2016. 01. 14.

Egyszerűsödő díjszabás

Az év elejével változott a díjszabás a Rajna-Ruhr-vidéken. A közlekedési szövetség, a VRR területén a meglehetősen bonyolult díjszabáson kicsit egyszerűsítenek és egyel kevesebb árfokozat van már érvényben.





Január 1-jével némileg egyszerűsödött a díjszabás a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr területén. Az eddig öt, vagyis inkább nyolc fokozatú rendszerből egy megszűnt. Korábban ugyanis a közlekedési szövetség teljes területére érvényes jegyek az E kategóriába tartoztak; míg a második legnagyobb, árban már régóta azonos kategóriából, a D-ből kettő volt: jelentős átfedésekkel ugyan, de északi és déli részre osztották a területet. Ez megszűnt január 1-jével: csak egy D kategória van és ez érvényes a VRR teljes területére. Fontos volt korábban tudni: a D Süd, a D Nord és az E területekre érvényes egyes jegyek azonos összegbe kerültek – napijegy esetében ez az összeg 26,70 euró volt eddig, most 27,70 euró.
A változás elsősorban a hosszú távról ingázó bérletes utasoknak kedvez, nekik ugyanis jelentősen eltérő árakon kínálták a D és az E területre érvényes bérleteket: a teljesáru „dolgozói” évesbérlet a D kategóriában 163,60; az E-ben pedig 239,90 euró volt. Most egységesen 176,70 euró a „Ticket1000” nevű, megszemélyesített kártyával használható elektronikus bérletjegy. A korábban E kategóriás kártyát kiváltó utasoknak más teendője nincs; a régi D Süd vagy D Nord területre érvényes kártyát használó utasoknak azonban új kártyát kell kiváltani az ügyfélszolgálatokon.

Január 1-jével emelkedtek az árak, de egy zónával egyszerűbb lett a díjszabás a Rajna-Ruhr-vidéken. Felvételünkön a VRR-ben is részes Stadtwerke Krefeld egyik villamosa kanyarodik a főpályaudvar előtt 2015 nyarán
(fotó: Halász Péter)

A VRR felhívja arra is a figyelmet, hogy az év elejével változtak a viteldíjak is: átlagosan 2,9%-kal emelkedtek. Azok az utasok, akik 2015-ben váltott jegyekekel rendelkeznek, még március végéig használhatják azokat, utána pedig 2018 végéig – a különbözet megfizetése mellett – bármikor átcserélhetik a fel nem használt jegyeket az ügyfélszolgálatokon.
Változás az is, hogy egyes bérletfajták, amelyek az A, B vagy C árkategóriába esnek, januártól hétköznap 19 óra után, valamint hétvégén és ünnepnapokon a teljes közlekedési szövetségi területen korlátlan számú utazásra jogosítanak. Komoly kedvezmény ez, amelyet korábban csak a teljesárú bérletek „tudtak”, de most kiterjesztették a meg nem személyesített bérletre („Ticket2000”) és a YoungTicketPLUS nevű ifjúsági ajánlatra is.
A Rajna-Ruhr-vidékre látogató utasnak mindezek mellett is érdemes alaposan áttanulmányoznia a VRR díjszabását: a városok eleve három kategóriába sorolhatók, nem mindegy, milyen vonaljegyet veszünk az automatából és azt is fontos tudni, hogy a komoly turistalátványosságnak számító Köln területe már nem része a VRR-nek. Kétség esetén érdemes felvenni a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, tapasztalataink szerint gyorsan és pontosan válaszolnak a feltett kérdésekre.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.