2015. 05. 14.

A bécsi példa ragadós?

Egyre inkább élénk érdeklődést mutatnak Münchenben az éves bérletet jelentős átalakítása iránt. Emlékezetes: zöldpárti javaslatra 2013 óta jelentősen csökkentett áron, 365 euróért érhető el az éves tömegközlekedési bérlet. Ennyire átütő sikert tudhatnak magukénak a bécsiek?



Münchenben a zöldpárti képviselő, Sabine Nallinger dobta be az ötlet: a bajor fővárosban is átvehetnék a bécsi modellt, azaz napi 1 euróért, évente 365 eurós áron kínálnák a tömegközlekedési éves bérletet a városban. A képviselő szerint így sokkal többen váltanának át a tömegközlekedésre és a bérletes utasok száma is növekedne – a bécsi példa ezt mutatja, érvel Nallinger. Mindazonáltal több forrást biztosítana a képviselő a tömegközlekedésnek a parkolási díjakból befolyó összegekből.

A zöldpárti javaslat szerint a parkolási díjakból juthatna több az MVG-nek az olcsóbb bérletért cserében

Nallinger tehát azt reméli, hogy a most autót használókkal is bővülhetne az MVG utasszáma az olcsó bérlettel. Emlékeztetett arra, hogy a reform előtt 355 ezer éves bérletes utas volt Bécsben (évi 450 eurós ár mellett), míg reform következtében 650 ezerre ugrott a számuk, a közel 90 eurós csökkentés mellett nyomán. A „városanya” szerint csak ilyen módon tartó fenn a város élhető mivolta és nem kell tartani attól, hogy a káoszba süllyed München közlekedése. A javaslat kiemeli: 1993 óta tíz százalékponttal növelte a tömegközlekedés részesedését az összes utazásból az osztrák főváros, miközben a gépkocsik részesedése 40-ről 27%-ra csökkent.
Az olcsóbb bérletek ellentételezéseképpen a képviselőnő a parkolási bevételekből juttatna az MVG-nek: évente 17-20 millió euróval több forrás állna így rendelkezésre a város részéről.

Az MVG már így is csúcsra járatja a városi közlekedést, az olcsóbb bérletek miatt jelentkező több utast már nem tudnák elszállítani

Érdekes módon, az MVG meglehetősen rossznak minősítette az ötletet. A közlekedési cég szerint a jelenleg naponta 9 órától használható (legolcsóbb) éves bérlet a város területére 528 euróba kerül, addig a 365 euróra való csökkentés a számítások szerint közel 50 százalékkal növelné meg a bérletes utasok számát, törvényszerűen teljesen új utasokat is hozva. Erre viszont nincs felkészülve az MVG, nem állnak rendelkezésre a kapacitások, sőt, már most csúcsra van járatva a rendszer.

A városvezetés nagy része és az MVG is maga is elutasítja a javaslatot – nem állnak fenn a feltételek az „olcsósításhoz”
(fotók: Halász Péter)

Az MVG-nél rámutattak arra is, hogy Bécsben is megemelkedett az utasok száma és különösen igaz ez a peremidőszakokra, valamint kimutathatóan elhúzódik a csúcsidőszak is. Az MVG szerint a modellszámítások azt jelzik: a metróhálózaton 22 óráig kellene kitolni az 5 perces ütemet esténként, míg a Metrobus-járatok esetén pedig a 10 perces ütemet kellene eddig eltolni, ami két órával bővítené ki csak az esti időszakban a sűrű követési időszakot. Arra is felhívják a figyelmet, hogy a Bécsben a város az olcsóbb bérletek ellentételezéseként 30 millió eurós egyszeri támogatást és 250 millióval több éves üzemeltetési térítést nyújt a Wiener Liniennek. A müncheni számítások szerint 150 és 250 millió euró közötti összeggel kellene megtoldani az MVG támogatását, ám ennél fontosabb prioritásai is vannak most a városnak.
De nem csak Bajorországban szeretnének példát venni Bécsről: Berlinben is feszegetik az olcsóbb tömegközlekedés ügyét. A Kalózpárt egyenesen azt javasolja, hogy júliusban és augusztusban tegyék ingyenessé a hétvégéken a tömegközlekedést a német fővárosban. Ez összesen tizennyolc napot jelentene és a BVG-nek és az S-Bahnnak összesen 6,9 millió euró kiesést jelentene. További 32,6 millió eurót jelentene még az is, ha a bérletes utasoknak kellene megtéríteni az ingyenes napok miatt előre megfizetett összeget.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.