2015. 11. 10.

Megint jön a fűnyíró?

Úgy tűnik, a magyar vasúti közlekedés (majdnem) mindent megoldó csodafegyvere, a vonatkilométer-csökkentés ismét bevetés előtt áll. A tavaly évvégi tervek szerencsére az asztalfiókban maradtak, ám most úgy néz ki, hogy a MÁV-START szinte rajongva helyesli az NFM-KTI duó járatritkítási, pardon, vonatkilométer-csökkentési terveit.




Tavaly, úgy tűnik, megriadtak a nyilvánosságtól az érintettek, mert amikor a RegionalBahn oldalán nyilvánosságra hoztuk a terveket, visszatáncoltak a vasúti járatritkítástól az illetékesek. Ám most ismét elővették a tavalyi terveket és amennyire a 2014/2015-ös menetrendi évad „4-es pótléka” az új menetrend, nos, pont annyira aktualizálták is a tavalyi elképzeléseket az illetékesek.
A RegionalBahn információi szerint a terv elsősorban a MÁV-START első emberének, a folyamatosan a „nincs kocsi” érvrendszert használó Csépke András támogatását élvezi, de éppúgy „értő fülekre” talált Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternél is. Kocsi mondjuk valóban nincs, de ez egyrészt nem újdonság, másrészt mivel emberemlékezet óta probléma, lassan valamiféle megoldást sem ártana formába önteni az időnkénti tűzoltáson (halberstadtiak, ÖBB ex-Inlandswagen) és nehezen materializálódó álmokon (IC+) kívül.

A jelenlegi állás szerint persze semmi sem dőlt még el, ám érdemes végignézni, hogy a tavalyi tervekből mi maradt most a járatritkítási – nevezzük így – elképzelésekből.
A Győr–Celldömölk vonalon legalább egy pár vonat, várhatóan a 9202-es és a 9207-es kerül törlésre. Ugyanez a sorsa Celldömölk–Ukk–Zalaegerszeg vonalon a 9508-as és a 9509-es számú vonatoknak is. Ha pedig már berántották a fűkaszát, a Balaton északi partja sem jár jobban: a tervek szerint egy napközbeni gyors törlésre kerül a téli menetrendben. A pécsi vonalon a személyvonatok közül két párat szeretnének lemondani a fűnyíró kezelői Sárbogárd és Dombóvár között, Pécs környékén pedig elsősorban a peremidőszakokban várható ritkítás.

A menetrendi „korrekciók” listáján ismét szerepel a nemrégiben villamosított Ukk–Zalaegerszeg vonal is. Megérte a „drótozás” így?
(fotó: Halász Péter)

A Dél-Alföld felé igyekvők számára érvágás, hogy egy pár szegedi IC a jövőben csak pénteken, illetve vasárnap jár majd. Másképp megfogalmazva: biztos túl jó az ütemes menetrend(?). A térség számára talán egy kis vigasz lehet, hogy a tavaly tervezett alapos ritkítástól a békéscsabai vonalon legalább eltekintenek a mostani, újratöltött tervek.
Az észak-magyarországi térség viszont ismét nem jár jól: három pár gyorsvonatot pótlás nélkül törölnek majd Budapest-Keleti és Miskolc között, a kínálat szűkítése várhatóan a tavaly már emlegetett vonatokat érinti majd. A 100-as vonalon Cegléd és a Nyugati pályaudvar között szeretnének három sebesvonatot lemondani - megint nem a poznani heringesekért hullajtunk könnyet, hanem azért, hogy az ütemes és bevált menetrendi struktúrát rendszertelenné teszik és „fellazítják”. Az itt közlekedőket komolyan érinti az is, hogy mivel a MÁV-START első embere és a miniszter is szabolcsi, bizony kap egy újabb pár InterCity-járatot Záhony. Ám nem pluszban, hanem valami helyett: a hírek szerint az egyik kör-IC-t vágják majd szét a lokális (személyes?) érdekek mentén. Aminek megint nincs sok értelme – Záhony gyakorlatilag egy falu, aminek csak a vasutasok és csempészek szempontjából van kitüntetett szerepe, míg Kisvárda kiszolgálását adott esetben a kétóránként közlekedő sebesvonatok gyorsításával (egy-egy táblás megálló kihagyásával) szintén jobban ki lehetne szolgálni. Eközben egy három megyeszékhelyet felfűző ütemes összeköttetést tesznek ütemtelenné a másik oldalon.

A fentiek után már csak hab a tortán, hogy a lajosmizsei vonalon az elővárosi forgalomban a mostani órás helyett két órás ütemet akarnak bevezetni a hétvégi napokon. Ismét az egy lépés előre, kettő oldalra, egy hátra esete merül fel: fejlesztik az elővárosi forgalmat, próbálnak a 142-es vonal kirívó színvonaltalanságával kezdeni valamit pályaoldalon is. Majd végül pont azokban a hétvégi időszakokban csökkentik a kínálatot, amikor jármű is inkább adódik arra, hogy stabil törzsközönséget vonzzanak a vasútra egy kínálati menetrenddel. Ki érti ezt?

