2019. 08. 09.

Hétvégi gyors – 2019. augusztus 3-9.

Svájcból Afrikába: eladja kocsijait az Appenzeller Bahnen. A RegioJet használt emeletesekkel erősít Szlovákiában; Magyarországon pedig a MÁV örül a színrelépésének és ismét forgalomba állította az első Mk45-öst. Új trolibuszokat vesz Jihlava. Több baleset történt a cseh átjárókban idén, mint tavaly. Hírösszefoglalónk.


Svájci idegenlégiósok Afrikában


St. Gallen | Svájc – Még 2019 februárjában látogatta meg az Appenzeller Bahnen-t egy elefántcsontparti küldöttség. E látogatás keretében kötötték meg a szerződést, amelynek értelmében az AB tizenöt feleslegessé vált személykocsiját vásárolják meg. A kocsikat Franciaországban felújítják és 2019 kora őszén tengeri úton Nyugat-Afrikába szállítják. A kocsik a tervek szerint az Abidjan-Niger vasúton, Ouagadougou (Burkina Faso fővárosa) és Abidjan (Elefántcsontpart fővárosa) között közlekednek majd. Az 1200 kilométer hosszú, méteres nyomtávolságú vonalon a nemzetközi vonatok heti három alkalommal járnak majd, az utazás 18 óráig tart majd.


Az AB a korábban a St. Gallen, Gais és Appenzell közötti vonalán használt járműveket adja el. A járművek a következők:
  • BDe 4/4 41-43-as motorkocsik;
  • ABt 141-143-as vezérlőkocsik;
  • B 236-238 és 241-246 számú betétkocsik.
Az szinte biztos, hogy a zárt egységgé összeállítható vonatok nem villamos vontatással közlekednek majd, annak ellenére, hogy az AB üzemképesen adja át a kocsikat az új üzemeltetőnek. Mindenesetre az AB-nél örülnek, hogy nem kellett szétvágni a kocsikat, hanem – titokban tartott összegért – sikerült új helyet találni a járműveknek.


Használt szerelvényekkel erősít a RegioJet


Pozsony | Szlovákia – Minden adat és mutatószám növekszik, ezért lépéskényszerbe került a Komárno–Dunajská Streda–Bratsilava vonalon. 2018-ban 3,6 millió utas vette igénybe a sárga vonatokat, ez 1 millióval magasabb a 2017-es adatnál. A növekedés idén is folyamatos, az első negyedévben 87 százalékkal, 1,27 millió utasra nőtt az adat. Megjegyzendő, hogy az ZSSK-időszakban évente volt összesen 800 ezer utas. Magasabb utasszámokra pedig magasabb vonatokkal válaszol a szolgáltató: 10 darab, a '90-es évek elején Bautzenben gyártott harmadik generációs, magas beszállószintű emeletes kocsit vásároltak a DB Regio letétes darabjai közül és a vontatásukhoz 2 Siemens ER20-as mozdony is érkezik majd a Beacon Rail Leasing gépparkjából. Ezzel a lépéssel egyes csúcsidei vonatokon szeptembertől nagyobb befogadóképességű szerelvények állnak majd forgalomba, így naponta 600 új ülőhelyet biztosítanak. 2012 óta a korábban a Prignitzer Eisenbahnnál szolgált, az Alpha Trainstől bérelt háromrészes dízelmechanikus Bombardier TALENT-ek biztosítják a szolgáltatást. Érdekesség az új szerelvényekkel kapcsolatban, hogy az ötödik kocsi néhány peronról lelóg, ezért ezeken a helyeken csak a negyedik kocsiig lesznek nyithatóak az ajtók.

Komárno állomás peronja sem túl hosszú, de a TALENT még éppen befér mellé, az emeletes szerelvénynek csak a kocsijai két és félszer ilyen hosszúak lesznek. Háttérben a ZSSK által 2016-ra kivont Pantográf, amit azóta Nové Zámky felé Jánošík pótol.
(fotó: Adorján Péter)


„A verseny az jó, és a verseny a magyar vasútnak is jót tenne”


Budapest | Magyarország – A MÁV örül a versenynek, amit a RegioJet érkezése jelent – mondta az azonnali.hu-nak Loppert Dániel, a MÁV kommunikációs igazgatója. Szerinte nem nyilván nem véletlen, hogy a legnagyobb forgalmú vasúti viszonylatok egyikére jelentkezik be a cseh magánszolgáltató. Loppert szavait úgy idézi a híroldal, hogy egy esetleges vasúti piacnyitásra mindenképpen szolgáltatásfejlesztéssel reagálna a MÁV-csoport. (Halkan kérdezzük: anélkül nem kell fejleszteni?) Úgy tűnik, hogy a kormányzat nem számol egyelőre még a 2023-as vasúti piacnyitás lehetőségével, de a MÁV-nál dolgoznak ezen a forgatókönyvön is. Az állam a jelenlegi jelek szerint élne a lehetőséggel, ami szerint még egy utolsót hosszabbítana a MÁV-START közszolgáltatási szerződésén.
Loppert nyilatkozatából kiemelk azt is, hogy a nyári menetrendben a Balaton Expresszekben közlekedő étkezőkocsik sikeresek voltak, a jövőben tehát érdemes ebben az irányban elmozdulni a fedélzeti szolgáltatások tekintetében.


