2018. 06. 29.

Hétvégi gyors – 2018. június 23-29.

Bevásárol az MAN buszaiból a DB buszüzeme. Utaskísérők teljesítenek szolgálatot a berlini gyorsvasúton. Átadták Németország legújabb rendezőpályaudvarát. Pardubice a Škoda-SOR trolikra szavaz. Görögországban terjeszkedik az ÖBB. Érkeznek az új vonatok a London Overground vonalaira. Hírösszefoglalónk.


MAN-invázió a DB-nél


München | Németország – 2019-től 2022-ig tartó időszakra kötött keretszerződést a Deutsche Bahn az MAN-nel akár 1000 autóbusz szállítására. A szerződés alapján 12 és 18,75 méter közötti városi és elővárosi Lion's City variánsokat illetve 12 és 13,2 méter közötti Lion's Intercity variánsokat szállíthat az oroszlános márka. A buszokba 250 és 360 lóerő közötti, Euro VI-os motorok kerülnek a DB Regio AG 31 leányvállalatának aktuális igényei szerint. 2015 óta a Volkswagen-csoporthoz tartozó gyártó mellett az Iveco is szállított buszokat, de a mostani beszerzésből az olaszok nem tudtak részesedni.


Utaskísérők a berlini S-Bahnnál


Berlin | Németország – Vasárnaptól utaskísérők is dolgoznak az S-Bahn járatain, legelőször a schönefeldi repülőtérre közlekedő S9 és S45 jelzésű vonatokon találkozhatunk velük 6 és 22 óra között. Az "Utaskísérő az S-Bahnon" feliratú piros mellényt viselő munkatársak mindegyike tud a német mellett legalább angolul beszélni és a szolgálati tabletjük segítségével pontos információkkal szolgálnak a csatlakozó járatokról. Jelenleg összesen 36 munkatárs teljesít szolgálatot a Ringbahnon belül és a repülőtéri ágon, de a tavaly megkötött közszolgáltatási szerződés értelémben egyre többen lesznek. A tájékoztatási feladaton túl a menetjegyek ellenőrzésére is jogosultak.


Škoda-SOR trolibuszok Pardubicének


Pardubice | Csehország – Tizenöt új Škoda-SOR 30Tr típusú trolibuszt állított forgalomba a DP Pardubice június 22-én. A társaság még tavaly rendelte a kocsikat a Škodától, a járműszerkezeti részeket pedig a SOR szállította. A szóló, 12,2 méter hosszú, négy ajtós járművek beszerzéséhez EU-s támogatásokat is igénybe vehetettek, a rendelés ellenértéke 118,5 millió korona volt.

(forrás: Dopravní podnik města Pardubic a.s.)

A DP Pardubice tervei szerint az új kocsik a meglévő dízelbuszokat váltják majd ki, miután elkészül a trolihálózat bővítése.


Korszerű rendezőpályaudvar Halle (Saale) városában


Halle (Saale) | Németország – Négy és fél éven át épült a korábbi rendező helyén Németország legújabb és legkorszerűbb vasúti teherpályaudvara. A Halle (Saale) városában található pályaudvar fejlesztésére, építésére 146 millió eurót költött a Deutsche Bahn AG, 42 kilométernyi sínt fektettek le és a rendező kapacitása napi 2400 vagon. Az első menetrend szerinti tehervonat július 2-án indulhat a pályaudvarról.
A pályaudvar nyolc fogadó vágánnyal rendelkezik, innen a gurítódombon keresztül 36 irányvágány érhető el. A DB AG szerint a létesítmény nem csak a legkorszerűbb, hanem a keleti területeken a központi szerepet ellátó létesítmény is lett egyben.

Egy részlet az új rendezőből, amelynek kapacitása napi 2400 teherkocsi
(fotó: Frank Kniestedt / DB AG)

Érdemes megjegyezni, hogy a területet mintegy 2400 LED-es lámpatest világítja meg, összesen 650 térvilágítási oszlopot állítottak fel. A világítás is a legkorszerűbb és biztosítja a jó munkakörülményeket a vasutasok számára, hiszen a megvilágítást úgy tervezték, hogy éjszaka is hatékonyan és biztonságosan dolgozhassanak a vasutasok, ennek ellenére a lehető legkisebb legyen a fényszennyezés a térségben.


