2022. 08. 12.

Hétvégi gyors – 2022. augusztus 6-12.

Ausztráliába szállít a HESS. 20 éve volt a prágai árvíz. Talgo Egyiptomnak éjszakára is. Villanybuszokkal erősít Drezda.


Az első ajtó


Bécs | Ausztria – Beépítették az elsőt az összesen 38 peronajtóból a leendő U5-ös metró vonalán. Az U2-essel közös Volkstheater állomáson a jövőben vezető nélküli szerelvények közlekednek majd, emiatt tartották fontosnak a peronok szélén lévő biztonsági megoldást. A peronajtókat Wolkersdorfban szerelik össze és a közeli Schmerlingplatzon található építési nyíláson keresztül juttatják be az alagútba.

Az első a peronajtók közül.
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)


Villanyosítás a busznál is


Drezda | Németország – A megrendelt 18 eCitaro G-ből 11 már megérkezett, így keddtől a 68-as (Goppeln–Niederwartha) vonalon forgalomba is álltak, a többi pedig még ősszel forgalomba áll. A 22 km hosszú vonalon iskolaidőszakban 16 ilyen busz is lehet majd egyszerre, a napi 200-500 kilométeres fordákat pedig végállomási töltőoszlopok (Leubnitzer Höhe és Bahnhof Cossebaude) segítségével fogják teljesíteni a buszok, melyek a korábbi tesztek alapján csak 100-120 km távolságot tudnak megtenni egy tötéssel. Az alacsony hatótávot magyarázza, hogy a többnyire hegyvidéki jellegű hálózatra dupla motorizáltságú (B és C tengely is hajtott), de az alapkiépítés szerinti 10 NMC-akkucsomagos (255 kWh) verziót rendelte a DVB – a '90-es évek óta minden buszt az elérhető legnagyobb teljesítményű motorral vették. Az utastér klimatizálását hőszivattyúval oldották meg, de a -10 °C alatti hőmérsékletek esetére rendeltek fűtőolajjal vagy szintetikus gázolajjal is működtethető kiegészítő fűtést.

Az egyik villanycsuklós konkrétan a 250. csillagos márkától rendelt busz
(fotó: Daimler Truck)

Ezen felül a 9,5 km hosszú 81-es vonalra (Wilschdorf–Bahnhof Neustadt) rendeltek két szóló eCitaro-t is, ezek 204 kWh kapacitású akkumulátorral rendelkeznek és Wilschdorf végállomáson tudnak utántölteni. A 20 busz 17,4 millió euróba került, ebből az EFRE 4,8-at, a tartomány 2,8-at, a szövetségi kormányzat 9,6-ot adott támogatásként. A végállomási töltőkre további 5,7 milliót költöttek, így a buszok szinte teljesen ingyen kerültek a céghez. Ha helyesen számoltak, akkor évente 875 t szén-dioxidot spórolnak majd a buszok a városban.


Újra jár a kirándulóvillamos


Bad Schandau | Németország – A korábbi súlyos erdőtűz miatt üzemszünetre küldött villamosüzem szombaton újra kinyithat, így utasokat is szállítani fog. Az erdőtüzeket megfékezték, így a korábbi tiltások feloldásra kerültek.



Ilyen magas volt a vízállás


Prága | Csehország – A 2022-es nyár szárazságából visszatekintve nehéz elképzelni, de 20 évvel ezelőtt, 2002-ben éppen a túl sok víz jelentett jelentős problémát a cseh fővárosban. A Moldva vízgyűjtő területén történt esőzések olyan magas vízállást eredményeztek, hogy nem csak a folyóparti villamosvonalakat, de a metróhálózat jelentős részét is le kellett állítani, mert elöntötte a víz. A Moldva a Dunánál jóval kisebb vízhozamú folyó: Prágánál 2022. auguszus 11-én 148 m³/s volt, míg a Duna Budapestnél 1150 m³/s körül alakult. Ehhez képest 2002-ben Prágában 5000 m³/s felett járt és Prágán kívül az összes folyómenti települést érintette, de a legnagyobb károkat a fővárosban okozta.

A képen egy Malostranská villamosmegállót rejtett el a kép szerzője, pontosabban a kiöntött Moldva. A metrót teljesen elöntötte a víz, így az a Kisoldalon egyáltalán nem közlekedett.
(fotó: Jan Stejskal/Ekolist.cz)

A legmélyebben fekvő B metróvonal csak Nové Butovice és Zličín között tudott közlekedni, a C metró Pražského povstání és Háje között, Muzeum metróállomásig pedig csak egy vágányon közlekedtek a szerelvények, az A metró a Náměstí Míru állomástól csak Keletre, Skalka felé járt. A villamosközlekedésben is korlátozások léptek életbe, melyet a következő térképen lehet a legjobban látni.

