2017. 10. 25.

Távolsági közlekedés: marad az SBB

Legalább két évig biztosan az SBB kezében marad a svájci szövetségi államban a távolsági vasúti személyszállítási szolgáltatás – erről döntött a Szövetségi Közlekedési Hivatal, az országos szintű szakminisztériumnak megfelelő szervezet.




Az SBB, a szövetségi vasúttársaság marad legalább két évig a távolsági személyszállítás egyedüli szolgáltatója a svájci vasúthálózaton – döntött a Bundesamt für Verkehr, a BAV. A szövetségi szakminisztériumnak megfelelő szervezet ugyanis a 2018-2019-es menetrendi évad végéig kötött közszolgáltatási szerződést az SBB-vel.

A távolsági járatokat 2019 végéig biztosan az SBB üzemeltetheti egész Svájcban – hogy utána mi jön, az még kérdéses. A képen egy, a nagysebességű távolsági forgalom alapjának számító ICN-motorvonat várja az utasokat St. Gallen pályaudvarán

A dedikáltan átmeneti időre szánt megbízás futamideje alatt dönthet majd, várhatóan 2018 közepén arról, hogy 2019 decemberétől ki vagy kik üzemeltessék a szövetségi állam megbízásából és költségére a közszolgáltatás keretében üzemelő távolsági járatokat. Erre a tenderre jelentkezett, mint emlékezetes, az SBB és a BLS mellett többek között a Südostbahn is, bizonyos szakaszokon ugyanis ők is beszállnának a távolsági járatok, azaz az IC és a mai ICN és EC vonatok üzemeltetésébe.
A 2019 végi határidő azért is tűnik jónak a BAV szerint, mert a BLS eleve már engedélyért folyamodott a távolsági hálózat egy részének üzemeltetése érdekében – ráadásul 2019 végétől.

A távolsági közlekedés komoly bevételforrás a szolgáltatóknak, de igazi verseny nincs – ennek ellenére a szakminisztérium igyekszik olyan körülményeket teremteni, ami ennek látszatát kelti
(fotók: Halász Péter)

Svájcban komolyan jövedelmező, de ezzel együtt is komoly megkötéseket és pönálékat tartalmazó közszolgáltatási szerződés szerint végezhetik a kiválasztott szolgáltatók kvázi monopolhelyzetben a távolsági személyszállítási tevékenységet. A piac nem nyitott, de alapvetően piaci jellegű versenyhelyzetnek megfelelő eredményeket vár el a megrendelő az operátoroktól és minden összességében az utasoknak és az államnak jó.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.