2016. 10. 05.

Makett a gyorsvasútról

Elkészült az új berlini S-Bahn-kocsik makettje. Az új kocsikat a Siemens és a Stadler jegyzi és az első járművek – a most gyűjtött tapasztalatok alapján akár módosított formában – várhatóan 2019-től koptatják a berlini síneket.





Elkészült az első, a berlini S-Bahn számára építendő gyorsvasúti kocsi makettje. Mindösszesen tíz hónappal az első szerződéskötés után a Siemens és a Stadler közösen mutatta be az első, élethű, bejárható járműmodellt, pontosabban makettet a schöneweidei S-Bahn-főműhelyben. A tervezett járművek külső és belső megjelenése így sokkal jobban tanulmányozható és sokkal inkább impresszív, mint a látványtervek bemutatása.

Az új ikermotorkocsik egyik felének makettje

A makettet egy 400 főből álló reprezentatív mintát képező látogatócsoport mellett különféle civil és szakmai szervezetek képviselői is megtekinthetik majd október során egy úgynevezett laborteszt keretében. A négy hetes teszt során a látogatókat kikérdezik a tapasztalataikról, benyomásaikról. Ennek nyomán alakítják majd ki a járművek végleges külső és belső megjelenését, elrendezését és számos apró részlet kialakítását.
A résztvevőket több mint kétezer jelentkező közül választották ki.

Szokatlan formák, Berlinben még szokatlan járművek és megoldások jellemzik a leendő új motorvonatokat

Az ajtónyitás engedélyezettségét és az ajtózását az ajtószárnyakba épített LED-sorok jelzik

Az ülések ismerősek lehetnek bármelyik, a DB Regio üzemeltette motorvonatból, itt csak a megjelenésük az újdonság

A kocsikban tágas többcélú tér is kialakításra került

A vezetőállásba be lehet látni a mostani tervek szerint – a végleges kialakítás még kérdéses
(fotók: Siemens / Stadler / DB AG / Neuhold)

Az új motorvonatok főbb adatai:
  • Ütközők közötti hossz: 36800 mm (kétrészes) / 73600 mm (négyrészes)
  • Kocsi szélessége: 3140 mm
  • Kocsi magassága: 3600 mm
  • Padlószint magassága a sínkorona felett: 1000 mm
  • Ülőhelyek: 80 (kétrészes) / 184 (négyrészes)
  • Állóhelyek száma 2 fő/m2 esetén: 94 (kétrészes) / 202 (négyrészes)
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség: 100 km/h
  • Legnagyobb gyorsulás: 1,0 m/s2
  • Teljesítmény: 6 × 140 kW = 840 kW (kétrészes) /12 × 140 = 1680 kW (négyrészes)
  • Indító vonóerő: 104 kN (kétrészes) / 208 kN (négyrészes)
  • Tengelyelrendezés: (1A)Bo' + Bo'(A1) (kétrészes) / (1A)Bo' + Bo'(A1) + (1A)Bo' + Bo'(A1) (négyrészes)
A vonatok hajtását és energiaellátását úgy tervezik, hogy a korábbi években sok gondot okozó téli időjárás se zavarja a vonatokat, megfelelő tartalékrendszerekkel és megfelelően méretezett segédüzemmel rendelkeznek majd. A Siemens az oslói metró számára épített vonatokkal szerzett már tapasztalatokat a kemény teleken, így ezeket is felhasználják majd a fejlesztés során. A villamosfék fejlesztésénél szempont volt, hogy majdnem teljesen az állóhelyzetig hatásos legyen az eszköz, ami fontos a számos megállóval tarkított S-Bahn-vonalakon.
A DB AG, a Siemens és a Stadler között létrejött megállapodás szerint az első rendelés keretében 106 vonatot vásárolnak majd: 85 négyrészes és 21 kétrészes szerelvény épül majd az Ringbahn (S41, S42) és az S46-os, S47-es és S8-as viszonylatok számára, ahol 2020-2023 között állnak majd forgalomba, miután a DB AG jogot szerzett a viszonylatok üzemeltetésére.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.