2016. 02. 03.

Bécs: több évesbérlet, több utas, stagnáló részesedés

Ismét nyilvánosságra hozta az előző év fontosabb statisztikai adatait a Wiener Linien. Bár „bezzegváros” az osztrák főváros, mégis érdemes odafigyelni a Budapesttel nagyjából összevethető város életére. Bécsben ugyanis egyre többen választják a tömegközlekedést és egyre több az éves bérlettel utazók száma. Nézzük hát, milyen lehet egy „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” város, avagy jöjjön éves összefoglalónk Bécs tömegközlekedéséről a számok tükrében.

A RegionalBahn működése során minden évben, így 2012-ben, 2013-ban, 2014-ben és 2015-ben is áttekintettük a bécsi közlekedés éves beszámolóját. A folyamatok ugyanis nagyon is érdekesek: bár az utasszámok folyamatosan növekednek és egyre több éves bérletet is értékesítenek a szomszéd fővárosban, a tömegközlekedés összességében nem növeli részesedését az összes közlekedési móddal megtett utazások között.
A 2015-ös év kapcsán a Wiener Linien kiemelte: az év során minden eddiginél több, összesen 700 ezer éves bérletet értékesítettek, ami azt igazolja, hogy jó ötlet volt az árának csökkentése. A zöldpárti javaslat alapján ugyanis az éves bérlet napi 1 euróba kerül, azaz egy összegben fizetve 365 euróba, havi részletekben valamivel többe kerül. Érdemes megjegyezni, hogy tíz évvel ezelőtt még csak 303 ezer éves bérletes utasa volt a közlekedési cégnek.

Az éves bérlettel utazók száma folyamatosan emelkedik és különösen nagyot ugrott az eladások a 365 euróba kerülő éves bérlet bevezetésekor

A rekordszámú éves bérlet mellé rekordszámú utas is dukál. Az elmúlt évek során folyamatosan növekvő tendenciát mutattak az utasszámok és a 2014-es értéket is sikerült kis mértékben felülmúlni: 2015-ben összesen 939,1 millió utasa volt a Wiener Liniennek. Ám a részesedését a közlekedési társaság nem tudta növelni az összes utazásból, a modal splitben az arányuk továbbra is 39% maradt.
A közlekedési módok arányát vizsgálva feltűnik: valószínűleg a korábban motorral utazók gyalogos közlekedésre váltottak, mert az eddigi 1%-os részesedés megszűnt, cserében egy százalékponttal több lett a 2014-es adatokhoz képest a gyalogos közlekedés részaránya. Mindezeken túlmenően azonban arányaiban nem változott a bécsi közlekedésben a közlekedési módok megoszlása.

Az utasszámok az elmúlt évhez képest csak minimálisan növekedtek, ám összességében húsz év alatt jelentősen növekedett a tömegközlekedést választók száma

A Wiener Linien kitekintésében azt jelezte, hogy 2020-ig mintegy évi egymilliárdra emelkedik az utasok száma. Ám a modal split további jelentősebb eltolódására nem számítanak, ám de örömteli, hogy a tömegközlekedés még most is jelentős fölénnyel bír az autós közlekedéshez képest. Az egymilliárd utashoz várhatóan 40%-os részesedés párosul majd.

1993 óta jelentősen bővült a tömegközlekedés részesedése, ám most már évek óta stagnál. A jövőben talán egy százalékpontot szerezhet még a Wiener Linien számításai szerint a tömegközlekedés – talán az autósok javára? (grafikák: Wiener Linien / APA)

A Wiener Linien éves sajtótájékoztatóján kitért a 2016-os év feladataira is. Várhatóan a legnagyobb projekt idén az U4-es metró nyugati szakaszának felújítása lesz majd, amelyre komoly erőkkel készül már most a Wiener Linien – erről már részletesen írtunk korábban is. Ezen túlmenően folytatódik az U6-os metró állomásainak műemléki felújítsa is: idén a Währinger Straße a soros. A villamosvágányok felújításának sora is folytatódik: ezúttal a Kärtner Ring, a Rosensteingasse és a Hernalser Hauptstaße, valamint a Nußdorfer Straße térségében kell vágányzárakra számítani.
Az év folyamán a járműállomány modernizálásra is napirenden lesz majd: az elképzelések szerint 118 millió euró jut idén a flottára. A tervek szerint négy új metrószerelvény, 17 új villamos és 62 autóbusz áll majd forgalomba Bécsben.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Érdekes tendencia, ha a részarány nem növekszik, vajon honnan az utasszám növekedés? Bécs lakossága növekszik, a Bécsbe ingázók szána növekszik vagy mindkettő?

    Azon is gondolkodtam, hogy vajon ki számít tömegközlekedőnek? Ha valaki a külvárosból elővárosi vonattal bemegy a főpályaudvarra, majd az útját kerékpárral/gyalog fejezi be, ő minek számít? Mert ugye tömegközlekedést (is) használ, de nem a Wiener Linen járatát, hanem az ÖBB-ét. A taxival utazó vajon tömegközlekedik, vagy ő a Pkw kategóriába (nem, nem Panzerkampfwagen-re gondoltam) tartozik? Mert mindkettő egy kicsit sántít.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.