2015. 08. 06.

Kényszerszabadságon az Aveniók

Leállította a Siemens Avenio villamosait a müncheni MVG. A lépés hátterében az állt, hogy a bajor tartományi hatóságok által kiadott engedélyek csak határozott időre, július végéig voltak érvényesek. Ez után – megfelelő engedélyek hiányában – a Siemens szerelvényei nem közlekedhetnek utasforgalomban.



Egyelőre mind a nyolc Siemens Avenio villamos a kocsiszínben marad Münchenben. A Münchner Verkehrsgesselschaft (MVG) közlése szerint ugyanis a 2014 szeptemberében kiadott ideiglenes és emiatt határorozott ideig érvényes engedélyek lejártak a villamosok esetében. Az engedélyek 2015. július 31-én vesztették érvényüket. Ezeket azonban nem hosszabbította meg a Bajor Szabadállam, illetve annak közlekedési hatósági feladatokat ellátó szervezete, így a járművek egyelőre a kocsiszínben töltik a nyár hátralévő részét.

A Siemens Avenio villamosok egyelőre a kocsiszínben maradnak. A képen 2015 tavaszán a 2208-as Avenio a 19-es vonalon a Maxmonumenthez érkezik. A háttérben a bajor tartományi gyűlésnek otthont adó Maximilianeum látszik

Az MVG megerősítette a sajtóhíreket az ügyben, míg a müncheni hatósági szervek nem kívánták kommentálni az esetet. Az MVG jelezte: teljesen váratlan a hatóság lépése, azaz hogy nem hosszabbították meg a járművek engedélyeit, hiszen a szerelvények az utóbbi időben megbízhatóan és problémák nélkül közlekedtek. A Siemensszel együtt július végére benyújtottak minden dokumentumot a végleges engedélyek kiadásához és ezért sem érti a közlekedési társaság a hatóság lépéseit. Főleg azért nem, mert pont a tartományi kormányzat szervei voltak azok, akik júliusban extrém rövid határidővel számos dokumentumot kértek be utólag az engedélyeztetési eljáráshoz kapcsolódóan. Sajtóhírek szerint a vita azon megy, hogy megfelel-e minden (hatósági) elvárásnak a karbantartók és a járművezetők számára kiadott kézikönyv vagy sem? Mivel az MVG szerint az villamosok üzeme megfelelő, alighanem igen a válasz a kérdésre és csak arról lehet szó, hogy a hatóság packázni akar a közlekedési társasággal. A hatóság ezzel szemben azt állítja a Süddeutsche Zeitung értesülései szerint, hogy a Siemens és az MVG többszöri felszólítás után csak egy nappal az engedélyek lejárat előtt adták be a hiánypótlás keretében kért dokumentumokat.

A Stadler Variobahnjaival is voltak gondok, de már járnak, míg az Avenio esetében elég sokat szív az MVG. Az MVG-nek most, a nyári szünetben nem okoz komolyabb akadályt az Avenio-engedélyek lejárta, de ősszel bajok lehetnek a kocsikiadással
(fotók: Halász Péter)

Az MVG jelezte azt is, hogy bár teljesen értetlenek a döntéssel kapcsolatosan, a napi üzemet az intézkedés nem befolyásolja, a kieső nyolc villamost tudják pótolni, hiszen augusztus 1-jétől egészen szeptember 14-éig tart Bajorországban a nyári szünet, emiatt több mozgástere van a közlekedési szolgáltatónak is a nyári menetrend idején, hiszen kevesebb kocsit kellene amúgy is forgalomba állítaniuk.

A hatósággal csak a baj van

Az MVG és a területileg illetékes közlekedési felügyelet között nem ez az első nézeteltérés az engedélyeztetések tekintetében. A hatóság az ugyancsak a Siemens gyártotta C2-es sorozatú metórkocsik engedélyeit sem adta még meg, így az eredetileg 2013 decemberétől tervezett kapacitásbővítések sem valósultak meg a metróhálózaton teljes egészében. Hasonló gondokkal küzdöttek a Stadler Variobahnjai esetében is, amelyek azonban jelenleg már engedélyek birtokában koptatják a müncheni villamoshálózat vágányait. Az MVG felrótta a tartományi kormányzatnak azt, hogy túl sok vizsgálatot, szakértői jelentést követelnek meg, amelyet azonban a szakemberek a közlekedés biztonsága szempontjából már teljesen feleslegesnek találnak.
A szintén a Siemenstől beszerzett C2-es metrók (a képen jobbra) várnak a tartományi hatóság engedélyeire. A kényszerpihenőjüket töltő új metrószerelvények a régiek mellett a Bayern München otthonaként is működő Allianz Arena mellett, a fröttmanningi telephelyen tekinthetők meg – messziről
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. A Variobahn beszerzéskor feltünt egy érdekesség: Nürnbergben gondmentesen megkaptak az engedélyt, Münchenben pedig....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Potsdamban is voltak gondok, nem egyedi az ügy, de itt a leginkább sok gondot okozó.

      Törlés
  2. Így kell betenni a hazai járműgyártásnak. Mert egy év múlva a szakma annyira fog emlékezni az esetből, hogy ja a Siemens villamosok, azokkal Münchenben is csak a baj volt az elején. Mellesleg, azt a hatóság nem kötötte az ujság orrára, hogy mikor kérték a hiánypotló dokumnetumokat. Lehet, hogy két nappal a határidőlejárta előtt, lehet, hogy két hónappal. Szóval ez így önmagában nemsokat mond, hogy csak egy nappal a határidő előtt kapták meg azokat. Különben ismeddig tart elolvasni őket, ha már az sem biztos, hogy őszre meglesz az engedély...

    VálaszTörlés
  3. Azt nem lehetne megoldani, hogy átadják Budapestnek?
    A honosítás, vajon mennyibe kerülne?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sokra nem megy vele Budapest: egyirányú kocsik.

      Törlés
    2. Szegeden lehet szeretettel fogadnánk őket!
      Azért a német precizitás lehet, hogy néha átesik a ló túloldalára?
      :-p

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.