2022. 08. 19.

Hétvégi gyors – 2022. augusztus 13-19.

Eltévedt balatoni fürdős és összetákolt állomás. Több Avelia az SNCF-nek. Kísérleti reptéri vonat Amszterdamban. Terjeszkedik a WESTbahn.


Dunai Ezüstpart


Érd | Magyarország – Augusztus 16-án „eltévedt” a Miskolcról Fonyódra tartó Ex 15607-es számú Ezüstpart expressz. A MÁVINFORM némileg szemérmes posztja szerint a vonat „forgalmi ok miatt” Pusztaszabolcs érintésével jutott el Székesfehérvárra.
Forrásaink szerint ez a „forgalmi ok” nem volt más, mint az, hogy a vágányutat Érd elágazásban a 4132-es számú, a gyorsvonat előtt közlekedő pusztaszabolcsi személyvonatnak állították be, azonban Kelenföld a késett Ex 15607-est előbb küldte el, mint a személyvonatot, így a vonatok sorrendje felborult, a déli parti gyorsvonat pedig Pusztaszabolcs felé vette az irányt a vágányútbeállítás miatt. A személyszállító vasúttársaság frappáns választ adott a helyzetre: a MÁVINFORM posztja szerint ugyanis „a megnőtt eljutási idő miatt az expressz utasainak a székesfehérvári állomáson ásványvizet oszt a MÁV-START.”
Az eltévedt miskolci fürdőst a 628 316-os remot-Szergej segítette át a Pusztaszabolcs és Székesfehérvár közötti nem villamosított vonalszakaszon. A vonat 12:02 helyett 14:13-ra ért a végállomására, de a visszaindulást ez nem befolyásolta.
A vonatot közlekedtető szolgáltató, a MÁV-START és a pályavasúti tevékenységet, így a forgalmi szolgálatot is ellátó MÁV Zrt. nem közölt érdemi részleteket az esetről.
Az eset egyébként nem az első Érd elágazáson: 2003. december 24-én, szenteste, a decemberi menetrendváltás után nem sokkal a Szombathelyre tartó 9006-os számú vonat „tévedt el” hasonló módon, akkor feltehetően a 4216-os számú vonatnak kezelt vágányút miatt. Akkor visszahúzták a vonatot Érd felsőre, miután Dunai Finomítóban feltartóztatták a vonatot. Akkor a rutin volt az oka a hírek szerint a tévedésnek, hiszen a menetrendváltás előtt abban az időben pécsi vonat közlekedett és nem szombathelyi. A szóbeszéd szerint a mozdonyvezetőt érkezéskor már kollégái térképet lobogtatva fogadták a szombathelyi peronon, az utasokat pedig a maihoz képest sokkal rugalmasabb hozzáállással juttaták célhoz.
Érd elágazásban 2003 telén volt forgalmi szolgálat, de ma már távkezelik Budapestről a biztosítóberendezést.


Közeledik a generációváltás


Bécs–Baden | Ausztria – Egyre közelebb kerül a Bombardiertől rendelt 500-as széria az utasforgalmi üzemhez, a sikeres üzemi próbák után ezen a héten beadta a WLB az üzembe helyezéshez szükséges kérelmet. A 2019-ben megrendelt 18+16 akadálymentes járművet eredetileg 2021 tavaszán kívánták forgalomba állítani, de csak idén év végén lesznek forgalomban.



Eszeveszett száguldás


Budapest | Magyarország – 10 hónapja és 2 napja egy csőtörés miatt kellett 40/60/80 km/h (hektométerenként érvényes aláhúzandó) helyett 15 km/h-val közlekedni Kőbánya-Teher állomáson, mire sikerült annyira helyreállítani a biztosító berendezést, hogy a kezdőponti oldalon az eredetileg nem implementált hívójelzéstől eltérő jelzésképre lehessen állítani a fényjelzőket. Az alapproblémát fokozta, hogy év végével másik szakszolgálathoz került a terület, de nekik nem volt tapasztalatuk az 1910-es évek technológiai színvonalát jelentő berendezéssel, a helyi sajátosságokat nem ismerték és információink szerint a MÁV Zrt.-nél senki nem merte felvállalni az állomás bontott D55-tel felszerelését sem. Az aktatologatásnak Vitézy Dávid közlekedési államtitkár hatására a minisztérium határozott kérése vetett véget, mivel ultimátumként augusztus 20. lett megjelölve az alapszintű helyreállítás befejezésére. Természetesen az államtitkár úr jelentette be ma délutáni posztjában, hogy újabb sikert ért el a kormányzat. Ha hihetünk a forrásainknak, akkor a helyreállítás még akár évekig sem lesz teljes, mivel olyan elemek is rongálódtak, amiket nem lehet pótolni.


