2018. 08. 18.

Kis csapat nagy célokkal – 5 éves az OBVB

Valaminek a vége mindig egy új kezdet is egyben. Ez különösen igaz a berlini illetőségű OBVB – Oldtimer Bus Verein Berlin e.V. történetére és munkásságára.






Az egyesület létrejöttét néhány személyes nézeteltérés és a BVG megváltozott koncepciója együttesen segítette. Korábban a muzeális járművek kezelése a Denkmalpflege-Verein Nahverkehr Berlin e.V. (DVN) keretén belül történt, de a BVG saját múzeumaként funkcionáló, korábbi Niederschönhausen kocsiszín gyakorlatilag végleges bezárásával ez megváltozott. 2012-2013 fordulóján tucatnyi tag hagyta ott a DVN buszos csoportját, mert nem értett egyet az akkori irányvonallal. A BVG azóta gyakorlatilag teljesen leépítette a muzeális tevékenységét, tavaly a partibusz, egy hete pedig a partivillamos került ki a szolgáltatások közül. Ekkor fogalmazódott meg néhányakban, hogy új projektet indítsanak, fő profilként a korábban elhanyagolt BVB-s idők emlékét kívánták megfoghatóvá tenni.

Az új projekt mindenképpen egy Ikarus kellett legyen, kezdetben a korábban kezelt két-két 260-as (helyileg Hacki, ami az elvágott kifejezésből képződött) és 280-as (egy négy- és egy kétajtós) megszerzésén dolgoztak, de a felmerülő problémák miatt inkább egy 250-es lett a cél. A 250-es típus a BVB-nél különjárati feladatokat látott el, a megfelelő buszért egészen Magyarországig utaztak az akkor még hivatalosan csak baráti társaság tagjai. Több jármű megvizsgálása után a korábban Dombóvár környékén egy vállalkozónál szolgált FIX-125 rendszámú példányt vásárolták meg. Ugyan a busz korábban sosem járt a Német Demokratikus Köztársaság területén, az akkori kínálatból ez volt a legjobb állapotban.

A buszt 2013 nyarán vásárolták meg, a képen még magyar vámrendszámmal, de már Berlinben látható.
(fotó: OBVB e.V.)

Ekkor következett csak maga a projekt megvalósítása, amit hivatalossá a 2013. augusztus 17-én történt egyesületi bejegyzés tett. Az idősebb és fiatalabb tagok szabadidejükben dolgoztak a 250-es felújításán, elérendő állapotként az 1987-es gyártású buszhoz passzoló '80-as évek végét célozták meg. Céljuk elérésében segítségükre van a mai napig, hogy az egyesület vezetése korábban napi szinten foglalkozott Ikarusok fenntartásával illetve vezetésével. Az első időszakban természetesen nem állt rendelkezésükre saját műhely, de az IFA Freunde Trebus e.V. befogadta őket, az ő Fürstenwalde melletti csarnokukban kezdődött meg a felújítás.

Az első év gyorsan eltelt, az ünnepélyes beszédet Detlef Gossow, az egyesület vezetője tartotta, melyben megköszönte az addig nyújtott segítséget.
(fotó: OBVB e.V.)

2014 októberére fényezésre kész állapotba került a busz
(fotó: OBVB e.V.)

A megújult busz hivatalos bemutatóját a 2015. május 15-én Hoyerswerdában megrendezett Ikarus találkozón tartották. Balról a korábban a Kapos Volán kötelékében szolgált 256-os, jobbról a Leipziger Verkehrsbetriebe megőrzött 280-asa fogja közre.
(fotó: OBVB e.V.)

2015. június 27-én a BVG tartott nyílt napot Lichtenberg telepen, ugyanis a 150 éves közúti vasutat ünnepelték. Mivel a tagok közül többen is a cégnél dolgoznak, viszonylag könnyen sikerült standot szerezniük.
(fotó: OBVB e.V.)

A szerző eme nyílt napon találkozott először a kiválóan sikerült járművel és nem gondolta, hogy fél éven belül értékes segítség lesz számukra egy alkatrészbeszerző körút alkalmával. Azóta sikerült a kulcsembereket megismerni és barátként tekinthet a tagok nagy részére.

Június elejétől egy Potsdam melletti, korábban a Nemzeti Néphadsereg (NVA) és a Bundeswehr által használt járműtelepen bérelnek helyet egy csarnokban, így már sajátak mondható helyen tárolhatják a gyűjtemény darabjait. A csarnok létfontosságú volt, hiszen azzal egy időben sikerült hivatalossá tenni a két 280-as megszerzését, de azok állapota miatt csak ősszel sikerült őket önerőből átszállítani az új lakóhelyükre.

