2021. 12. 22.

Kész az első varsói Škoda

Igazi különlegességet mutatott be a Škoda Transportation a karácsonyi pihenés előtt. Újabb szegmensben kíván bemutatkozni a cseh gyártó, amelyik néhány éve még nem feltétlenül a kiemelkedő megbízhatóságú városi járműveiről volt ismert.





A karácsonyi hajrában igazi meglepetést okozott a Škoda Transportation, hiszen elkészült az első teljesen saját fejlesztésű metrójuk. Korábban a Škoda leginkább metrószerelvények felújításában vett részt, de a alig 10 éve az azóta csődbe ment Вагонмаш [Vagonmas] és a Škoda Transportation konzorciuma gyárthatta le a 81-556/557/558 vagy 18Mt/19Mt/20Mt néven hivatkozott НеВа (a Невско-Василеостровская vonal nevéből, ami összecseng a város folyójának nevével) nevű szerelvényeket, amelyből összesen 24 hatkocsis egység épült. A cseh gyártó most saját jogon kívánt belépni a piacra, ahol sikeresen szerepelt a szomszéd főváros két évvel ezelőtti tenderén.

Markáns és egyedi arculatot kapott a homlokfal

Az új szerelvény kifejezetten a varsói igényekhez lett kifejlesztve és mostanra készült el a pilzeni gyárban. Az alumínium járműváz összeállítását és a fényezést a studénkai Škoda Vagónka intézte, majd pilzenben került végszerelésre, az alkatrészek egy része pedig lengyel beszállítóktól érkezett. Az egyterű szerelvények 118,2 méter hosszúak, 2,70 méter szélesek és 3,60 méter magasak, elméleti csúcssebességük 90 km/h. Az egyterű klimatizált utastérben 230 ülőhelyet alakítottak ki, 7 fő/m² utasterhelés mellett hivatalosan 1500 utast szállíthat, de ez már nem az európai értelemben vett zsúfoltság szintje. A vezetőfülkék mögött alakították ki a többcélú tereket, ahol kerekesszékkel, babakocsival vagy kerékpárral utazhatunk.

A gyári próbapályán gurulgatnak még vele, a háttérben a ČD számára készülő egyik legújabb generációs RegioPanter leselkedik

Kocsinként és oldalanként 4 széles ajtó segíti az utascserét

A Metro Warszawskie arculati színei köszönnek vissza a beltérben is

Az egyes kocsik a szovjet alapoknak megfelelően 20 méter hosszúak és oldalt fordított ülésekkel rendelkeznek

A többcélú térnél még kitolható rámpát is kialakítottak, hogy kerekesszékkel is könnyű legyen a be- és kiszállás

A járművezető munkahelye nincsen túlbonyolítva
(fotók: Škoda Transportation)

Az első métereket még a gyári tesztpályán abszolválta a szerelvény, de a második elkészült egység hamarosan a velimi dilikörre kerül a VÚŽ-hoz, később a prágai hálózaton is végeznek majd próbákat és végül 2022 tavaszán Varsóba kerülnek a vonatok. A lengyel fővárosban azért is számítanak az új szerelvényekre, mert fél éven belül átadják a Bemowo és Targówek kerületekben az M2-es vonal összesen öt állomásnyi hosszabbítását. A megkötött kontraktus értelmében két év alatt 45 szerelvényt kell leszállítani és a frogalomba állítás, a személyzetek képzése, az alkatrészellátás és egy szimulátor beüzemelése is a gyártó feladata, amiért 8 milliárd koronának megfelelő złotyval tartozik a lengyel főváros metróvállalata.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.