2021. 05. 19.

Bázel elektromosít

Egyik legnagyobb beszerzésének első pályázatán hirdetett eredményt a Basler Verkehr-Betriebe: összesen 62 teljesen elektromos autóbusz érkezik 2022 ősze és 2023 tavasza között a svájci városba.






A tavaly elfogadott Bussystem 2027 nevű program keretében 16 szóló, 38 csuklós és 8 duplacsuklós busz szállítására kiírt pályázaton hirdettek eredményt: az előbbieket az EvoBus AG, utóbbit pedig a HESS AG tudhatja magáénak. Mindegyik busznak képesnek kell lennie az OppCharge rendszerű (oszlopról leereszkedő pantográf) töltésre 300 kW-os teljesítményszinten, így gyakorlatilag végtelen a hatótávjuk. Ezekből a végállomási töltőoszlopokból 5 épül majd 52 millió frank [16,61 milliárd forint] ellenében. A buszok leszállítása és beüzemelése mellett 14 évig alkatrész-utánpótlást és szaktanácsadást is vállalniuk kellett a pályázóknak, illetve opcionálisan ez meghosszabbítható. További opció volt a pályázaton 20 szóló, 80 csuklós és 12 duplacsuklós busz hasonló feltételek melletti szállítása is, amiből 2027-es szállítási határidővel összesen további 64 buszt szerez majd be a BVB a tejes flotta elektromosra cseréléséhez.

Úgy tűnik, hogy az utolsó belső égésű motoros buszok a 2015-ben vásárolt egyedi homlokfalas csuklós Citarók lesznek
(fotó: Dominik Madörin / tram-bus-basel.ch)

A beszerzés mostani fázisára 62 millió frankot [19,83 milliárd forint] költ a BVB, illetve 161 millióért [51,44 milliárd forint] teljesen újraépíti a Rank nevű garázst is. Az '50-es években épített és a '70-es években bővített telephelyen két különálló épület épül 2024 és 2027 között: az egyik tisztán javítási, a másik tisztán tárolási feladatokra specializálódik. Amíg nem lehet teljes mértékben használni a garázst, a buszokat a bázeli vásárváros 3-as csarnokában és a Klybeck kerületi volt BASF-gyárban kialakított placcon tárolják és töltik majd. A töltőinfrastruktúrát ugyan ki kell építeni, de áttelepítésre kerül majd a megújult Rank garázsba.

A duplacsuklós buszoknak fix helyük lesz a Saint-Louis [Sankt Ludwig] területén fekvő EuroAirporthoz közlekedő 50-es vonalon, ahol pandémiamentes időszakban utaslemaradással küzdöttek és már az egyelőre csak a kisváros vasútállomásásig meghosszabbított 3-as villamos továbbépítése is felmerült.

Reptér-busz de luxe, de egyelőre csak rajzon létezik a lighTram25 OPP
(grafika: HESS AG)

A többi busz vegyesen közlekedik majd 2027-ig a még megmaradó, CNG-t vagy gázolajat fogyasztó társaikkal. A csuklósok B és C tengelye is hajtott lesz a terepviszonyok leküzdéséhez. A kanyarodást biztonságosabbá tevő ultrahangos érzékelő is kerül a jobb oldalra, ahogy a guminyomás-figyelő és preventív fékaszisztens is növeli majd a közlekedésbiztonságot. Az utasok 3, illetve 4 ajtón keresztül használhatják majd a csillagos buszokat, ahol rozsdamentes kapaszkodók és bőrrel bevont ülések várják majd őket. A biztonságért kamerarendszer felel, az utazást az elmaradhatatlan légkondicionáló, díjmentes internet-elérés és USB-csatlakozók teszik kellemessé. A járművezetők védelméről az ajtóra szerelt üvegparaván gondoskodik, a kényelmüket pedig a klimatizált, kifordítható és elektromosan állítható ülés szolgálja.

Mind a járművezetők, mind az utasok számára kényelmes buszokat rendelt a BVB.
A homlokfal kialakítása egyelőre kérdéses.
(fotó: Daimler AG)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.