2015. 12. 26.

Karácsonyi pályamunkák Angliában

A szigetország pályavasútjánál bevett gyakorlat, hogy az infrastruktúra karbantartását, felújítását lehetőség szerint éjszakai, hétvégi, illetve komolyabb munkák esetén ünnepnapi vágányzárakban végzik. A Network Rail számára így kincset érnek a hosszú munkaszünetes időszakok, az idei év karácsonyi és újévi időszaka pedig különösen kedvező konstellációban kínálja a vágányzári lehetőségeket. Ezt ki is használják – elsősorban London környékének azon szakaszain, ahol egyébként komoly zavartatással járnak a vágányzári munkák.



Nagy-Britanniában korszerűnek mondható a pályavasúti stratégia, melynek fontos eleme a vágányzári munkák rövidebb forgalommentes időszakokba sűrítése – ilyen alkalmakkor komplex koreográfiával egyszerre sok munkafolyamat zajlik párhuzamosan. A Karácsony és Szilveszter környéki ünnepnapok idei rendje tálcán kínálta magát, hiszen a három ünnepnap után december 27. vasárnapra esik, a két ünnep közötti fennmaradó három napot vélhetően sokan kiveszik szabadságnak, majd január 1-je péntekre esik és ezt szintén hétvége követi. A Network Railnek tehát a munkanapok minimális zavartatásával akár 10 nap folyamatos vágányzárra is lehetősége van. Lássuk, mi mindenre használja ezt ki a pályavasút! Előljáróban annyit elmondhatunk, hogy aki az ünnep alatt szeretne utazni Angliában, különösen London környékén, az komoly forgalomkorlátozásokra számíthat.

London 5 repülőtere közül három közlekedését érinti a karácsonyi-újévi vágányzári menetrend. Nem járnak a vonatok a brightoni fővonalon (Brighton Main Line) East Croydon és Redhill állomások között December 24. estétől január 4. hajnalig. Ez azt is jelenti, hogy Gatwicknek nem lesz közvetlen összeköttetése Londonnal, az utasokat pedig pótlóbuszokkal szállítják a repülőtér és East Grinstead között, ahonnan a szokásosnál sűrűbb vonatközlekedést biztosítanak London felé. A városon át észak-déli összeköttetést biztosító Thameslink járat útvonalát kettévágják, azok Gatwick Airport és Brighton, északon pedig Bedford és London St. Pancras között járnak. A vágányzárban átépítik East Croydon végponti váltókörzetét, és az érintett szakaszon teljes vágányrekonstrukciót végeznek mind a négy (!) vágányon.
Az sem jár sokkal jobban, aki Heathrow-ra érkezik az ünnepi időszakban, igaz őket csak december 25-28. között érinti a teljes vágányzár – ebben az időszakban a Heathrow Express és Heathrow Connect vonatok sem közlekednek. A London–Bristol közötti Great Western Mainline-on teljes kizárásos vágányzár lesz ebben a négy napban Slough és London Paddington között; ezen idő alatt a forgalmas londoni fejpályaudvar is zárva lesz. A távolsági vonatokat London Waterloo és London Marylebone állomásokra terelik, így – igazi csemege – a vasútbarátok ismét láthatnak HST-ket a South Western és a Chiltern Main Line-on. Az elvégzendő munkák között kitérőcserék és biztosítóberendezési munkák szerepelnek London Paddingtonnál, és átépül a vágánykapcsolat az Old Oak Common járműtelepnél. Ez egyébként a régi Eurostar-fűtőház, amely a jövőben a Crossrail vonatainak ad majd otthont. Ezen kívül a Great Western fővonal villamosításának előkészítéseként néhány híd alatt le kell süllyeszteni a vasúti pályát. December 29. és január 3. között már járnak a vonatok, igaz vágányzári mentrend szerint, ritkább követéssel.

HST, avagy 43-as sorozatú motorvonat parkol London Waterloo állomáson az egyik korábbi vágányzár idején; ezek a szerelvények „békeidőben” nem járnak délnyugat felől Londonba, a nyugati régióból a Great Western fővonalon Paddington állomásra közlekednek
(A cikket a szerző felvételeivel illusztráltuk)

Folytatódik a Thameslink-program is, az ünnepek alatt vágányfelújítás és ágyazatrendezés, valamint kitérőcserék szerepelnek a teendők között a forgalmas elővrosi vonalon. December 26. és január 3. között a Southeastern vonatai London Blackfriars és London Victoria állomásokon végállomásoznak és nem értintik London Charing Cross, Cannon Street, Waterloo East, valamint London Bridge állomásokat.
Pályafelújítást végeznek Seven Kings és Shenfield között is, így a fapados járatok egyik fő gyűjtőpontjának számító Stansted-repülőtérre közlekedő Stanstead Express is ritkábban jár majd; a korlátozás a többi vonatra is vonatozik, amelyek belső végállomása London Liverpool Street.
Természetesen a vidék sem maradhat ki a jóból, országszerte tucatnyi helyen lesz vágányzári menetrend, de ezek a munkák jellemzően decmeber 27.-ére elkészülnek. Kivétel ez alól a Brockenhurst és Bournemouth közötti, mely decemeber 25-étől január 1-jéig tart. A Stour és az Avon folyók feletti vasúti hidak felújítását végzik ez idő alatt, a vonatokat itt is pótlóbuszokkal váltják ki.


Keresztury Ferenc
szerkesztette: Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.