Miskolc felé mínusz három gyorsvonat a menü – az elővárosban a lajosmizsei vonalon pedig kétórás ütem jön hétvégente
(fotó: Halász Péter)

A menetrendi csiki-csukinak jó táptalajt adhat az, hogy a MÁV-START még véletlenül sem presszionálja a közszolgáltatás megrendelő szaktárcát az időben történő véglegesítésre, így az új menetrend életbe lépése előtt alig több mint egy hónappal még semmilyen részlet nem ismert az új közlekedési rendből. Ám nem csak ez okoz gondokat: a MÁV-START a hatályos Üzletszabályzatának is ellent mond, ami kiemeli a 6.2.15. pontban, hogy hatvan napos elővételi lehetősége van az utasoknak. Ám ez nem él most, sem az online, sem a pénztári felületek esetében, mert az új menetrend jóváhagyására még – ahogy egy olvasónknak adott, hosszú idő alatt megszületett ügyfélszolgálati válaszában a MÁV-START fogalmazott – „sajnálatosan nem került sor”, holott „a megrendelő által meghatározott menetrendi felhívás, valamint a KTI SZI-vel, az önkormányzatokkal és a társszolgáltatókkal elvégzett egyeztetések alapján a MÁV-START Zrt. összeállította a 2015/2016. évi menetrend tervezetét, melynek jóváhagyás céljából történő felterjesztése a 15/2010 (III.5.) KHEM rendelet értelmében szeptember közepén – a kijelölt határidőre – megtörtént.
És mi ebből a tanulság? Hiába jönnek a rózsaszínű közlemények arról, hogy a kiszámíthatóság jegyében immár 10 éves közszolgáltatási keretszerződést köt az NFM és a MÁV-START, ha utána minden évben (hónapban?) indul az aknamunka az ütemes alapmenetrend fellazítására. Sőt, az is furcsa, hogy a hosszú távú stabilitás hangsúlyozása után minden évben azt látjuk, hogy a hivatalos menetrend időben történő jóváhagyása luxuscikk, majd a végén kapkodásba (és hibákba, nyomás közbeni változásokba) fullad a menetrend kiadása. Gyanús, hogy a saját kényelmüket kereső vasúti vezetők (lásd még a plusz záhonyi IC ötletét) mindent fontosabbnak tartanak a vasutat tulajdonképpen eltartó utasok és adófizetők igényeinél.
Halász Péter, Magyarics Zoltán

RegionalBahn információk

9 megjegyzés:

  1. "A fentiek után már csak hab a tortán, hogy a lajosmizsei vonalon az elővárosi forgalomban a mostani órás helyett két órás ütemet akarnak bevezetni a hétvégi napokon."

    Inkább a szemléletmóddal van a probléma: Mizséig kineveztük szent elővárosnak a vonalat tehát mehet ami belefér, Mizsétől lefelé meg kineveztük mellékvonalnak, tehát minden nyamvadt vonatkilométert sajnálunk. A Táborfalva-Lajosmizse szakasz forgalmát bármikor felülmúlná a Lajosmizse-Kecskemét forgalma végig közlekedő vonatok esetén. A kettő között lehetne találni értelmes kompromisszumot, pl. Dabasig órás ütem, onnan végig Kecskemétig kétórás alapütem reggel-délután néhány sűrítő járattal.

    Hétvégén Dabastól (vagy akár Ócsától) lefelé tényleg nincs sok értelme az órás ütemnek. De amíg a KTI-nál csak a fűnyíró megoldást ismerik az egyetlen szent és hiteles mérőszám (=vonatkilométer) alapján, esély sincs arra hogy az itteni megtakarítás máshol pluszt jelentsen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az EC142 / EC143 vonatpár és az EC344 / EC345 vonatpár megy a levesbe szintén. Beharangozzák, létrehoznak egy _kínálati_ és gyors eljutást két fontos megyeszékhely és Bécs közt, erre mindkét vonatot elmeszelik. Olyan fontos ezeknek a Keletibe bemenni és 40 percet ott állni. Persze a Keleti még enélkül is túlterhelt, így még kevésbé értem. Bécsben és Prágában sem megy be minden vonat a fejállomásra, főleg néhány átlóz, ezekhez hasonló járat.

      Nem mellesleg a változással a Bécs Hbf - Debrecen menetidő 5:21-ről 30 perccel 5:51-re nő, olyan áron, hogy KöKi, a szegedi csatlakozás, Ferihegy és Cegléd is kimarad. A jó pályáról (100a) miért kell a szántóföldre (120a) vinni a vonatot és a beetetett gyors bécsi eljutást 30 perccel növelni? Persze a vonat "fontos" és nemzetközi tiszteletnek kijáró mivolta a nyári menetrendben is nyilvánvalóvá vált, amikor is a hétvégi Ex1786 miatt az EC143 menetrendjét kellett megváltoztatni, 5 perccel arrébb csúsztatva.

