2017. 11. 03.

Hétvégi gyors – 2017. október 27.-november 3.

FLIRT-motorvonatok segítenek villanyt spórolni az SBB-nek. A HKX jegyeit is értékesíti a Flixbus. Árat emel a Rail Cargo Group. Új kiegészítők az OMSI 2-höz. Hírösszefoglalónk.


148 FLIRT-tel spórol áramot az SBB


Bern | Svájc – Idén év végéig 8, jövő év közepéig pedig további 140 FLIRT-egységet alakít át a Stadler és az SBB a legkorszerűbbre. A nagyobb vizsgálatok során a hagyományos olajhűtésű főtranszformátor helyett úgynevezett száraztranszformátorokat építenek be, amivel a tapasztalatok szerint 7-8 %-os energiamegtakarítás érhető el. A 600-700 kilogramm olaj helyét nagyobb keresztmetszetű rézvezetékek veszik át, így a belső veszteségek csökkennek. A programra 5 millió frankot fordítanak és a számítások szerint a 2500 háztartás fogyasztásának megfelelő évi 10 GWh energiamegtakarítás teljes mértékben fedezi majd a költségeket. A Norvégiába és Finnországba szállított FLIRT-ök már bizonyították az átalakítás hatásait, de a vezérlórendszerek optimalizálása is segíti majd a megtakarítást.

Az SBB által közzétett filmben egy ilyen transzformátor beépítését láthatjuk


HKX-jegyet a FlixBus-tól!


Köln | Németország – Újabb vasúti szolgáltató esetében próbálkozik a FlixBus a jegyértékesítéssel: a szolgáltatását éppen szüneteltető HKX a karácsonyi időszakra (december 22. – január 2.) a FlixBus rendszerében elérhetővé tette a vonatait és akár busszal is kombinált jegyek is vásárolhatóak, a BahnTouristikExpress szerelvényeivel üzemeltetett járatokat a csőd széléről visszarántott Locomore mintájára kívánják menedzselni. A németországi távolsági buszos piac 94 százalékát(!) magáénak tudó, amerikai befektetői pénzzel kitömött zöld óriás augusztusban Flixtrain néven leányvállalatot jegyzett be, ami a lassan két éves pletykákat erősíti.


Árat emel a Rail Cargo Group


Bécs | Ausztria – Bár növekszik a cég bevétele és a nyeresége, mégis szükségesnek tűnik az áremelés – nyilatkozta az osztrák vasút teherfuvarozó cégének vezérigazgatója, Clemens Först a VerkehrsRundschau című szakmai lapnak. Úgy fogalmazott: az elmúlt évek során nem gazdálkodtak igazán fenntarthatóan, viszont erre kényszerülnek 2018 során, ami a teherfuvarozási díjtételek emelésével jár. Az új árakról hivatalosan nem közölt semmit sem az RCG, de azt lehet sejteni a vezérigazgató nyilatkozata alapján, hogy jelentős összegről van szó. A piacon a DB Schenker is ebben az irányban mozdult és ott mintegy 6%-os áremelésről esett szó.


OMSI-s hírkörkép


Berlin | Németország – Több új kiegészítő is megjelent a közkedvelt buszszimulátorhoz. Az OMSI 2-höz a fizetős kategóriában érkezett meg még október közepén a HafenCity, ami két hamburgi buszvonalat, a 6-os MetroBus-t és a 111-es járatot mutatja be – utóbbi a folyamatosan kiépülő Überseequartier térségében közlekedik. A pálya mellé megkapjuk a Hochbahnnál is üzemelő szóló és csuklós Volvo 7900-as hibridbuszokat is. Ára: 19,95 euró.
Ugyancsak fizetős kiegészítőként érkezett a Metropole Ruhr nevet viselő, a korábbi ingyenes Gladbeck pályából kinőtt projekt. A több mint 800 kilométernyi vezethető vonalat tartalmazó kiegészítőben ötvennél is több viszonylaton vezethetünk. A Rajna-Ruhr-vidék egy részét felölelő map mellé kapunk egy Solaris Urbino IV-es csuklósbuszt is, ha leszurkoljuk a meglehetősen borsos, 34,95 eurós vételárat.
Az ingyenesen elérhető kiegészítők között magasra tette a mércét a szintén a (fiktív) Rajna-Ruhr-vidéken játszódó Krefrath immáron harmadik változata is. A korábbiakhoz képest tovább bővült a buszhálózat és még szebb, részletesebb lett a meglévő vonalak kidolgozása is.

Csak egy villanás a Krefrath-pályáról: a részletekre is nagyon ügyelt a készítő, felveszi a versenyt bármelyik fizetés hálózattal is

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. Meanwhile in Hungary

    A MÁV sajtóközleménynek álcázva autót reklámoz
    https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/mav-bemutatja-skoda-roomster-amely-25-szor-kerulte-meg-foldet

    VálaszTörlés
  2. > A nagyobb vizsgálatok során a hagyományos olajhűtésű főtranszformátor helyett úgynevezett száraztranszformátorokat építenek be

    Hát nem tudom, hosszabb távon hogy fog beválni? Kell ott lennie egy nagy halom gyantának is "száraz" trafó címszó alatt és az valószínűleg lebomlik a hőterheléstől előbb-utóbb, meg a sínen döcögéstől, hőingadozástól megrepedhet a kiöntés, stb.

    Annak idején Kandó kétszer is megbánta, hogy kispórolta a folyadékhűtést a fázisváltóból, ami egy nagy forgó trafó. (A osztrák protó mozdonynál az olajat az állórészből, a magyar protónál a vizet a forgórészből, végül mindkettő kellett.) A folyadék hűtés bonyolult, de jobbat még nem találtak fel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kandó próbálkozásai óta hatalmasat változott a vegyipar, manapság szinte bármilyen tulajdonságok párosíthatóak. A gyanta jobb szigetelőképessége miatt lehet növelni a vezetékek átmérőjét, ami csökkenti a hőveszteséget. Ezen túl meg lehet szabadulni a rendkívül környezetkárosító és relatív alacsony lobbanáspontú transzformátorolajtól és kevesebb tűzgátló anyagot kell köré rakni, mert a gyanta égésgátló is. A linkelt anyagban finn atomerőműre, szibériai ércbányára és svéd olajfinomítóra is hivatkoznak, tehát egy jármű nem lehet akkora kihívás.
      https://search-ext.abb.com/library/Download.aspx?DocumentID=1LDE000003%20de&LanguageCode=de&DocumentPartId=&Action=Launch

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.