2020. 11. 30.

Már csak suttognak

Európa egyik jelentős teherkocsi-tulajdonosa már csak "lehalkított" kocsikat ad bérbe a német és svájci piacra.






Még 2012-ben írtunk róla, hogy a főleg európai vasutakat tömörítő UIC próbavonatot közlekedtetett a különböző suttogó fékek tanulmányozására, majd 2016-ban lángolt föl Németországban a vita a teherkocsik kötelező érvényű lehalkításáról. A végül 2017 júliusában elfogadott Schienenlärmschutzgesetz [Vasúti zajvédelmi törvény] értelmében a 2020/2021-es menetrendi évtől csak a 1304/2014/EU rendeletnek megfelelő, avagy a TSI-Noise határértékeit betartó kocsikból kiállított tehervonatok közlekedhetnek a műszakilag megengedett legnagyobb sebességgel. Minden olyan vonatba sorozott kocsi, amelyik nem felel meg a feltételrendszernek csökkenti az alkalmazható legnagyobb sebességet és a szabályok megszegése esetében a pályakapacitás-elosztó, a fuvarozó és a kocsi tulajdonosa is ezer és fél millió euró közötti büntetésekkel számolhat.

Szinte bármilyen áruhoz tud teherkocsit biztosítani a VTG, akár útirányfüggő tanúsítványokkal is
(fotó: VTG AG)

A hamburgi VTG AG az elmúlt néháy évben mintegy 30.000 kocsi alatt cserélte ki a fékrendszert olyanra, hogy a 2020. december 13-án életbelépő menetrendi évtől megkövetelet határértékeken blül maradhassanak a teherkocsijaik Németország és Svájc vasutain. Ehhez az állapothoz milliós nagyságrendben fektettek be a kocsik átalakításán túl új járművekbe is, amik már eleve teljesítik a szigorúb feltételeket. Jelenlegi a féktechnológia a különféle kompozit féktuskók és a tárcsafék esetében garantálja a megfelelést.

A tavalyi Czech Raildays keretében látott, a Tataravagónka által gyártott kocsik is már kompozit féktuskókkal épültek
(fotó: Adorján Péter)

Dr. Heiko Fischer, a cég vezérigazgatója a vasúti teherszállítás legfontosabb lépésének nevezte a folyamatot, hiszen a környezetbarát szállítási módot csak akkor lehet előtérbe helyezni, ha a vasútvonalak mellett lakók nem az ellenséget látják a tehervonatban. Ennek legfontosabb pontja, ha nem csak a nemzeti, hanem az EU szintjén is azonos szabályok szerint vehetőek igénybe a vasutak és a politikai döntéshozók is támogatják ennek a szállítási módnak az erősítését.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.