A poszt szövegében van bőven szenzációhajhász fordulat is, mivel az állomáson alkalmazható csökkentett sebesség legfeljebb 2-3 perc késést okozott a vonatoknak, a maradék 10-15 perc az évek óta a pályakapacitás fölé tervezett menetrendi teljesítmény miatt keletkezik és csak a reggeli csúcsidőben. A MÁV-csoportnak annyit engedett meg a közlekedési államtitkárság, hogy egy néhánysoros közleményt biggyesszenek a weboldalukra. A dunakanyari hegyomlás ugyan hivatalosan helyre lett állítva, mégis napi szinten hibásodik meg a biztosító berendezés és okoz bosszúságot a budapesti előváros második legforgalmasabb vonalán – remélhetőeleg itt nem ez következik.
A hivatalos kommunikációban ezzel a problémával összefüggésben kerül sor a lajosmizsei vonal idei alibivágányzárára és érvénybe léphet az éves alapmenetrend is. A vonal menetrendszerűségét személyes érintettség miatt is figyeljük!


Új irányba nyit a WESTbahn


Bécs–Innsbruck | Ausztria – 10 év után újabb viszonylatot venne üzembe a már évtizedes tapasztalattal rendelkező WESTbahn Ausztrián belül. Bécs és Innsbruck között napi három vonatpárral operálnának, de ennek a tervnek eddig sikeresen feküdt keresztbe az ÖBB. Az állami vasútvállalat a versenyfelügyeletet is ellátó Scheinen-Control nevű szervezetnél kívánta megakadályozni a piacnyitást, de kedden visszavonták a beadványt, így nincs jogi akadálya a 2023-as menetrendben bevezetni az új járatokat. A WESTbahn későbbre igért pontos tájékoztatást az új viszonylatról és az árakról.


Nagyon zöld buszok


Schweinbarther Kreuz | Alsó-Ausztria, Ausztria – Alig két éve szűnt meg a vasúti személyszállítás a térségben, a közforgalmú kiszolgálást pedig az új buszhálózatra bízták. A korszerűsítés pedig itt sem maradhat el, így 11 Mercedes-Benz eCitaro beszerzésée mellett döntött a koncessziót tulajdonló Postbus. A tervek szerint egyszerre 8 busz lesz forgalomban, kettő pedig a Gänserndorf állomására telepített 300 kW teljesítményű töltőn pihen, hogy mindig legyen bevethető jármű. Ennél a töltési teljesítménynél elméletileg 30 perc alatt feltölthetőek a buszok és minimalizálhatóak az improduktív időszakok. Az üzemirányítás online, felhőalapú rendszeren keresztül nyomon tudja követni az összes üzemállapotot és optimalizálni a fordákat.

A Weinviertel kiszolgálása egyfajta presztízsprojekt lett
(fotó: Daimler Truck)


Opciót hív le az SNCF


Párizs | Franciaország – Még le sem szállították az első TGV M nevű egységet, de már újabb 15 példányt kért a francia államvasút. Az új szerződés 590 millió eurót ér.


Vectronból sosem lehet elég


München | Németország – Újabb 14 Vectron MS vásárlásáról döntött az MRCE, így hamarosan 147 különböző ilyen mozdonyt tudnak majd igénybe venni a bérlők. Az újak „alapmodellek” lesznek 6,4 MW teljesítménnyel és 160 km/h végsebességgel. Az akciórádiuszuk a DE-AT-HU-SK-CZ-PL-RO-NL kódsorral írható le, melyhez ETCS L2 Baseline 3 szükséges.

A 875-ös Vectron évek óta bejár Magyarországra
(fotó: Siemens)


Fejlődne a repülőtéri vasút


Amszterdam | Hollandia – Érdekes kísérletbe fogott a holland államvasút, hogy optimalizálja a Schiphol repülőtérre közlekedő járművek belterét. Az első átalakított Sprintert kamerákkal is felszerelték, hogy megfigyelhessék az utasok mozgását. A különleges járatokat keddenként és szerdánként közlekedtetik a többi vonat között hat héten át, a peronon pedig többlet személyzettel és akusztikus figyelmeztetéssel is segítik az utasokat. A tapasztalatok kiértékelése után pontosítják majd, miként lesz kivitelezhető a sorozat kiválasztott darabjainak átalakítása.

Elsőre nem lehet megkülönböztetni a hagyományos járművektől
(fotó: NS)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.