2019. 04. 03.

Saját autóelszállítóval gazdagodik a BVG

Egy tavalyi jogszabály-módosítás következtében a BVG elvileg saját hatáskörben elszállíthatná a közösségi közlekedést akadályozó módon várakozó járműveket. Viszont a részletes szabályozás még készül, a jármű és a megfelelően kiképzett személyzet is hiányzik.




Tavaly július 5-én lépett hatályba a Berlini Mobilitási Törvény (Berliner Mobilitätsgesetz, MobG BE), amelynek 23. paragrafusa alapján a Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) felhatalmazást kapott a járatokat zavaró vagy akadályozó, szabálytalanul várakozó járművek elszállítására. A jogszabály három esetet nevez meg, amikor a BVG helyszíni forgalomfelügyelete önhatalmúlag beavatkozhat. Autóbusz forgalmi sávok, megállóhelyek és villamosvágányok esetében azonnal intézkedést kezdeményezhetne akár már most is a BVG, de a részletes szabályozás még nem készült el.

Jelenleg még mindig a rendőrség vagy a rendészet (Ordnungsamt) segítségére szorul a közlekedési cég, bár eszköze és személyzete sincs a feladat ellátásához. A helyszíni forgalomfelügyeletet ellátó dolgozók csak a megfelelő rendőrségi képzés után bírságolhatnának, de ezek a képzések még nem kezdődtek el. Az elszállítójármű pedig szeptember előtt biztosan nem áll üzembe, így továbbra is az eddigi cégek profitálnak az elszállításokból. A jövőben viszont a megfelelően képzett munkatársak hozzáférnek majd a járműregiszterhez is.

Az elmúlt három évben folyamatosan nőtt a szabálytalan parkolások száma: a 2016-os 8.100-ról tavalyra 9.800-ra. Az elszállított járművek száma 4.500-ról 5.470-re, mintegy 21 százalékkal nőtt. Az elszállítás költsége Berlinben a jármű össztömegétől és az elszállítást elrendelőtől függ, a BVG által megrendelt elszállítás a legolcsóbb: 3,5 t alatt 97 €, felette 267 €. A rendőrség 136 és 306, a rendészet 199 és 369 euróért viteti el a szabálytalanul várakozót. A teljes lista a város oldalán tekinthető meg. Összehasonlításként megjegyzendő, hogy itthon 20-30 ezer forintos (60-90 €) szabálysértési büntetést kap a szabálytalan autós és egy közepes méretű városi terepjáró általában már nem képezi elszállítás tárgyát, mert a céleszköz teherbírását túllépi. A fentieken felül mindkét városban tárolási díjat is felszámítanak, bár nem az teszi ki az összköltség nagyját.

Akarat is kell az eszköz mellé

Bár Budapesten 2013 óta rendelkezésre áll egy dedikált elszállítójármű a BKK járatait (főleg trolibusz és villamos) akadályozó, szabálytalan várakozás megszüntetésére és az első évben napi szinten voltak képpel ellátott hírek az elszállításokról, az elmúlt 2-3 évben jelentősen visszaesett az esetszám. A jármű üzemeltetéséhez a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság és a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság együttműködése szükséges, de sokszor a paragrafuslovaglás vagy személyzethiány miatt a szabálytalanul várakozó járművek előbb távoznak a járművezető jóvoltából, mint hatósági intézkedés következtében.
A 2012 évvégi átadáskor még mindenki bizakodott...
...az egy éves évfordulót közleménnyel is ünnepelték. Erős kezdés után hatalmas visszaesés figyelhető meg.
(fotók: BKK)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.