2016. 05. 19.

Zürich is a Flexity-t választotta

Zürichben is Flexity a jövő. A svájci nagyváros hat évvel az utolsó új villamosa érkezése után ismét tendert írt ki modern járművek beszerzésére, melynek Bécshez hasonlóan a Bombardier lett a nyertese a Flexityvel.





Zürich kanton közlekedési hatósága és a városi önkormányzat – némi hezitálás után – zöld jelzést adott az új villamosok beszerzésének, melyeket a Bombardier fog szállítani. A járműgyártó 2018 és 2023 között fog 70 darab új, a Flexity 2 családba tartozó, de kifejezetten Zürichre szabott kocsit leszállítani.

Az új kocsik a Bombardier grafikáján.

A zürichi közlekedési társaság (Verkehrsbetriebe Zürich; VBZ) a régebbi Tram 2000 kocsik lecserélése érdekében írt ki beszerzési tendert 70 új alacsonypadlós, nagy befogadóképességű villamosra. A Be 4/6 jelzésű, Tram 2000 fantázianevű kocsikat a vállalat 1976-tól kezdődően szerezte be, így az első kocsik idén 40 évesek, így már nem felelnek meg a kor követelményeinek. Az energiafelhasználásuk a modern kocsikhoz képest sokkal rosszabb, míg utasszempontból a magaspadló, a légkondicionálás hiánya jelent egyre komolyabb problémát.

A Tram 2000 kocsik ma még bőven közlekednek, de a Flexity-k érkezésével számuk igencsak megfogyatkozik majd.

Zürich jelenleg legújabb kocsijai jelenleg a szintén Bombardier gyártmányú Cobra fantázianevű Be 5/6-osok. Ezen kocsik első példánya 2001-ben érkezett a városba, azonban az első igazi szériakocsi csak 2006-ban, a jelenlegi legfiatalabb pedig 2010-ben. A nullszériával együtt jelenleg 88 darab Cobra fut Zürichben, melyek komolyabb gyermekbetegségeik után mára megbízhatóan szolgálják a várost.

Cobrák találkozása a Zürichsee partján található Bürkliplatz-on. Jobbra a 2001-ben szállított nullszéria egyik tagja, balra pedig egy nála majd' 8 évvel fiatalabb példány.

Az új Flexity-k pontos típusjele Be 6/8 lesz, ami utal arra, hogy az összesen nyolc tengelyből hat lesz meghajtott. A hajtott tengelyek magas aránya Zürichben nem véletlen, a maximális emelkedés a hálózaton eléri a 70 ezreléket is. Az összesen hat motor egyenként 110kW-os teljesítmény leadására képes.

A VBZ látványtervén az új jármű.

A méteres nyomtávval rendelkező 43 méter hosszú szerelvények 2,4 méter szélesek lesznek, a nagy állóhelyeknek köszönhetően így akár 276 utas is helyet találhat magának. A zürichi szokásoknak megfelelően egyirányú, egyoldali ajtós kocsik összesen 8 felszállóajtóval rendelkeznek majd, melyek közül az első és az utolsó egyszárnyú, a többi kétszárnyú lesz.

A megszokott érdekes ajtóelrendezést hozza majd a Bombardier új járműve is. Az ajtó alsó része a megállókban egy kis rámpaként nyílik le a peron felé, hogy a maradék rést is áthidalva még egyszerűbb legyen a fel- és leszállás.

A beltér kialakításában a közlekedési társaság visszatér a gyökerekhez, így a mai trendeknek is megfelelően fából készült ülésekkel szereli majd fel a járműveit, ahogy azt a Tram 2000 sorozatig is megszokhattuk.

Az akadálymentesség ma már természetesen nem kérdés, a helyi előírásoknak megfelelően a kocsik beszállómagassága 35 cm magasan lesz, illetve járművenként két kerekesszékesnek is jut majd hely.

A kor követelményeinek és a növekvő utasszámoknak megfelelvén a korábbi típusokhoz képest jóval több állóhelyet kínál majd a Felxity.

A megrendelő cég (ZVV) már a facebook oldalán is reklámozza az új szerelvényeket, ahol a kommentelők egy része a dizájnt kifogásolja ugyan, de abban például már most egyetért mindenki, hogy a fa ülések a könnyebb tisztán tarthatóságuk miatt előnyt jelentenek.
Viszik a Flexity-t mint a cukrot
Már nem ez az első nagyobb rendelés az utóbbi időben a Bombardier második szériás villamosaira. Berlin után Bécs, Basel és Linz is a Flexity-t választotta. A német fővárosban már 189 darab fut a típusból, Linzben a már jelenleg is tisztán Flexity-kből álló flotta üzemel, de továbbiakat is rendeltek, Bécsbe pedig előreláthatóan ősszel érkezik az első prototípus, melyet további 118 fogja követni 2026-ig.

Berky Dénes

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.