2015. 12. 01.

Az áhított kapcsolat

A december 13-án életbe lépő új menetrenddel nem csak új szolgáltatók jelennek meg a Rajna-Ruhr-vidéken, hanem egy régen vágyott új regionális vasúti kapcsolat is létrejön Düsseldorf és Köln között. Indul az RE 6a viszonylat!





Düsseldorf – Északrajna-Vesztfália tartományi székhelye – és Köln között nem csak két fő vasúti tengely van, hanem ezek közül az egyik igen komoly forgalmat is lebonyolít nap mint nap. A Düsseldorf–Leverkusen–Köln szakaszon nem csak a távolsági vonatok járnak félóránként vagy még sűrűbben, hanem a regionális forgalmat ellátó RE1-es és RE5-ös vonal vonatai is irtózatos utasmennyiséget mozgatnak meg a két város között. Ehhez jön még több másik regionális járat és a vonallal párhuzamos S-Bahn-pálya forgalma.

A leverkuseni vonalon legalább fél óránként járnak az RE-k, további kapacitást kínál a távolsági forgalom és az S-Bahn. A képen Düsseldorfból Kölnön át Koblenzbe tart a nem éppen rövid szerelvényből kiállított RE 15021-es számú vonat az RE5-ös vonalon 2015. augusztus 28-án

A másik ilyen tengely a Düsseldorf–Neuss–Köln vonal. Itt jelenleg nincs közvetlen regionális vasúti kapcsolat a két nagyváros között, egyedül a csúcsidőben 20 percenként, azon kívül 20-30-40 perces ütemben közlekedő S11-es gyorsvasúti viszonylat vonatai közlekednek erre. Ám a két nagyváros vonzáskörzetének külső határai (Düsseldorf esetében ez nagyjából Neuss, míg Köln esetében Köln-Worringen városrész) között meglehetősen gyér kihasználtságúak a vonatok. Ezen a tengelyen regionális vasúti kapcsolatot a menetrendváltással a National Express kezelésébe kerülő RE7-es viszonylat biztosít: Krefeld, Neuss, Köln, Wuppertal és Münster között járnak a vonatok. Az 1990-es évek közepéig ennek a vonalnak azonban komoly szerepe volt a leverkuseni ág tehermentesítésében: több InterRegio-járat is erre közlekedett és a komoly elővárosi forgalmat bonyolító vonatok egy része is erre járt. Idővel azonban megszűntek ezek a járatok és a tehervonatok, valamint néhány RE mellett maradtak az S-Bahn-járatok.

A dormageni vonalon jobbára az S-Bahn-forgalom a jelentős: az S11-es vonal vonatai 20-30-40 perces ütemben közlekednek erre Düsseldorf és Köln között. A képen éppen Dormagen Chempark (pár éve még Dormagen Bayerwerk) megállóba érkezik az S 32170-es számú vonat, amely S11-es viszonylatként Düsseldorf Flughafen Terminal és Bergisch Gladbach között ingázik

A leverkuseni ágon közlekedő vonatok viszont már most is túlterheltek és nem csak a vonatok, hanem a vasúti pálya kapacitása is véges. Emiatt már néhány éve felmerült: tehermentesítő járatot kellene indítani Neusson át a két város között. Ez azonban idővel ilyen-olyan okok miatt lekerült a napirendről, ám most úgy néz ki, hogy mégis lesz valami az ötletből.

Köln és Düsseldorf között a 2014/2015-ös menetrendig csak átszállással lehetett utazni Dormagen felé. Dormagen állomásáról a Neusson át Krefeldbe tartó RE 26131-es számú vonatot tolja ki a 111 074-es gép 2015. augusztus 24-én. A menetrendváltástól ezen a vonalon a National Express Talent 2-esei közlekednek majd

A DB Regio és a tartomány megállapodásának eredményeként a Düsseldorf Hauptbahnhof–Neuss Hauptbahnhof~Dormagen–Köln Hautpbahnhof–Flughafen Köln/Bonn viszonylaton órás ütemben beindítják az RE 6a jelzésű viszonylatot. A vonatok a két város között csak Neussban és Dormagenben állnak meg, a menetidő 35 perc lesz majd. Ez mindösszesen 5 perccel több a leverkuseni vonal menetidejénél és jóval üzembiztosabb is, hiszen kisebb forgalmú vasútvonalakat érint az új járat. a vonatok Düsseldorfból 3:14 és 23:14 között óránként indulnak majd, két párba csatolt 425-ös motorvonat adja majd a vonatokat.

Új munkát kapnak az RB48-asról felszabaduló 425-ösök: Düsseldorf és Köln között ingáznak majd az új RE 6a jelzésű viszonylaton
(fotók: Halász Péter)

Az OpenRailwayMap térképén jól látszik a Düsseldorf és Köln közötti vasúti kapcsolatok sokasága – új alternatíva került be a kínálatba

A 425-ösök közül jónéhány felszabadul majd december 13-ától: előző helyük ugyanis az RB48-as vonal (Wuppertal–Köln–Bonn) szintén a National Expresshez kerül, ők pedig Talent 2-es motorvonatokat járatnak majd a vonalon. A DB Regio motorvonatai pedig ide kerülhetnek és mindenki reményei szerint sikeres lesz az új viszonylat, hiszen ez az első olyan vasúti járat, ami a forgalmat Köln/Bonn repülőtér és a tartományi főváros Düsseldorf közötti közvetlen kapcsolatot biztosítja.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.