktuális árak az RZD weblapjáról
A vonat pár évvel ezelőtti megindításának, most pedig „aktualizálásának” hátterében az áll, hogy az Orosz Birodalom és Franciaország között 150 évvel ezelőtt, 1864-ben indult meg a menetrend szerinti vasúti forgalom. Ennek örömére mindkét fél elkötelezte magát amellett, hogy a két ország között 2010 óta közlekedő Moszkva–Nizza viszonylatot egy kicsit „felturbózza”. A gördülőállományt és személyzetet az orosz fél adja, a tengerpartot a francia. A kocsikat a tveri vagongyár (TVZ) gyártotta (ahol egyébként mindig készül valamilyen ütős fejlesztés, legutóbb például a Moszkva és Szentpétervár között közlekedő emeletes kocsik), szoros együttműködésben a Siemens szakembereivel, az első „kész”szerelvényt pedig idén január 22-én mutatták be nagy csinnadratta közepette a Belorusz pályaudvaron, ahonnan az még aznap el is indult Franciaország felé.
A még „régi”, felújított hálókocsikkal közlekedő vonatba a normál nyomtávolságú szakaszon a lengyel PKP adja az étkezőkocsit...
...amelynek makulátlan belső tere megfelel a magas igényeknek. A PKP az RZD járataiba nem csak erre, hanem a Párizs és Moszkva között közlekedő vonatba is ad egy „gördülő kocsmát”
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Ahogyan Vlagyimir Jakusin, az RZD első embere az ünnepi eseményen elmondta: a vonatnak alapvetően nem gazdasági, hanem PR-értéke van. Arra hivatott, hogy hangsúlyozza Oroszország európaiságát, valamint a kontinenshez és Franciaországhoz kötődő történelmi, gazdasági és kulturális kapcsolatait. Nehéz is egyébként elképzelni, hogy a maga árkategóriájában és menetidejével bármivel is versenyképes lenne ez a szolgáltatás, de valószínűleg így sem kevés olyan orosz (és nem orosz) új- és régi gazdag fog jegyet venni, aki szívesen töltene egy-két hónapot az édes délen, és nem jelent neki problémát a kétszer 800–900 € menetdíj kifizetése.
Yakushin Vlagyimir Jakusin, és Christian Estrosi (a mikrofonnál) az új kocsik bemutatóján a moszkvai Belorusz pályaudvaron
(fotó: kp.ru)
(fotó: kp.ru)
Az RZD egyik képviselője, Alexandr Grisin (aki egyébként a vonat vezetője is) elmondta, hogy a vonat utasai – nem túl meglepő módon – gazdag turisták, és a szolgáltatás egész évben rendkívüli népszerűségnek örvend, hiszen nem csak a dél-franciaországi végállomás, hanem az útközben útba eső Alpok, cseh fürdővárosok, valamint Olaszország is kedvelt úti cél. Ezen kívül sokan nizzai átszállással szeretnének eljutni Spanyolországba – ami ugye vonattal még extrémebb hosszúságú utat jelent –, így aztán a nizzai „kiszaladós” azoknak lehet ideális választás, akik szívesen utaznak (sokat), és mindezt szeretik szállodai körülmények között, a lehető legteljesebb komfortban tenni.
De mit tud hozzátenni ehhez maga a vonat? Van étkezőkocsi (inkább „étteremkocsi”), luxuskocsi, első, valamint másodosztály. Természetesen minden kocsi légkondicionált, WC és zuhanyzó, illetve Wi-Fi-hálózat egészíti ki a profilt. A luxuskocsikban négy darab, két fős kupé található, valamint egy „szalon” (bár), mindegyik kupéban széles, kanapévá alakítható ágy, saját fürdőszoba WC-vel, konnektorok a mobiltelefonok és számítógépek részére, DVD-lejátszó és plazma-TV és egyénileg állítható légkondicionáló berendezés. Az első osztályú kocsik valamivel kevesebbet tudnak: szűkebbek a kupék (négy helyet nyolc van), és nincs TV, fürdő, valamint a klíma is központi működtetésű. A másodosztályú pedig ugyanazt tudja, mint az első osztály, azzal, hogy nyolc db négy fős kupé van a kocsikban. Az infrastruktúra és az árszabás tehát adott, és ha valaki megéhezne, az étkezőkocsiban kiváló séfek ajánlataiból is válogathat, kevéssé mérsékelt árakon.
Különvonat, külön foglalással: a járatok üzleti vonatként, különvonatként közlekednek a legtöbb európai vasúttársaság hálózatán
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az átadóünnepségről, valamint a kocsikról és a személyzetről a kp.ru híroldal tematikus galériájában találhatnak az érdeklődők még több képet. És ahogyan egy vérbeli PR-terméknek dukál, a vonatnak saját weblapot is indított az RZD, ahol az aktuális jegyárakról, valamint a legközelebbi indulásokról lehet tájékozódni. Fájdalom: a weboldal csak oroszul tud (de azt legalább nagyon jól), van még tehát internetes marketingből mit tanulniuk az oroszoknak.
Nánási Zoltán
Genova, és nem Genf, és nem Svájc! Tessék odafigyelni!!!
VálaszTörlésKöszönjük, javítva. Kevesebb felkiáltójellel is megértjük. ;)
TörlésMonaco nem ország?
VálaszTörlésA linkelt oldalon egyébként teljesen más menetrendi idők szerepelnek...
VálaszTörlés