2016. 09. 14.

Csomóponti koordinátorok a pontosságért

A DB AG-nál, úgy tűnik, tényleg változhat valami: igen fontos mutató a vonatok pontossága, ami a különösen forgalmas csomópontoknál nem kis feladat. A német vasút ezért külön koordinátorokat állított szolgálatba, akik a legforgalmasabb csomópontokon felügyelik és elemzik az forgalom lefolyását annak érdekében, hogy még flottabbul működjön a vasút.



A DB AG az idei évtől csomóponti koordinátorok segítségével próbál meg javítani első körben tíz forgalmas vasúti csomópont esetében a pontosságon és ezáltal az üzem megbízhatóságán. A jelenleg 72 fős csoportot különböző szakterületekről válogatták össze, akik csapatban dolgozva figyelik meg az eseményeket és nem csak általános javaslatokat fogalmaznak meg akkor, amikor valamin változtatni kell.

A csomóponti koordinátorok feladata a minél pontosabb vonatközlekedés megszervezése a tíz legforgalmasabb csomóponton, mivel itt keletkező késések generálják a hálózaton a vonatkésések több mint felét. Lipcse az egyik a tíz helyszín közül, ahol ilyen munkatársak segítik az üzemvitelt
(fotó: Halász Péter)

A DB AG közlése szerint a vonatkésések alapvető kiváltó oka a késések mintegy 60%-ánál a tíz legforgalmasabb pályaudvaron a nem megfelelő forgalomszervezés és technológiatervezés. Emiatt az új szakmai koordinátorok próbálnak olyan lépéseket tenni, amelyek bevezetésével csökkenthető a késések száma, emellett pedig az utasok komfortérzete is javítható. Felügyelik a vonatok előkészítését, a forgalomirányítást és az utastájékoztatást is, hiszen ezek mindegyike külön-külön is fontos, ám együtt egy olyan komplex rendszert képeznek, amelynek nagyon jól kell együttműködnie és ha így van, akkor jelentős színvonalbeli emelkedés érhető el azáltal, hogy a vonatokat idejében előkészítik, az utasokat gyorsan fel és/vagy le tudják szállítani a szerelvényekről. Összességében egyébként – összegezve az eddigi tapasztalatokat – apró kommunikációs nüanszokon csúszik el egy-egy vonat pontos indulása – fogalmaztak a DB-nél.
A cél az, hogy a tíz legforgalmasabb csomóponton 2018-ig a pontossági mutatókat 90%-ra tornásszák fel.

A csomóponti koordinátorok feladatait taglaló infografika. A lényeg a rendszerszintű szemlélet és a különböző részfeladatok megfelelő összehangolás
(grafika: DB AG)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.