Görögországban terjeszkedik az ÖBB


Sindos / Σίνδος | Görögország – A görög Goldair nevű céggel összefogva létrejött Görögország talán első magántulajdonú vasúti teherszállító társasága. A Rail Cargo Grouphoz tartozó cég júliustól saját maga kínálja a teherfuvarozási szolgáltatásokat az országban és a nemzetközi piacon egyaránt.
Az RCG elképzelései szerint a Thesszaloniki közelében lévő Sindos (Σίνδος) és az RCG nyugat-európai termináljai között gyors és egyszerű vasúti teherszállítást kínál a partnereknek. Az RCG a városban saját teherfuvarozó terminállal is rendelkezik immáron.

Az első osztrák-görög tehervonat a sindosi terminálon, élén az RCG-Goldair reklámmal bíró 220 032-es számú dízelmozdonnyal
(fotó: Michael Poppous / ÖBB)

A tervek szerint a Gevgelija/Idomeni (Ειδομένη) határátmenetben közlekedő járatok nem csak Szaloniki térségét érik el, hanem akár a pireuszi kikötőt is ki tudják szolgálni a fuvaroztatók igényei szerint. A vonatokat a cégcsoport saját maga továbbítja, ami nem nehéz, hiszen Romániába is átjárhatnak az ÖBB 1116-osai, ezen túl pedig partnereik vagy saját járműveik segítségével húzzák a vonatokat. Görögországban az RGC-Goldair számára az OSE A220-as sorozatú gépeiből áll rendelkezésre jelenleg egy példány.
A mostani terjeszkedés tovább növeli a logisztikai piacon az ÖBB megkerülhetetlenségét. Míg a német vasút leánycégei inkább a lengyel és a balti térségben megkerülhetetlenek, Kelet- és Dél-Európában egyre inkább ez a szereplő az ÖBB-holding tagjaiból kerülhet majd ki.


Hosszabbodhat a Kirnitzschtalbahn?


Bad Schandau | Németország – A jelenleg 8 kilométer hosszú vonal meghosszabbítását vizsgáló megvalósíthatósági tanulmány elkészítése kapott zöld utat a városházán. Az évente 200 ezer utast szállító viszonylatot leginkább turisták és kirándulók használják. A tanulmány célja dél felé a vasútállomás (kb. 3 km), kelet felé pedig a Neumannmühle (kb. 5 km) elérésének vizsgálata. Viszont a személyszállítási törvény miatt 2022-től akadálymentesen megközelíthetőnek kell lennie, ezért az üzemeltető OVPS alacsonypadlós járműveket venne a vonalra és a mostani kocsik csak a múzeumi üzemnapokon közlekednének.

A vonal meghatározó járművei a gothai típusú kocsik. Hamarosan már csak nosztalgiaüzemben lesznek?
(fotó: Adorján Péter)


Új szerelvények a londoni Overground-vonalakon


London | Egyesült Királyság – Június 20-án bemutatták az első 710-es Bombardier Aventra sorozatú motorvonatot, mely a főleg London városhatárán és a peremkerületekben működő Overground-franchise vonalain fog közlekedni. A Transport for London (TfL), azaz London város közlekedésszervező hivatala által felügyelt város környéki franchise üzemeltetője 2016 novemberétől az Arriva-csoport helyi leányvállalata, ám a vonatokat a TfL rendelte meg és a Bombardier tartja majd karban Willesden ás Chingford telephelyeken. A London környéki vonalakon hagyományosnak mondható Eletrostar/Turbostar járműcsalád legújabb generációjából első körben 54 egységet szállít a Bombardier, ám 2017-ben már egy opció keretében a lehetséges további 96 szerelvényből 9-et lehívott a TfL. A rendelés meglehetősen összetett, hiszen 4- és 5-kocsis szerelvényeket tartalmaz, csak 25kV/50Hz, illetve kétáramrendszerű, 750 V egyenáramú (harmadik sínes) üzemre is alkalmas változatokban. Első körben a Gospel Oak és Barking közötti, idén júniusra villamosított szakasz kap az új 710-es sorozatú szerelvényekből, ide kerül ugyanis novemberi éles üzembehelyezéssel az első 8 vonat - ezek mind alkalmasak harmadik sínes üzemre is. A továbbiakban érkező vonatok a Euston pályaudvar és Watford közötti vonalon állnak forgalomba, lehetővé téve a menetrend sűrítését óránként 10 vonatpárra, míg az utolsóként érkező 31 darab, csak 25 kV 50 Hz-es üzemre alkalmas vonat a Liverpool Street pályaudvarról induló West Anglia járatcsoportra kerül majd.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.