2019. 12. 30.

Évvégi gyors – 2019. december 20-30.

Készülnek az állomásfejlesztések. Thai nyaralóhelyen épülne villamos. Járműhiánnyal küzd a cseh Arriva. Villamostalanítás Zwickauban. Több pénzt kap a közlekedési múzeum. Fogynak a reklámok Berlinben. 24 év után vesz újra villamost a lisszaboni Carris, és kikosarazta a Stadlert.


Készül az 50 állomás


Budapest | Magyarország – Folyamatosan haladnak a szakemberek a MÁV-csoport számára az utasforgalom alapján legfontosabbnak ítélt 50 állomás ráncba szedésével. Zugló gyakorlatilag elkészült, Kőbánya-Kispest vállalhatóra hozása tavaszra készülhet el. Kőbánya alsó [Zalka Máté tér] peronteteje megújult, az utcabútorokat mutatós és várhatóan tartós darabokra cserélték. Veresegyházon 64 parkolóhely készül. Vecsés, Monor és Pilis új kijelzőket kapott, melyek végleges beüzemelése folyamatban van. Budapesten immár az összes fejvégállomáson korszerű utastájékoztató rendszer üzemel, mivel a Déli pályaudvaron is színes kijelzőkre cserélték a vágányvégi és a pénztárcsarnokban lévő kijelzőket. Szolnokon és Debrecenben az egyedi forgóelemes kijelzőket cserélték kijelzőkre.

Zugló immár a jelentőségéhez méltó formában várja az utasokat

Budapest-Déli új kijelzőkkel gazdagodott, de az általános állapotok is javítás alatt vannak
(fotók: MÁV-csoport)


Tengerparti villamos


Pattaya | Thaiföld – Valószínűleg senkinek nem kell sokáig kutakodnia Thaiföld egyik legfelkapottabb üdülőhelye után, hol a városvezetés gyakorlatilag zöld utat adott a legfontosabb tengerparti részén megépíteni tervezett villamosvonalának. A tervezésre még nyáron különítettek el 70 millió bátot, a teljes költséget pedig 20 milliárdra becsülik – 1 bát nagyjából 10 forint. Elsőként a lenti rajzon szaggatottal jelölt kör épülne meg 8 millióból. A december 16-án tartott közmeghallgatáson ugyan még nem tudtak konkrét jegyárat mondani, de a lakosság most még inkább jobb utakat szeretne egy gazdasági fekete lyuk helyett.

Tervek már vannak, a kivitelezésre viszont várni kell
(grafika: PattayaWatchdog / Facebook)


Arriva: nincs kocsi


Prága, Nyitra | Csehszlovákia – 2019. december 15-től számos cseh vasútvonalon átvette az Arriva vlaky s.r.o. a szolgáltatást az állami České Dráhy-tól. A kezdeti műszaki nehézségek azonban nem csökkentek, sőt: néhány nap után az nem közszolgáltatási szerződés keretében közlekedő Prága és Nyitra közötti „ArrivaExpress” vonatok helyett vonatpótló autóbusz jelentek meg. A helyzet azóta sem változott javult, úgyhogy a cég inkább a „nemzetközi” kapcsolatainak megszüntetése mellett döntött: Prágából december 29-én 14:14-kor (AEx 1063), Nyitrától pedig december 30-án 6:36-kor (AEx 1060) indul egyelőre utoljára, feltehetőleg akkor is autóbusz a vonat helyett. A cég közleménye szerint nem véglegesen szűnik meg a két város közvetlen összeköttetése, de az elkövetkezendő hónapokban igyekeznek a járműparkjuk rendelkezésre állását stabilizálni, így az utasforgalom szempontjából két leggyengébb hónapban (január és február) szünetelő szolgáltatás a lehető legkevesebb utast érinti majd.