Új trolik Jihlavának


Jihlava | Csehország – Összesen 10 új járművel bővül Jihlava trolibuszüzemének állománya. A szerződést 2019. augusztus 8.-án írta alá a leendő üzemeltető DPMJ (Dopravní podnik města Jihlavy, a.s.) valamint a Škoda ELECTRIC a.s., aki a trolbuszokat szállítja. Az érkező Škoda 32Tr-ek közül 7 darab klímaberendezéssel ellátott, akkumulátorokkal önjárásra képes troli lesz, a maradék három pedig „hagyományos” csak felsővezetékről üzemelő jármű. Az új típust a közlekedési társaság nyílt napján, a telephelyen már 2019. szeptember 22-én meg lehet tekinteni.

Valahogy így fest majd a Jihlava számára épülő Škoda-SOR 32Tr
(látványterv: Jihlavský MHD / Facebook)


Jegyvizsgáló halt meg munka közben


Zürich | Svájc – Az elmúlt vasárnapra virradó éjjel az SBB egyik jegyvizsgálója munka közben vesztette életét. A Baden (AG) állomáson a vonatot menesztő jegyvizsgáló kezére rázáródott az ajtó, de az odacsukásgátló nem működött és miután a felhatalmazást a mozdonyvezető korábban megkapta, a zöldhurok jelére a vonatot elindította. A szemtanúk azonnal értesítették az SBB-t és a hatóságokat is, ám a vonat már kihaladt a nyílt pályára és a vasutas belehalt sérüléseibe, miután a vonat elhúzta.
Kollégájukra egy perces síp- és dudaszóval emlékeztek a vasutasok pénteken délben, miközben a baleseteket vizsgáló szervezet, a Schweizerische Sicherheitsuntersuchungsstelle (SUST) elsődleges jelentése szerint az 1980-as években beszerzett és azóta modernizált EW IV-es személykocsik esetében az élvédelem valóban több alkalommal nem működött. Az SBB rendszeresen vizsgálja ezeket a járműveket is, de az IC/IR-ingavonatok alapjait jelentő járműveket nem vonják ki a forgalomból.


Növekedett a balesetek száma a cseh vasúton


Prága | Csehország – A legfrisebb statisztikák szerint messze túlszárnyalják a 2018-as balesettel kapcsolatos számokat a 2019-es adatok. Míg összesen 647 baleset történt tavaly, idén az első hét hónapban már 740. A sérültek száma is 134 helyett 153 hasonló összehasonlításban, a halálos áldozatok száma pedig 123-ról 130-ra emelkedett. A közúti átjárókban történt balesetek száma a tavalyi egész évben 97 volt, míg idén csak július 31-ig 116 történt. A cseh közszolgálati tévé hírcsatornája, a ČT24 megkereste az SŽDC-t a Mariánské Lázně közelében történt baleset kapcsán. A vasúti infrastruktúra-üzemeltető vezérigazgatója elmondta, hogy a kérdéses helyszínen már több mint 400 vonat elhaladt mielőtt bekövetkezett volna a baleset. A jövőre nézve elmondta, hogy a Csehország fő ország főútjain található 164 vasúti átjáróból 117-ben már található teljes csapórudas sorompó és még idén további 15-ben felszerelése van tervben.


Újra forgalomban az első Mk45-ös


Budapest | Magyarország – Elkészült a járműjavítói nagyjavítása a MÁV első Mk45-ös sorozatú mozdonyának és augusztus 9-én a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton forgalomba is állt az Mk45 2001-es pályaszámú dízelmzdony. A gép az előző járműjavítói látogatósa óta 161 ezer kilométert tett meg és a két látogatás között 27 esztendő telt el. A mozdonyt eredetileg 1973. február 19-én vették állományba az akkori Úttörővasúton. Hasonló gépek dolgoztak az egykori Hegyközi, Bodrogközi és Nyírvidéki Kisvasúton, majd az 1990-es évek elején Budapestre vonták össze a típus darabjait. A most felújított mozdonyt a lehetőégekhez mérten az eredeti állapotában állították helyre, de természetesen a kor követelményeinek így is megfelel a jármű.


Közlekedési Múzeum: a tervpályázat jelöltjei megtekinthetők


Budapest | Magyarország – Kiállításon mutatja be a Közlekedési Múzeum a létesítmény épületére kiírt nemzetközi tervpályázaton beérkezett pályamunkákat. Ugyan a nyertes már megvan, de építészeti és a múzeum élete szempontjából is fontos mérföldkő az, hogy ez a pályázat megvalósulhatott, így érdemesnek látták valamennyi pályaművet a nagyközönség elé tárni. A pályaműveket a Közlekedési Múzeum Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményében lehet megtekinteni szeptember 15-éig. A kiállítóhely Budapesten, a II. kerületben, a Bem József utca 20. szám alatt található.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.