2020. 03. 06.

Hétvégi gyors – 2020. február 29.-március 6.

Nem lehet védett a vasúti híd Prágában. Végleges engedélyt kapott a Giruno. Májusra elkészül a Negrelli-viadukt. Újabb villamosokat vesz Straßburg. ETCS Level 2-t telepítenek a Prága-környéki fővonalakra és Romániába. Nyártól forgalomba állnak a Flexity-k Zürichben. Ismét van TEE-fényezésű Re 4/4 II. Svájci kisvasutak Stadler motorvonatokat rendelnek.


Csere helyett felújítás


Prága | Csehország – A cseh Kulturális Minisztérium visszautasította a prágai Vyšehrad alatti, a Hlavní nádraží és Praha-Smíchov állomás között található vasúti híd védetté nyilvánítását. Korábban szó volt róla, hogy egy alapos felújítás helyett a hídszerkezet elbontásra kerülne és egy stílusában hasonló, de vadonatúj építmény váltaná fel a jelenlegi formájában 1901 óta álló átkelőt. A pályakapacitás bővítése felújításon felül a egy harmadik vágánnyal történne, amely egy önálló hídszerkezet építését teszi szükségessé, amely a meglévő és felújított híd mellett lesz.


Olaszországban is mosolyoghatnak


Bussnang | Svájc – Megszerezte az olasz sínpályákon szükséges engedélyt a Stadler EC250 vagy SMILE, avagy az SBB Giruno motorvonat. Az engedélyt nem az olasz vasúti hivatal az Agenzia Nazionale per la Sicurezza delle Ferrovie (ANSF), hanem az EU-s megfelelője, a European Union Agency for Railways (ERA, [Európai Vasúti Ügynökség]). Az engedély kiadásának szimbolikus jelentősége is van, mert ez az első nagysebességű járműre kiadott összeurópai pecsétes papír, hiszen eddig minden országban külön engedélyezési folyamat volt szükséges. Az okirat szerint akár két összekapcsolt egység is közlekedhet legfeljebb 200 km/h-val az olasz szakaszon.

A NEAT egyik legfontosabb elemein, a Gotthard és Ceneri bázisalagutakon közlekednek majd
(fotó: Stadler Rail)


Májusra kész a Negrelli-viadukt


Prága | Csehország – Jó tempóban halad a Negrelli-viadukt felújítása: február második felében már 95%-os készültségű volt a projekt. A ČT24, a közszolgálati hírtelevízió összeállításából kiderül: jelenleg már a pályaépítés végénél tartanak és folyik a jelzők és a biztosítóberendezés telepítése, a villamos vontatáshoz szükséges felsővezeték telepítése. A híd amúgy már most is járható: ha valamilyen üzemzavar történik Holešovice térségében, akkor – dízelmozdonyokkal ugyan – de terelhető már erre a vasúti forgalom, de csak Libeň felé közlekedhetnek a járatok, a Masarykovo nádraží felé vezető pálya egyelőre még nincs készen. A forgalom teljeskörű felvételét jelenleg május 29-ére tervezi az infrastrukúra üzemeltetője, az Správa Železnic. A felújítás persze nem volt zökkenőmentes és komoly kompromisszumokat jelentett a műemléki felújítás szempontjainak betartása is. A költségvetést így is túllépéték: a végösszege a beruházásnak 1,5 millárd korona körül alakul.


Mindig van hely újabb villamosnak


Strasbourg  / Straßburg | Franciaország – Franciaország egyik legérdekesebb villamosüzeme, a Rajnán Németországba átkelő strasbourgi újabb 17 Citadis szállítására kötött szerződést. A 45 méter hosszú és 288 utas elszállítására alkalmas járművek a német szabályozásnak is megfelelnek, így a Kehl felé közlekedő D vonal sűrűbben járhat majd. A mostani szerződés 52 millió euróról szól és ezzel a Compagnie des Transports Strasborgeois (CTS) lesz a legnagyobb Citadis-flottát üzemeltető város.

Vonalhosszabbítás és sűrítés is megvalósítható lesz a maga nemében különleges hálózaton
(fotó: Alstom)


Ismét TEE-színekben pompázik egy Re 4/4 II


Bellinzona | Svájc – Egész pontosan az Re 421 393-as gépről van szó, amely a sorozat Németországban és Ausztriában is engedélyezett verziója. Ezt a mozdonyt az SBB Cargo még tavaly ősszel adta el az International Rolling Stock Investment GmbH-nak (röviden IRSI). A mozdonyt a cég nagyrészt különvonatok élén veti majd be, azonban például a cukorrépa-szezonban is fognak neki munkát találni. Az érdekessége azonban nem ez, hanem hogy az elmúlt hetekben az SBB bellinzonai központjában újították fel, amelyet követően a hagyományos bordó-bézs TEE színekre fényezték. A Trans Europ Express fénykorában is létezett ilyen mozdony (akkor még persze csak svácji verzióban és például kerek fényszórókkal). A néhány anachronisztikus részlettől eltekintve a gép elnyerte a vasútrajongók tetszését.