Helyi körökben gyakran felmerül a telephely reaktiválásának gondolata, de a lóvasúti kocsikra méretezett kapuk miatt gyakorlatilag esélytelen a korszerűbb és szélesebb járművek napi üzemeltetése. A busz két oldalán összesen nem volt 10 centiméter.
(fotó: OBVB e.V.)

A buszok néha más sorrendben, de ugyanitt laknak azóta is. A piros lökhárítós darab sorsa kérdéses, jelenleg raktárként funkcionál.
(fotó: OBVB e.V.)

Az 5129 azonosítójú, négyajtós 280-as oldallemezeitől megfosztva. Jól láthatóan lesz vele munkája a csapatnak, hiszen működőképes buszt kívánnak belőle összehozni.
(fotó: OBVB e.V.)

2017. május 4. egy kisebb ünnepnap volt az egyesület számára. Egy évnyi szervezés és várakozás után végre sikerült birtokba venni a két Kaposvárról származó 260-ast. Az egyik korábban Berlinben, a másik Karl-Marx-Stadtban (ma Chemnitz) szolgált.
(fotó: OBVB e.V.)

Tavaly év végén az esedékes műszaki vizsga alkalmával a  korábbi normál rendszámok helyére H-s darabok kerültek, ezzel hivatalosan is muzeális minősítést kapott a jármű.
(fotó: OBVB e.V.)

Nem lehet teljes a gyűjtemény egy áruszállító nélkül, ezért beszereztek egy 1974-es IFA W50L típusú erőgépet is. A jármű korábban a VEB Karosseriebau Gera belső szállításaiban dolgozott.
(fotó: OBVB e.V.)

Ha már szóba került a VEB Karosseriebau Gera, nem lehet elmenni a Dr. Herrmann cégcsoport által a gondjukra bízott Fleischer S 5 típusú autóbusz mellett sem. A forgalomból kivont Ikarus 55-ös alvázra épült turistabuszok még ma is megállják a helyüket, ami az utaskomfortot illeti.
(fotó: OBVB e.V.)

Idén április óta egy csoportemelő segíti a munkákat, nem kell többet a földön fekve javítgatni a buszok alját.
(fotó: OBVB e.V.)

Az 5 éves ünnepségre az egyesület elnöke ezzel a kétütemű Wartburggal érkezett. A vonóhoroggal is felszerelt autó szintén igénybe vehető, ha különjáratról van szó.
(fotó: Adorján Péter)

A nagy becsben tartott 250-es még a csarnokban. Érdemes megfigyelni az egyedi iránytáblát.
(fotó: Adorján Péter)

Két legendás jármű a csarnok előtt
(fotó: Adorján Péter)

A legnagyobb meglepetés szállítója az IFA-Freunde Trebus e.V. rövid platós W50L-e volt. Egy komplett IFA-fülke és két buszra való eredeti IMAG Mór ülés érkezett a raktérben, aminek a lepakolásában a megjelentek örömmel segítettek.
(fotó: Adorján Péter)

A háttérben Detlef tartja a köszöntőt az előtérben a Chemnitzből érkezett vendégek.
(fotó: Adorján Péter)

A meghívottak a beszéd után az egyesület elmúlt öt évét bemutató 45 perces filmet tekinthettek meg.
(fotó: Adorján Péter)

Ha nyár, akkor grillparti. Természetesen nem csak kolbász és hússzelet, hanem leves, zöldségek és különböző köretek is voltak, de sütemény is akadt.
(fotó: Adorján Péter)

A buszok között megbújik egy Volga M21 is, amiből fekete taxi lesz. A 260-as elején a kék festéket óvatosan eltávolítva előbukkant az eredeti berlini narancssárga.
(fotó: Adorján Péter)

Az egyesület természetesen nem csak saját szórakoztatásra foglalkozik a járművek rendbehozatalával, hanem immár harmadik éve kirándulásokat is szerveznek. Ebben partnerük a Dr. Hermann cégcsoport, akik vállalták a szervezés és a lebonyolítás jogi hátterének biztosítását. A partnerség kiterjed vezetéssel történő városnézésekre, születésnapi vagy esküvői különjáratokra is, így a 250-es évente átlagosan 20 nagyobb és kisebb túrát teljesít a megrendelők és az utasok legnagyobb megelégedésére.

Az egyesület saját honlapján és facebook-oldalán rendszeresen beszámol a tevékenységéről és a kirándulásokról. Érdemes követni őket!

Köszönettel tartozunk az OBVB e.V. teljes csapatának a meghívásért és a kiválóan sikerült ünnepnapért! Eredményekben gazdag éveket kívánunk az egyesületnek és tagjainak!

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.