A villamoshálózat belvárosi részén felül a metró sem közlekedett, mert teljesen elöntötte a víz
(az A és B vonalak ezért is újultak meg teljesen a vonatbefolyásolás és az energiaellátás terén)
(grafika: ROPID)

A villamos- és metróhálózat tehát a belvárosban nagyrész szünetelt, így a vasút maradt nagyjából érintetlen nagy kapacitású közösségi közlekedési mód amivel lehetett közlekedni. Akkoriban a České dráhynak még nem volt végleges enedélye az emeletes CityElefant motorvonatok üzemeltetésére, így bár sok darab már készen volt, csak néhány közlekedett tesztüzemenben 2002-ben. Az árvízre való tekintettel azonban az összes elkészült egységet fogalomba engedték, hogy minél több utast tudjanak az elővárosi vonatok a városon belül is szállítani.

Több metróállomáson is látható jelzés, hogy meddig ért a víz, de a Florenc metróállomás (jelenleg felújítás alatt álló) E2-es kijáratánál (mely az autóbusz-állomáshoz vezet) lévő a legismertebb.
(fotó: Mellár Marcell)


Ilyen lesz a MoselLux-FLIRT


Trier | NémetországEgy hete számoltunk be a DB Regio újabb koncessziójáról Rheinland-Pfalz tartományban, de akkor még nem lehetettt pontosan ismerni a járműveket. A járművek a FLIRT 3 szériába tartoznak majd, de több különlegességet is mutatnak. A 30 kerékpárt az első modulokba lehet majd elhelyezni, ahol egyirányú utcára hasonlító módon álmodták meg a fel- és lerakást. Az 507 utasból 225 talál majd 2. osztályú és 20 1. osztályú ülőhelyet, emellett egy normál és egy akadálymentes WC is került a fedélzetre. Az utasok kényelméről emellett valós idejű járatinformációs kijelzők és WLAN is gondoskodik majd a 19 darabos flotta esetében.

A háromszöges tarományi dizájn 2015 óta kötelező, a járműszekrény modularitását pedig kihasználja a gyártó
(grafikák: Stadler Rail)


Nappal Talgo, éjszka Talgo


Madrid | Spanyolország – A 2019-ben megrendelt 6 tizenöt kocsiból álló nappali szerelvény után újabb szerződést kötött Egyiptom nemzeti vasúttársasága, az ENR és a spanyol Talgo. Ezúttal 7 szerelvényt építenek majd éjszakai felhasználásra, melyeket 2024-től szállítanak és további 15 évig karban is tartanak 280 millió euró ellenében.

A karbantartásra a Talgo helyi üzemében kerül sor, melyet a cég elnöke is meglátogatott
(fotó: Talgo)


Fordítva kell majd tartani a tervrajzokat


Brisbane | Ausztrália – 60 elektromos lighTram25 szállítására kötött szerződést a svájci HESS AG és Brisbane városa. A duplacsuklós buszok piacán jelentős tapasztalattal rendelkező cég még áprilisban küldött ki a kenguruk földjére egy próbadarabot, hogy a hatósági engedélyeket megszerezhessék és az esetleges problémákat orvosolni tudják. A buszok nem cipelnek majd nagy akkupakkot, hanem a végállomásokon fognak tölteni a Hitachi által kiépített oszlopokon. Utasforgalmi üzembe 2023 végén állnak majd a buszok a Metro márkanév alatt, de meglévő vonalakat kiegészítve.



Villamosról a metróra


Prága | Csehország – Összefoglalónk lapzártájával egyidőben tette közzé a DPP, hogy augusztus 13-ától üzembe helyezik az A jelzésű metró déli végállomásánál lévő villamoshurkot. A Depo Hostivař csomópontban korábban csak buszvégállomás üzemelt, ezt építették át egy jó fél év alatt (az építkezés március közepén indult) úgy, hogy immáron villamosok is betérhetnek ide.


A cseh köztévé beszámolója a hurokvágány átadásáról.

A DPP közlése szerint a 7-es villamost a Nové Strašnice végállomástól hosszabbítják idáig; a 16-os villamos (Kotlářka–Ústřední dílny DP) mindkét irányban betér majd ide. A végállomási rend szerint a hurok külső vágányain a főműhely (Ústřední dílny DP) felé menő villamosok állnak meg, a középső vágányon a városközpont felé tartó villamosokra lehet felszállni; a legbelső vágányon pedig a leszállóhely működik majd. Az innen induló buszok is új felszállóhelyeket kaptak és a villamosok és a buszok közötti átszállásra lehetőség lesz a régi Depo Hostivař villamosmegállóban is, kint, a Černokostoleckán is.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.