2020. 02. 07.

Hétvégi gyors – 2020. február 1-7.

Ostrava ismét a Solaristól vásárol. Halálos baleset az olasz nagysebességű vasúton. Újranyitó mellékvonalak Szászországban. Tartományi jegyrendszer készül NRW-ben.



Újabb Solaris autóbuszok mennek Ostravába


Ostrava | Csehország – A Morva-Sziléziai kerület fővárosában a magaspadlós Karosák leváltására – más cseh városokkal ellentétben – eddig is főként a Solaristól vásároltak autóbuszokat. Konkrétabban: 4 darab elektromos, 10,5 méteres SOR ENB 10.5; 14 darab Irisbus Citelis 12M; 3 darab helyi gyártású elektromos Ekova Electron 12; nem egészen 20 különböző gyártóktól származó mikrobusz; valamint összesen 4 darab SOR prototípus trolibuszon kívül csak a Solaris termékei találhatóak meg a városban a helyi autóbusz- és trolibuszhálózaton. Ez 256 forgalomban lévő autóbuszt jelent az Urbino családból a 8,9 és a 18,75 méteres kivételével mindenféle méretben, dízel- és CNG meghajtással. Trolibuszokból pedig 56 darab található a városban, igaz ebből 44 darab Škoda logóval. A most érkező 37 darab Solaris Urbino 18 CNG természetesen a negyedik generációs karosszériával készül. A helyi szokásoknak megfelelően négyajtós kivitel, a korábbi járművekhez hasonlóan öt darab, összesen 1875 liternyi gáztartály helyezkedik el a tetőn, amelyből táplálkozik a hathengeres, 239 kW-os (320 lóerős) Cummins L9NE6D320 típusú motor. Amint leszállításra kerülnek az autóbuszok ebből a rendelésből, akkor összesen már 191 darab CNG-üzemű Solaris lesz Ostravában, ebből 88 a negyedik generációs Urbino. A beszerzés értéke 13 millió euró, ami darabonként kicsit 8,8 millió cseh koronát (~118,5 millió forint) jelent.

Nová huť jížní brána [Újvasgyár déli kapu] megállóhelyre érkezik egy facelift előtti Solaris Urbino IV CNG
(fotó: Adorján Péter)


Újranyitás hatékonyan


Drezda | NémetországTavaly nyáron egyik napról a másikra állt le a Städtebahn Sachsen (SBS) által üzemeltetett VVO-Dieselnetz, de a megrendelő Verkehrsverbund Oberlelbe (VVO) nem hagyta magára az utasokat, hanem októbertől a Mitteldeutsche Regiobahn (MRB) égisze alatt indította újra a szolgáltatásokat. Az üzemvitel stabilizációja egészen mostanáig tartott, ugyanis február 10-én hétfőn már az eddig egyedüliként szünetelő RB 71-es viszonylaton is közlekednek majd vonatok Pirna és Neustadt között, március 2-tól pedig Sebnitzig is eljutunk majd. Ezzel párhuzamosan az RB 34-es viszonylaton a járművek kerékpárjainak cseréje miatt egész februárban hétköznaponként minden második órában mozdonyvontatású, nem akadálymentes szerelvény közlekedik, amit a Pressnitztalbahn állít ki – a menetrendi keresőben természetesen megjelölték, hogy mely kapcsolatok ilyenek. Eközben a VVO pályázatot hirdetett a 2021 decembertől kezdődő 10 éves időszakra a hálózat működtetésére, ahol körülbelül 18-20 millió vonatkilométert rendelnének meg, pályázni pedig alapvetően dízeles, de hibrid, akkumulátoros vagy hidrogéncellás járművel is lehet.


Tartományi villanyjegyet tessék!


Düsseldorf | Németország – Ami néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, az hónapokon belül valósággá válhat: Észak-Rajna-Vesztfália tartomány eddig látszólag kevéssé kooperatív közlekedési szövetségei egységes és közös Check-in/Be-out (CiBo, bejelentkezős, automatikusan kilépős) elektronikus jegyrendszert fejlesztet a Mentz GmbH-val. Az új rendszer fontos kritériuma, hogy a meglévő utazástervező és részben jegyvásárló programokba integrálható legyen, illetve működés közben lehetőleg kevés energiát és adatot használjon. A Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra-minisztérium (BMVI) támogatásával a 2021 decemberi menetrendváltásra elkészítendő programnak tudnia kell kezelnie a közlekedési szövetségek saját és az új tartományi szintű tarifarendszert buszon, villamoson, Stadtbahnon és regionális vonaton. Az illetékesek a lépéstől a modal split pozitív változását és a közlekedési fordulat erősödését várják.

Az aláírók balról jobbra: Hans-Peter Geulen az AVV, Odilo Enkel a WestfalenTarif, Michael Vogel az NVR, Ronald R.F. Lürsen a VRR, Joachim Künzel az NWL, Christoph Mentz a Mentz GmbH, Dr. Dirk Günnewig a tartományi közlekedési minisztérium és Dr. Hans-Joachim Mentz a Mentz GmbH képviseletében
(fotó: VRR)


Siklott a Frecciarossa


Livraga | Olaszország – Február 6-án, csütörtök hajnalban kisiklott az olasz vasút (FS) egyik Frecciarossa 1000 (ETR400) vonata Milánótól 50 kilométerre délkeletre, Livraga település közelében. A baleset a Milánó és Bologna között húzódó nagysebességű vonalon történt, ahol a vonatok 300 km/órával közlekedhetnek. A Milánóból 5:10-kor Salerno felé induló Frecciarossa 5:30 körül siklott ki, feltehetően egy kitérőn való áthaladáskor nagyjából 290 km/órás sebességnél. A motorvonat első kocsija letért a pályáról és négy tárolóvágányon át, ahol két teherkocsit is eltalált, egy épületnek sodródott, ami mellett oldalára borulva, a menetiránynak háttal állt meg. A vonat többi része többé-kevésbé a pályán, két vágány között az ágyazaton maradt, csak a második kocsi borult fel, a többi állva maradt. A balesetben a két mozdonyvezető életét vesztette, az utasok és a vonatszemélyzet tagjai közül nagyjából 30-an sérültek meg, de csodával határos módon senki sem életveszélyesen. Ez volt a tavaly 10 éves Frecciarossa történetének első halálos balesete.

Az olasz tűzoltóság drónfotóján jól látható a baleset helyszíne. A vonat a képen közeledve a hátsó váltókörzetben siklott ki, ahonnan az első kocsi végigszántotta a tárolóvágányokat, ahol két teherkocsinak is nekicsapódott, majd a képen középen látható épülettől jobbra állt meg. A szerelvény többi része egyenesen haladt tovább a kavicságyon

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell, Berky Dénes

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.