2017. 10. 05.

Szétverendő IC-márka

A minap tartott Hungrail konferencián nagyon szép, szinte már rózsaszín ködbe vesző terveket puffogtattak el a magyar vasút vezető prominensei – a gyakorlatban ez a mostani kevéssé, mint többé jól működő rendszerek további szétverését jelentené.





A minap tartott Hungrail szervezte Magyar Vasút 2017 konferenciáról tudósító beszámolók ujjongva ugrálták körbe Csépke Andrást és a MÁV-START új terveit, ami szerint 2018-ban már talán a hét éve készülő (!) IC+-kocsikból lesz egy minisorozat is és ezzel akarja megváltani a belföldi közlekedés világát a cég. De vajon tényleg csak az hiányzik, hogy még egy szinttel bővüljön az IC-szolgáltatás?
Csépke körvonalazott tervei szerint ugyanis a mai InterCity-vonatokat tovább züllesztenék, több megállást kapna a rendszer – cserében megjelenne az IC+: nem csak a vonatokban, mint személykocsi, hanem vonatnemként is. Milyen meglepő, hogy most éppen erre szórna el húsz új személykocsit abból a szériából Csépke, ami meg sem épült még – és ilyen tempóval nem is fog.

Jelenleg csak ez a két IC+-kocsi létezik. Csépke szerint jövő ilyenkor már hússzal több jármű rója a magyar síneket... Hisszük, ha látjuk!

Persze, érdemi szolgáltatási koncepció nincs a rendszer mögött, nem tudjuk, kit és hova akarnak ezzel a vonatnemmel elcsábítani? Az IC-hálózat szétverése a jelenlegi megállási rend bővítésével egyébként is hiba: a kisebb megállókat kiszolgáló gyors- és sebesvonatok pont e célt szolgálják. De hát ugye az tény, hogy mindenért nem lehet gyorspótjegyet kérni, a rezsicsökkentés jegyében pedig jegyáremelésről szó sem lehet. Így hát marad a pótjegyekkel való trükközés, az IC-pótjegy pedig tiszta nyereség a MÁV-START-nak, úgysem kell mögé tenni érdemben semmit.

Pótjegyköteles gyorsvonat érkezik Debrecenbe – a jegyáremelés politikailag nem megengedhető, így  rezsicsökkentett vasúti tarifákat pótjegyekkel srófolja fel az NFM és a MÁV-START

Az InterCity-vonatok manapság már amúgy sem a prémium, hanem sokkal inkább az alapszolgáltatás részét képezik a magyar vasúton: nélkülük lehetetlennek tűnő vállalkozás elérni Sopron, Miskolc, Pécs, Debrecen vagy éppen Szombathely városát. Az erre közlekedő gyors-, sebes- és személyvonatok nem alternatívái az IC-knek, a MÁV-START már eddig is minden erejével a feláras és így pluszbevételt hozó IC-kre terelte a távolsági utasokat – a kérdés nem mellesleg a piaci erőfölénnyel való visszaélés kérdését is felveti. Mindeközben persze az IC-k befogadóképessége sem nőtt az évek során, sőt! Pár éve még egy „standard” IC-szerelvény legalább egy 10-67-es Ap-kocsiból, egy 88-67-es WRR-ből és 2-4 20-67-es középszámú Bp sorozaút kocsiból állt. Ma már ilyen hosszú vonatot erősen keresni kell, de az utasszámok ennyire látványosan nem csökkentek azért, bár az tény, hogy az autópálya-hálózat bővülése és a MÁV(-START) egyre kiszámíthatatlanabb és egyre kevésbé utasbarát (sőt, egyre inkább utasellenes) szolgáltatása  nem éppen a vasútnak kedvez – és akkor még a távolsági buszközlekedés piaca Magyarországon meg sem nyílt!

Egy egyszerű, standard IC-szerelvény 2006. július 25-én kora este Rákos állomáson – ma már híre-hamva sincs az egykori prémiumszolgáltatásnak az IC-k esetén
(fotók: Halász Péter)

Csépke András szerint ez, az IC-ket lassan mindenütt megállító mesterterv megmenti a magyar vasutat, aminek amúgy sincs szüksége megmentésre, hiszen remekül muzsikál állítólag. Kiemelte azt is: nemzetközi forgalomban is töretlen a fejlődés. Na igen, azért kell leállítani a Metropol berlini kocsicsoportját, ugye, mert kiválóan teljesít? Bezzeg Lengyelország felé, ahol valódi alternatíva a távolsági busz és a repülő, oda toljuk a szerelvényeket, hiába nem hozzák a várt utasszámokat.
Nem szabad elmenni még egy dolog mellett: az IC-k megállítása egy-egy településen nem csak menetrendi, hanem politikai kérdés is.  Márpedig 2018-ban országgyűlési, egy évvel később pedig önkormányzati választások lesznek. És nyilvánvaló az NFM és a MÁV-START vezetői közötti összefonódás, innen pedig egyenes út vezet a politikai megbízásokhoz – hiszen ez a korábbi menetrendváltások alkalmával is már bejött.
Összefoglalóan aligha lehetne mást mondani, minthogy a magyar vasút nagyon súlyos mélyrepülésben van és nem kínál alternatívát maga a cégvezetés sem. Sőt, leginkább az látszik, hogy még szívük szerint löknének egyet a szakadékba tartó MÁV-csoporton, ne kelljen bajlódni az utasokkal, fuvaroztatókkal, ügyfelekkel. A fordulat pedig e tárgykörben is messze, nagyon messze van még. Csak halkan jegyezzük meg az IC+ járatok kapcsán: a „szépemlékű” InterCityRapid vonatokat is hasonló lendülettel vezették be és utána pár évvel lehetett is törölni őket a kínálatból...

Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. Nagyon jó írás, minden sorával egyetértek, ráadásul ezúttal Tevan Imre is kifejezetten értékelhető cikket írt a témában.
    Abban reménykedem, hogy azon a MÁV-on, ahol még a megtörtént dolgok sem biztosak, 2018 annyira beláthatatlanul messze van, hogy még akármi is történhet. Akár Csépke hazatérése is tirpák szülöföldjére.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 2018 közelebb van, mint gondolnád. Mivel lehet lopni ezzel a projekttel (is), nem lesz leállítva. Sőt...

      Törlés
    2. Addigis érdemes lenne felhívni Csépke figyelmét arra, hogy 23 évvel ezelőtt 2 és fél óra volt a pécsi IC menetideje. Ha lenne elég agya hozzá, ebből egész sok következtetést levonhatna. Meglepően sokat.

      Törlés
    3. Szerinted felfogná?

      Törlés
  2. Az ominózus előadáshoz tartozó diasor:
    http://hungrail.hu/wp-content/uploads/2017/10/cspke-andrs_a-vasti-szemlyszllts-aktulis-trendjei-a-v4-orszgokban.pdf

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 1.) Szólni kellene Csépkének, hogy nézesse már át az anyagot bárkivel, akinek érvényes nyelvtan érettségije van (egybeírás - különírás szabályai);
      2.) IC+ Záhonyba, hö-höhö
      3.) Szakdolgozati témajavaslat MSc képzésre: Az igényvezérelt menetrend fogalma, mint korszerű perspektíva a nyírségi értelmiség alsó-közép rétegében.

      Törlés
    2. Jó, hát Záhonyba kell IC+, elvégre Kisvárda Záhony felé van, Seszták miniszter úr pedig kisvárdai, mint Csépke úr.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.