2019. 01. 29.

Étkezőből ülőkocsi (is)

Úgy tűnik, komoly az igény az első osztályú ülőhelyes kocsik iránt, illetve az olyan vonatokban, ahol ilyen van, ott pedig a fedélzeti gasztronómiát hiányolják az utasok. A két igény metszéspontjában pedig megszületett a České Dráhy új személykocsija, az ARmpee829 sorozat.




A České Dráhy nem először próbálkozik az ülőhelyes és az étkező/bisztrórészes kocsi házasításával. Igaz, nem csak ők, hanem más vasutak is előszeretettel vonták és vonják össze főleg az első osztályú ülőhelyes tereket a gasztronómiai részekkel a vonatokon belül. Ilyen volt a DB-nél az ARmh sorozatú étkezőkocsik, vagy éppen a legendás InterRegio-vonatok bisztrókocsija, az ARkimbz sorozatú jármű. De a ČD és meg az elődje, a ČSD is próbálkozott a házasításokkal, a legextrémebb talán a BRcm830 és BRcm831 sorozatú étkező-fekvőhelyes kocsi volt, amelyek később étkezőkocsivá manifesztálódtak, illetve étkező-ülőhelyes kocsiként tértek vissza a felújítás után.

Így fest kívülről az elsőként átépített kocsi. Pályaszáma: CZ-ČD 61 54 85-71 109-2, sorozatjelzése ARmpee829

Ha már itt tartunk, akkor pár mondat erejéig persze érdemes kitérni az ARmpee832 sorozatú kocsikra is: a „mikrós étkezők” bevezetésével 2010 körül próbálkozott a ČD a budapesti EC-kben és a belföldi vonatokon is. A szűkített kínálatot azonban nem fogadták örömmel az utasok és a konyha némi átalakítása után teljes értékű étkezőrészt kaptak a járművek, ahol a JLV teljes kínálata elérhetővé vált. A járművek ma már főleg a Prága és Krakkó, illetve Zsolna felé közlekedő járatokban szolgálnak.

A most elkészült első kocsi utastere. Nagyjából magán viseli a Railjet és a felújított termes SGP-eredetű kocsik látványvilágának nyomait

Az ülőhelyes tér páholyos kialakítású lesz, egyfajta „szükség-étteremként” is működhet a kinyitható asztalokkal az utasterem

A régi bisztrórész, a kocsi kisebbik elsőosztályú utasterme így fest. Az egyes ülések sorosak, a dupla oldal páholyos kialakítású lett

Az elsőosztályú utastérből a bőröndtartó sem hiányozhat

A következő évek során, a várhatóan 2021-ig tartó időszakban összesen kilenc kocsit építenek át a most is közlekedő, eredetileg az NDK-ban gyártott, majd számtalanszor felújított WRmee816-osokból. Ehhez a sorhoz csatlakoznak a majd a már meglévő ARmpee832-esek is, már ami esetükben az arculatot illeti. Teljesértékű étkezőkocsiként a jövőben csak a jelenlegi WRmz815-ös és WRmz817-es sorozatú kocsik maradnának meg a flottában – előbbieket a ČD újonnan vásárolta még az 1990-es években az SGP-től, utóbbiakat az ÖBB-től vette használtan.

A bisztró kiszolgálórésze az utastérből nézve

Helyben legfeljebb állva lehet fogyasztani majd a jövőben. A kávéfőző és a sörcsap nem hiányozhat persze innen sem
(fotók: České Dráhy)

A cél ezzel az, hogy egyrészt egységesítsék az étkezőkocsi-állományt, másrészt pedig bővítsék az elsőosztályú ülőhelyek kínálatát. A ČD és a JLV a jövőben láthatóan szeretné az első osztályú utasoknál tovább erősíteni az ülőhelyen való kiszolgálást – kérdés, hogy a kisebb befogadóképességű étteremnek mennyire örülnek majd a másodosztályú utasok, akik között szinté népszerűek a „gördülő kocsmák”.
Az átépítésekről már 2016-ban szó volt, azóta húzódott a program, az első kocsi a napokban készült el.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.