2020. 05. 11.

(Reméljük, hogy lesz) Átadó a 170. születésnapon

Végéhez közeledik a Negrelli-viadukt építése Prágában. A belvárostól északra eső első vasúti híd felújítása két évet vett igénybe, az első terhelési tesztek már előszítés alatt vannak, a forgalom pedig június első napján indulhat meg.




A Moldva folyón elsőként épült vasúti híd – amely jelenleg is a második legidősebb az összes híd közül a Moldván – közel 170 éve került megnyitásra. A jeles évforduló éppen a felújított híd forgalmba adásának napján lesz, legalábbis ha nem csúszik porszem a gépzetebe (amire minden esély megvan, hiszen szerkesztőségünk lassan több mint 2 hónapja nem járt a cseh fővárosban). Az eredeti hídszerkezet építése a felújításnál több időbe tellett: egy kicsit több mint négy évig épült és 1100 méteres hosszával 1910-ig Európa leghosszabb hídja volt.

2018 októberében már javában folytak a felújításhoz kapcsolódó bontási munkálatok. Mivel az Ústřední autobusové nádraží Florenc csak a Pernerova utca felől közelíthető meg, a városba autóbusszal érkezők számára meglepetést okozhatott a védőtető alatti áthaladás

A hídíveket gyakorlatilag teljesen elbontották, a védőtetők alatt pedig éppen átfértek az emeletes autóbuszok is

A híd az Alamóc - Prága - Drezda vasútvonal részeként került tervezőasztalra, építéséről 1842-ben döntött a Császári és Királyi Északi Államvasút. A hídszerkezetet 87 kő boltívből áll, amelyből 8 darab gránitból készült, egyenként 25,29 méteres nyílással, amely a folyó felett található. A többi 79 boltív homokkőből készült, azok kisebbek is: 6,39 és 11,3 méter közöttiek. A boltívekből aztán jónéhány eltávolításra került, de sok másik híddal ellentétben nem a háború következtében kerültek megsemmisítésre, hanem a városrészek közötti átjárhatóság megkönnyítése érdekében. Így először a Moldva ezen a szakaszon déli oldalán, a Nové Město partján található Rohanské nábřeží vonalában, majd 1952-ben a Libeň városrészt délről határoló Pernerova utcánál történt átvágás. 1972-ben a Těsnov nádraží megszüntetése miatt, az oda tartó ágat átépítették, így már csak a Masarykovo nádraží és Praha-Líbeň állomás felé lehet haladni a hídról.

A viadukt lezárása miatt ideiglenesen Praha-Bubny Vltavská megállóhely lett az északi irányból érkező vonatok végállomása. 2018. november 2-án készült képünkön az ABfbrdtn795 sorozatú 80-29 220 pályaszámú kocsi által vezérelt Sp 1891 számú vonat érkezik.

A szerelvény másik végén a 750 706 pályaszámú mozdony dolgozott. A peron burkolata mart aszfalt és kavics keveréke volt, de egy szabványos beton utasváró is került a peronra.
(fotók: Adorján Péter)

A Prágából északra induló vonatok a Moldva bal partjára 1976-ig csak itt tudtak átkelni, ugyanis akkor készült el a holešovicei vasúti híd, ezzel jelentősen növelve a két part közötti vasúti kapacitást. A Negrelli-viadukt azonban a jelentőségéből mit sem veszített, sőt kiemelt szerephez jutott, amikor 2002. augusztusában az árvíz ellepte a belvárost. A közúti hidak közül a belvárosban egy sem volt használható, a villamosközlekedés ellehetetlenült, ahogy a metróé is, így akkor a vis maior miatt azonnali hatállyal ideiglenesen forgalomba állított CityElefant-ok jelentették Prága belső részein az egyetlen közlekedési lehetőséget. Az akkor 152 éves hidat nem kellett lezárni, így a vasúti forgalom a körülményekhez képest zavartalanul zajlott rajta.

A felújítást az SŽDC megbízásából a Strabag nyerte. A munkálatok 2017. július 4-én kezdődtek és eredetileg 2019 szeptemberében értek volna véget. A 2020 júniusi átadás már elég biztosnak tűnik, az összes érintett közlekedési cég ezzel a dátummal számol. A munkák során megújult az al- és felépítmény, a jelző- és biztosítóberendezések. A pályasebesség 60 km/h lesz, ami jelentős gyorsulás lesz a lezárás előtt időszakhoz képest. A felújított híd nem csak a kladnoi vonal forgalmának kiszolgálásában vesz majd részt, hanem a Václav Havel repülőtér vasúti kapcsolatának kiépítése esetén a belváros és a légikikötő közötti vonatok is errefelé fognak közlekedni.

A pályavasút már határozottan állítja, hogy a megújult kapcsolaton június 1-jén felveszik a forgalmat

A biztosítóberendezési munkákat a specialistának számító AŽD Praha végzi

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.