2017. 05. 19.

Giruno-bemutató a Stadler-születésnapra

Hivatalosan is elhagyta a Stadler Rail műhelyét az első komplett Giruno-motorvonat. az SBB összesen 29 tizenegy részes motorvonatot rendelt, további 29 szerelvényre pedig opciós jogokkal bír a helvét vasúttársaság. A vonatok Svájc mellett Németországban, Ausztriában és Olaszországban is közlekednek majd.


Az éppen 75. születésnapját ünneplő Stadler Rail ezúttal nem kapott, hanem adott ajándékot: a 2016-os InnoTranson ugyan bemutatták az új Giruno-motorvonatok egy részét, de most elkészült az első teljes, 11 részes szerelvény, amelynek fő feladata a Gotthard-bázisalagúton át vezető nemzetközi személyszállítás lesz Németország és Olaszország között, de a vonatok rendelkeznek majd osztrák engedélyekkel is.

Impozáns látvány a tizenegy részes Giruno-motorvonat

A gyártás nem mellesleg igen jó ütemben halad, hiszen – ahogy arról beszámolhattunk már korábban – még 2014 tavaszán rendelte meg az SBB az új szerelvényeket, amelyek makettjét, bízva a döntésben, már a 2014 szeptemberi InnoTranson is mutogatta a Stadler Rail. Két évvel később Berlinben az első néhány kocsi bemutatóján figyelhettük a két vezérigazgató, Peter Spuhler és Andreas Meyer bátran mondhatjuk, hogy igazi standupba hajló bemutatóját.

A megrendelő, Andreas Meyer, az SBB vezérigazgatója (balra) és a gyártó, Peter Spuhler, a Stadler Rail vezérigazgatója-tulajdonosa a bemutatón – a hangulat aligha volt rosszabb, mint 2016 őszén Berlinben

A mostani bemutató mérföldkő: az első teljes szerelvénnyel kezdődnek el a nemzetközi engedélyeztetési eljárások. A vonat különlegessége az alacsony padlószint, ami világviszonylatban egyedülállónak nevezhető, a Stadler Rail komoly szakmai múltjának eredményeit bizonyítja a jármű kivitele. Az 1. osztályon 117, a 2. osztályon 288 ülőhely várja az utasok, ezen kívül többcélú terek és egy kerékpáros szakasz is rendelkezésre áll. A Giruno megfelel a TSI Highspeed szigorú előírásainak is, teljesíti az EN 15227-es szabványban rögzített biztonsági feltételeket egy esetleges ütközéskor. A vontatómotorok összteljesítménye 6000 kW.

A motorvonat megfelel a legszigorúbb előírásoknak is – svájci motorvonatként pedig mérföldkő a járműgyártásban
(fotók: Stadler Rail)

Az ünnepségen részt vett Svájc szövetségi elnöke, Doris Leuthard is, aki mérföldkőként utalt a svájci járműgyártás tekintetében a Girunók fejlesztésére, hiszen a Stadler Rail így svájci, hazai fejlesztésben világszínvonalú vonatot alkotott.

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Nem billeg, ami persze, lévén, hogy alacsonypadlós, érthető. Viszont hiába mehet gyorsabban az új bázisalagútban, mint régen billegve a hágón, az alagúthoz vezető vonalak még ugyanolyan kacskaringósak, mint eddig, és azokon immár ugyanannyival kénytelen haladni, mint minden más vonat. Ez persze növeli azok kapacitását.

      A svájciak terve erre az, hogy Arth-Goldautól egészen a bázisalagútig új elkerülőalagutakat fúrnának, amelyek végig kiegyenesítik a pályát.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.