2015. 08. 05.

Mozdonyvezetés: csak főállásban

Mi magunk is írtunk már a német és a svájci vasútnál tapasztalható mozdonyvezető-hiányról. Svájcban már „import” vezérekre is utaznak, ám most az SBB újabb lépést tett a létszámhiány enyhítésére.






Várhatóan 2017-ig csak olyan mozdonyvezető-jelöltet vesz fel majd az SBB , aki vállalja, hogy főállásban végzi a feladatait. Eddig ugyanis az SBB lehetőséget biztosított arra, hogy a mozdonyvezetést valaki részmunkaidőben, a főállása mellett művelje, ám a jövőben nem kívánnak részmunkaidős munkatársakat felvenni. Azt természetesen jelezték: a jelenleg meglévő ilyen munkaviszonyokon nem kívánnak változtatni.
A gondot az okozza, hogy a részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállalók esetében nem tudnak annyi többletmunkát elrendelni, amire szükség van, ezen túlmenően pedig sokan más feladatuk mellett dolgoznak mozdonyvezetőként és emiatt nem feltétlenül annyira rugalmasan vethetők be, mint a főállású kollégáik.
A lépésnek köszönhetően várhatóan 2016-2017 során enyhülni fog a jelenleg meglehetősen kritikus létszámhiány a svájci vasútnál. A tervek szerint a részmunkaidős felvételt nem utasítja el végleg az SBB, hanem csak korlátozzák azt, a mostani elképzelések szerint 2017-től már ismét jelentkezni lehet „másodállásba” a helvét vasútnál.

Sok vonat csak azért nem maradt még el eddig, mert a mozdonyvezetők fontosnak tartják, hogy a vasút működjön

Az SBB esetében amúgy is jelentősen megnövekedik mostanában a létszámigény: sok vasutast kell kivenni a napi munkájából, mert egyrészt az ETCS-rendszer teljeskörű bevezetése, másrészt pedig az új Gotthard-bázisalagút miatt sok mozdonyvezetőt kell képzésre küldeni a szokásos oktatási programokon felül.
A szakszervezetek egyébként azt mondják: eddig csak azért nem kellett vonatokat lemondani, mert a mozdonyvezetők egymással szemben is korrektek Svájcban és szó nélkül megtesznek mindent a vasútüzem fenntartása érdekében, de ezt hosszú távon nem lehet fenntartani. Összességében pedig az elmúlt évek során túlságosan kevés járművezetőt képzett ki az SBB, akiket pedig kiképeztek, azoknak nem kínálnak versenyképes munkakörülményeket és viszonylag sokan más társaságokhoz váltottak át.

Az SBB-nél a részmunkaidős foglalkoztatás amúgy sikeres és nem tesznek le a programról végleg, csak átmenetileg függesztik fel. Sok női munkatárs kötött ilyen szerződést az SBB-vel
(fotók: SBB)

Az SBB-nél amúgy pozitívnak tartják a részmunkaidős foglalkoztatási lehetőséget, a mintegy két és félezer mozdonyvezető egyhatoda ilyen szerződéssel rendelkezik. A megoldás illeszkedik abba a 2011-ben elindított programba is, amellyel több női masinisztát szeretnének látni a járműveken, hiszen a családos nők sokszor szívesebben vállalnak részmunkaidős foglalkoztatást is.
A jelenlegi személyzethiány enyhítésére jelenleg 150 mozdonyvezető képzése zajlik Svájcban és közülük kilencvenen még idén mozdonyra is ülhetnek. Összességében a következő két évben mintegy félezer járművezetőt szeretnének kiképezni. Eközben pedig jelenleg 44 osztrák, német és francia „kölcsönvasutas” dolgozik az SBB-nél, őket külső cégek közvetítették ki Svájcba, illetve ők is képezték ki őket a járművezetésre. Az SBB-nél a helyi munkaerő-piacot védő kritikusok érveire azt mondták: szükség van erre a lépésre, ám jelenleg a mozdonyvezetők 1 százaléka az, aki nem svájci állampolgár.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Csak kiváncsiságból kérdezem, mennyi ideig tart egy svájci vezér kiképzése. Tételezzük fel, a jelentkező teljesen laikus, tehát, akinek először megtanítjuk, hogy a pályában ív van és nem kanyar.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A pontos tantervet nem ismerjük, de egy év körüli időszak biztosan megvan.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.