      Még furcsább az AVALA elkaszálása, és a Keletibe beküldése. Az is 40 percet áll a Keketiben. Dejó. Már csak az a szerencse, hogy Fradiban nem áll meg oda-vissza, csak kifele. Azt is a 140-es vonalról visszaküldték a 150-re, úgy, hogy a kisebb menetvonal-hossz ellenére is 30 perccel nőtt a menetideje, és kihagy olyan fontos állomásokat, mint KöKi, Ferihegy, Cegléd, Kecskemét és Kiskunfélegyháza. Ezt a vonatot is úgy harangozták be, hogy közvetlen és gyors eljutás Kecskemétről Bécsbe. Ennél már a KöKi-s gépcsere is értelmetlen volt, hisz Kiskunmajsa felől Kiskunhalasra bejárva a vonatnak irányt és gépet kell váltania, hogy Kelebia felé indulhasson.

      HGyu

      Törlés
    2. A Keleti túlterheltsége blabla...az Avala azért megy be a keletibe, mert a jellemző késéseiből valamennyit lehet korrigálni. A Hortobágy esetében pedig azért kell bemennie a Keletibe, mert az nagyon fontos, hogy Bécsbe elutazik 60-70 ember vonatonként, meg Budapestről is van forgalma, de Debrecen és Budapest között kevesen használják. Hozzá kell tenni, hogy ha a nyíregyi IC-k a Keletibe járnának, nem kellene ehhez ütemen felüli vonat.

      Törlés
    3. Remélem, csak az irónia szólt belőled. A jelenlegi forgalomszervezési impotencia, amit a Keleti megmutat magából, nem hogy javítana pl. az Avala helyzetén, hanem ront majd. De ugyanez igaz a Hortobágyra is? Ettől több utas lesz rajta? Nem. Legfeljebb belföldön, de a nemzetközi utasok száma csökken - bár ebben ne nekem legyen igazam majd, legalább a törzsközönség talán megmarad majd a Hortobágyon. Igenis, a lehető legtöbb átmenő nemzetközi vonatot el kell venni a Keletiből, amíg a jelenlegi infastrukturális és főleg a személyi adottságok mellett képtelen a pályaudvar megfelelő menetrendszerűséget és megbízhatóságot produkálni.

      Törlés
    4. Budapest Keleti 2015. 11. 10. 14:53-nak:

      Ezt komolyan gondoltad? A Hortobágyot a gyors debreceni eljutás érdekében hozták létre, nem a keletiben állásra. Rontottak rajta? Rontottak. Az útvonalmódosítással elvettek fontos megállókat (Cegléd, Ferihegy)? Elvettek. Pont.
      Mindamellett miért kell bakra járatni, új gépet pakolászni rá? Mindenhol egy-egy hibaforrás. A Keletiben most is van, hogy indulás előtt percekkel tolnak be egy nemzetközi vonatot, mert nincs szabad vágány. Szerinted ezen segíteni fog, ha ott áll majd egy órát egy szerelvény? Szerinted a Debrecenből Bécsbe utazó utas hogy éli meg ezt a 40 perc ácsorgást? Hogy éli meg akkor, ha korábban is utazott vele? Hogy éli meg az az utas, aki a reptérről jött, és nyugatra utazott eddig akármelyikkel (Avala, Hortobágy)?

      HGyu

      Törlés
  2. Melyik a 3 megszűnő miskolci gyors?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Komoly változásokra számíthatnak az északkelet-magyarországi térségbe utazó utasok is. A Budapest és Miskolc közötti forgalomban a gyorsvonatok közlekedési rendjét jelentősen átalakítják. A Budapestről 06:00-kor induló 5200-as és a 10:00-kor induló 522-es számú vonatokat Budapest és Miskolc között törlik. A Keleti pályaudvarról 14:00-kor induló 526-os számú vonat Budapest és Miskolc között csak péntekenként jár majd. Sátoraljaújhelyről csak Miskolcig jár majd a 09:48-kor induló 525-ös számú gyorsvonat. Csak vasárnap közlekedik majd Miskolc és Budapest között a Sátoraljaújhelyről 13:48-kor induló 523-as és a 17:48-kor induló 5201-es számú vonat, a többi napon a végállomás Miskolc-Tiszai lesz.

      Törlés
  3. Bécsben és Prágában melyik nemzetközi megy be a fejpályaudvarra?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bécsben a Budapestről Nyugat Európa felé közlekedő railjetek például. Jelenleg. Decembertől nem fognak bemenni ők sem a Westbahnhofra...

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.