2017. 04. 28.

Hétvégi gyors – 2017. április 22-28.

Majdnem újra rekordszámú látogató a Rigin. 2020-ra megfelezi a zajt a Deutsche Bahn. Kevés lett a Zefiro Kínában. Épül az elektronikus jegyrendszer Hamburgban. Retrolo(o)k a DB-nél. Fejlődik Frankfurt (Oder) villamoshálózata.


Rigi-rekord


Vitznau | Svájc — Rekordszámú utasa volt tavaly Európa legöregebb fogaskerekű vasútjának. A Rigi csúcsához felkapaszkodó két vonalon – Ath-Goldauból és Vitznauból – összesen 780 ezer utast szállítottak, ez mindössze csak kétezer fővel marad el az előző évben mért mindenkori rekordtól. Az enyhe visszaesést a csoportos utazások számának csökkenésével magyarázzák, miközben az egyéni utazók létszáma jelentősen növekedett. Az idei tervekről a minap tartott sajtótájékoztatón annyit mondtak, hogy várhatóan ebben az évben átadják a megújult magasperont (az állomás felett felüljárón vezetett peront) Arth-Goldauban és így közelebb kerül ismét az SBB vonataihoz a Rigibahn, másrészt pedig Kräbel–Scheidegg közötti kötélpályát is szeretnék megnyitni, amely további látogatókat vonz majd a térségbe  remények szerint.

2016-ban majdnem rekordszámú látogató volt a Rigin – mindössze csak kétezer fővel maradt el a mindenkori csúcstól a létszám a Európa legöregebb fogaskerekű vasútján. Képünk 2014 nyarán kézsült az Arth-Goldau felől a Rigi-Kulmra felkapaszkodó vonatról
(fotó: Halász Péter)


Zajvédelem a Deutsche Bahnnál


Berlin | Németország — Április 26-án, a Nemzetközi Zajvédelmi Napon tette közzé a zajvédelmi megbízottjának első jelentését. Ebből kiderül, hogy a tervekhez képest jól állnak, elérhetőnek látszanak a 2020-ra kitűzött célok. A már általunk is megírt suttogó fékek a DB Cargo 64.000 kocsit számláló flottájából 35.000-re már fölkerültek, a kijelölt 2.000 kilométer pályából 1.600-zal elkészültek, ami a Szövetségi Közlekedési- és Digitális Infrastruktúraminisztérium (BMVI) által különösen zajszennyezett 3.700 kilométer 40 százaléka. A pálya és a járművek átépítése, karbantartása és új, innovatív megoldások alkalmazása átlagosan 10 decibellel csökkenti majd a zajterhelést, ami a logaritmikus skála miatt felezi a zajt. Az újonnan beszerzett járművek esetében már csak tárcsa- vagy műanyagtuskós fékkel ellátott kocsikat vesznek, amik csak 2020-ig 230 millió eurós plusz kiadást jelentenek majd a fenntartásban. A vaspályák mentén 57.000 lakás ablakait cserélték, 2.000 kilométer zajárnyékoló falat húztak föl, ami 2000 óta 1,2 milliárd euróba került, 100 milliós önrésszel. A jövőben újabb 600 milliót kívánnak elkölteni, ebből 73 millió a sokat kritizált Közép-Rajna-Völgy két oldalán futó vonalakra jut majd. További nagyobb elemek lesznek még az Inn és az Elba völgye, ahol szintén a "hálószobán keresztül" haladnak a tehervonatok.

Zölddel az eddig elkészült pályaszakaszok, a piros körök a további vizsgálatokat igénylő helyeket jelölik.
(grafika: Deutsche Bahn AG)


5 újabb Zefiro Dél-Kínába


Csingtao | Kína — A március elején megrendelt 18 nyolckocsis Zefiro után újabb ötöt rendelt a Kínai Vasút a Bombardier helyi üzemétől. A nagy rendelés a Nyugat-kínai úgynevezett Gyémánt Gazdasági Térség (Csengtu, Csungking, Hszian, Guiyang, Kunming – 4-50 milliós városok) járműigényét fedezi, a kisebbik pedig az ország egyik turistaparadicsomaként jegyzett Kuanghszi-Csuang Autonóm Terület fővárosa (Nanning – 7 millió lakos) környékén állnak majd forgalomba. A 213,5 méteres szerelvények darabonként 14,7 millió € körüli áron készülnek, 5,3 MW teljesítményük 250 km/h végsebességig gyorsíthatja az egységeket.

Az elsők november óta szállítanak utasokat. (fotó: Bombardier Transportation)


Újabb várost nyert meg az ATRON


Hamburg | Németország — A Hamburger Verkehrsverbund (HVV) teljes területét lefedő elektronikus jegyrendszert épít ki és az ennek megvalósításához szükséges ellenőrző- és értékesítőterminálokat az ATRON-tól rendeli meg. A Hamburger Hochbahn AG (HHA) és a Verkehrs­betriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) által közösen kiírt beszerzés garantálja, hogy minden autóbuszos szolgáltató járművére felkerüljön az összesen 3.600 jegyellenőrző- és 1.800 vezetői terminál. A bérleteket ötödik éve cserélik folyamatosan a HVV-Card nevű egyérintéses kártyára, amivel az egyúti- és napijegyek árából 3 % kedvezmény jár.


Retró-101-es


Dessau | Németország — A vasútmodell-gyártók már próbálkoztak vele, de most igazából is elkészült egy retro-101-es: az 1970-es években bevezetett óceánkék-bézs színterv szerint matricázott mozdony dekorációjának költségeit vasútmodellezők és modellgyártók adták össze. Hamarosan a síneken is lehet látni a járművet, amiről egyelőre csak egy Facebook-videó készült.



Döntött a vársovezetés, jöhetnek az új villamosok


Frankfurt (Oder) | Németország — Jóváhagyta a városvezetés 13 új, alacsonypadlós villamos beszerzését, így az üzem megfelel majd a személyszállítási törvényben 2022-től kötelezően előírt akadálymentességnek. A városi vágányokon már a '90-es évek közepétől közlekednek alacsonypadlós járművek, de a magaspadlós KT4D-k még mindig a flotta gerincét adják. Ezeket szeretnék – és részben kénytelenek – kiváltani egy új típussal, amire lassan két éve meghirdették a beszerzést, de vásárlás mégsem lett belőle. Ebből tudható, hogy legfeljebb 28 méteres, hasznos hosszán legalább 60 százalékban akadálymentes, 2,3 méter széles, acélvázas járműveket szeretnének beszerezni. A szállítási határidő 2021, így nem sok mozgástér marad egy esetleges szériahiba esetén. Egy biztos, érdemes lesz figyelni az eseményeket

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.