fotó: Martin Aeschbacher / bahnonline.ch


ETCS Level 2 Prága térségében


Prága | Csehország – A cseh vasúti infrastruktúra üzemeltetője, Správa Železnic az AŽD-vel állapodott meg még a 2019-es év végén a Prága-környéki fővonalakon az ETCS Level 2-es szintű pályaoldali eszközeinek telepítéséről. A munkák a következő évek során folyamatosan zajlanak majd. A tervek szerint a Praha-Uhříněves–Český Brod szakaszon már idén novemberre elkészülnek a szereléssel. A Praha-Libeň–Kralupy nad Vltavou szakaszon 2022 novemberére; Český Brod és Kolín között 2023 őszére készülnek el a projekt elemei. Az utolsó szakasz a nagyforgalmú prágai szakasz, a Praha-Masarykovo és Praha-Bubny (a most készülő Negrelli-viadukt is ennek része), illetve Praha-Libeň közötti vonalra kerülnek le az eszközök. A projekt költségvetése 327,7 millió korona, amelynek 42%-át EU-s forrásokból állja a cseh állam.


Korszerűsödik a román vasút


Bukarest / Párizs | Románia / Franciaország – Mint konzorciumvezető nyerte el a Brassó–Segesvár vasútvonal korszerűsítését az Alstom, ahol mintegy 170 kilométer hosszban építik át a teljes vonalat 160 km/h-s sebességre, ezzel a Rajna-Duna TEN-T korridor újabb darabkája épül át. A munkák során a gyakorlatilag a teljes pályaszerkezet, felsővezetéki rendszer átépül, ezért lehetséges lesz a digitális biztosítóberendezésre és a GSM-R kommunikációra ráépíteni az ETCS Level 2-t. Az Alstom által szállított egységekért 120 millió eurót fizet a CFR.


Kész a zürichi Flexity-k forgalombaállítási terve


Zürich | SvájcAz első példány még 2019. novemberében érkezett Zürichbe, a gyors üzembehelyezési munkálatok miatt már idén nyártól utasokat is szállíthat. A járműismereti oktatások a VBZ információi szerint még áprilisban megkezdődnek, hogy nyárra legyen elég betanított járművezető a napi üzemhez. Az első Flexity-k, akkor még csak utasokkal végzett próbaüzem keretében nyár elején állhat forgalomba a 11-es (Rehalp – Auzelg) vonalon, amelyet azért választották, mert útvonalán fekszik az Oerlikon kocsiszín, ahonnan egy esetleges meghibásodás esetén hamar lehet pótlást kiállítani. Ezután az első igazi bevetési terület a 4-es (Bahnhof Tiefenbrunnen – Bahnhof Altstetten Nord) vonal lesz, hiszen itt van a legnagyobb szükség a kapacitás bővítésére. Az év végéig 9-10 szerelvény leszállítását várják, amivel decemberre a járműhiány miatt bevezetett hálózatmódosításokat is helyreállítják majd. Ezek után a Flexity-k első körben a csatolt Tram2000 szerelvényeket váltják majd le, amivel nem csak a kapacitást és a komfortot lehet növelni, de egyre nagyobb lesz az alacsonypadlós járművek aránya is.


Svájci kisvasutak új motorvonatai


Svájc – Több svájci méteres nyomtávú vasúttól is érkeztek új vizualizációk nemsokára érkező új motorvonatokról, amelyek gyártója nem nagy meglepetésre nagyrészt a hazai Stadler lesz.

A Rigi Bahnen rendeléséről mi is hírt adtunk, ám mostanra egy vizualizáció is napvilágot látott. 

Modernnek modern, de azért ezt a formavilágot még szoknunk kell
forrás: Rigi Bahnen

A Matterhorn-Gotthard-Bahn tavaly kiírt tenderén is a Stadler nyert, amelynek keretében 23 háromrészes, fogaskerekű, illetve 4 hagyományos motorkocsit szállít majd a svájci gyártó.

Ezen vonatok vizualizációja erősen emlékeztet a Capricorn motorvonatra, amely viszont elvileg az RhB saját dizájnja
forrás: MGB


Az MGB-vel szoros kapcsolatot ápoló Gornergratbahn is le kívánja váltani a legöregebb motorvonatait, így 5 új kétrészes motorvonatra írtak ki tendert. Ennek nyertese még nem ismert, de nem lennénk meglepődve, ha ezt is a "házigyártó" Stadler vinné el

forrás: Gornergratbahn

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell, Berky Dénes

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.