Az azóta jelentősen átépített Praha-Vršovice állomáson állt 2017. április 17-én
az Arriva 854 102 pályaszámú motorkocsija


Pályahiba miatt évekig nem közlekedik


Zwickau | Németország – A menetrendváltás nem csak pozitív változásokat tartogatott, főleg Zwickauban. Ideiglenesen lezárásra került a Georgenplatz és a Hauptbahnhof közötti pályaszakasz annak üzemveszélyes állapota miatt, ezzel megszűnt az 5-ös és a 7-es vonal. A vonalak pótlására a 10 percenként közlekedő 10-es autóbusz szolgál azonos útvonalon. A megmaradt 3-as és 4-es vonal mindössze 18 kilométernyi vonalhálózatot fed le, bár 10 percenként közlekedik, átszállási kényszerrel jár a főpályaudvar felé. A városvezetés jelenlegi tervei szerint 2023-nál biztosan nem lesz előbb újra felvéve az üzem a vasútállomási hurokban.


Több pénzt kap a DTMB


Berlin | Németország – A következő két év során félmillió euróval többet kap a német szövetségi főváros költségvetéséből az Anhalter Bahnhof egykori fűtőházában működő intézmény, a Deutsche Technik-Museum Berlin (DTMB). Ezt a forrást a múzeum a működésére használhatja fel, ezen belül is a legfontosabb a vasúti gyűjteménynek otthont adó mozdonyszín felújítása. A város emellett további komoly összegekkel támogatja a múzeum kiállításának bővítését is.
Az intézmény a Landwehrkanal közelében található és az 1980-as évek óta várja a (nyugat-)berlini látogatókat. A múzeumban látható érdekességek egyike az egykori Anhalter Bahnhofot bemutató hatalmas, H0-ás terepasztal is, amely bizonyos napokon az azt építő egyesület tagjainak köszönhetően működik is. Ugyancsak a DTMB üzemelteti a közeli Monumentenhallet, amely a városi közlekedési gyűjtemény nagy részének otthont adó raktár, de hagyományosan szeptemberi hétvégéken a közönség előtt is megnyitja kapuit.


Nyúzzák a reklámokat


Berlin | Németország – Amint azt már tavasszal hallani megírtuk, újra reklámmentesé válik a berlini S-Bahn. A két évvel ezelőtti csúcson 30 egységnyi reklámos szerelvény volt, mára már csak nyolc egységen maradt fent fizetett reklám, illetve a Berlin és a Brandenburg névre keresztelt Halbzugok (481 501-482 501-482 601-481 601 és 481 502-482 502-482 602-481 602) térnek el az alap okker-bordóvörös fényezéstől. Az egyébként is különleges egységeken várhatóan tartósan marad a nevezetességeket felvonultató matricázás.

Állásportál, jótékonysági szervezet és csempebolt mellett édességet is reklámoztak az egységek
(fotó: Adorján Péter)

A DDR-Museum kék verziója már történelem, de Berlin és Brandenburg maradnak
(fotó: Halász Péter)


Nem a Stadler nyert Lisszabonban - hanem a CAF


Lisszabon | Portugália – Szinte minden hétre jut egy Stadler-győzelem, de úgy tűnik, az év végét átugorja a svájci üdvöske. A portugál főváros tömegközlekedési vállalata, a Carris 15 villamosra és kapcsolódó karbantartási tevékenységre kiírt tenderén ugyanis nem a Stadler nyert, hanem az 1,5 millió euroval olcsóbb ajánlatot adó CAF. A 45 milliós megrendelés a Carris első beszerzése 1995 óta, amikor Siemens-villamosokat vásároltak. A 2021-2023 között forgalomba állítandó villamoskocsik főleg a hosszú, Belém elővárosig futó 15-ös vonalra kerülnek majd, de valószínűleg vegyes üzemben a mára fő idegenforgalmi attrakcióvá váló kéttengelyes, százesztendős járművekkel. A CAF-villamosok inkább a Carris vonalhosszabbítási tervei miatt szükségesek, ugyanis a 15-ös vonalat mindkét végén hosszabbítaná a szolgáltató, keleten kapcsolatot adva a metróhálózathoz Santa Apólonia állomáson, nyugaton pedig Oeiras elővárosig nyújtva a már most is hosszú vonalat.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.