2023. 02. 10.

Hétvégi gyors – 2023. február 4-10.

Karneváli ICE. BEMU-teszt a dombokon át. Több jegyet is vehetünk a telefonunkkal. Terjeszkedik a SOB. Újabb fészekrabló égett ki. Villanybuszok miatt bővít Nürnberg.


Egy húzás, több jegy


Bern | Svájc – Az utóbbi évek egyik legsikeresebb jegyváltási élményét nyújtó FAIRTIQ szerda óta már utastársakkal együtt is képes díjat számolni. Ezt a 6.2 programverzió letöltésével lehet használni és egyelőre Svájc és Lichtenstein mellett Göttingen és a Verkehrsverbund Mittelthüringen területén használható a funkció a lenti vidóban bemutatott lépésekkel.



Akkusak és feltűnőek


Limburg an der Lahn | Németország – Három darab kétrészes Mireo Plus B érkezik a 2024 végén a HLB-hez, hogy a cég nevével ellentétben a szomszédos tartományban, RLP-ben szolgáltassanak vele. A tartománynak nem ez lesz az első eleve alternatív meghajtással pályáztatott tendere, viszont a Westerwald vonalain a HLB-nek 2030-ig érvényes szerződése van. Másik érdekesség, hogy itt az első időszakban biztosan megmarad bevethető tartalékként az a három LINT 41, amit most használnak az RB90-es (Limburg–Rotenhain–Au (Sieg)–Siegen[–Kreuztal]) és RB29-es (Limburg–Dreikirchen–Montabaur–Siershahn) vonalakon. Az évi 400 ezer vonatkilométer során 1150 tonna CO2-kibocsátást spórolnak a számítások szerint. Az RB90-es 115 km hosszából mindössze 75 van villamosítva, de a terep adottságai miatt 350 m szintkülönbséget is le kell majd győzni akkumulátoros üzemben. Az RB29-es 35 kilométere teljesen vezetékmentes, ezért a Siemens által előirányzott 80 km hatótávolság nem tűnik soknak. Töltésre Limburg (Lahn) állomáson és az Au (Sieg)–Siegen szakaszon lesz lehetőség a hagyományos áramszedő felengedésével. Sok különlegesség nincs az új járművekben: 46 m hossz mellett 126 ülő- és 156 állóhely fért el a rajzasztalon, de az akadálymentességre sem lehet majd panasz.

Az InnoTrans vágányain már láttuk élőben, csak más színben
(grafika: Siemens)


Bővítés Oslo körül


Norvégia – Alig egy évvel a szerződés véglegesítése után már opciós mennyiséget hív le a Norske tog. Ezúttal 25 újabb motorvonatot kértek Oslo elővárosában futó vonalakra Moss, Rakkestad és Ski felé, hogy a kapacitásokat növelhessék. Bár a korábbi 30 egység inkább elővárosi kialakítású lesz, ezek a hivatalosan regionális profilú példányok is hat modulból állnak majd. Ellenértékként 230 millió euró áll a számlán, szállításukra 2027-ben kerülhet sor.

A 77-es sorozat legalább 55 tagú lesz a mostani rendeléssel
(grafka: Alstom)


Sárga is és bérelhető is


Brno | Csehország – Több részletben már vásárolt 4 TRAXX MS2e és 18 TRAXX MS3 mozdonyt a RegioJet, a héten pedig újabb 13 TRAXX MS3 vásárlását jelenthette be az Alstom.A még használatban lévő 2 Siemens Vectron MS hamarosan visszakerülhet az ELL-hez és ezzel egységessé válhat a korszerű mozdonyokból álló flotta. Belföldi forgalomra egyelőre megmarad a 9 darab Olaszországból vásárolt 163-as is, így a TRAXX-ok a nemzetközi vonatok élén dolgoznak továbbra is.
További érdekesség, hogy a régebben vásárolt mozdonyokat elkezdték átregisztrálni a RegioJet Pool nevű céghez, osztrák felségjelzés alá. Erre azért lehet szükség, mert egy új piacra szeretnének lépni: az elmúlt 2-3 évben rendszeresen adták bérbe mozdonyaikat, illetve a Brno–Prága fővonal felújítása miatt a Sázava völgyben futó vonalra is ők biztosítják a bárki által igénybe vehető tológépeket és ennek szeretnének hivatalos formát adni. Az első új matricás gépekkkel már találkozhatunk Csehországban.


Még több hosszú FLIRT


St. Gallen | Svájc – 2019-ben forgalomba állított 24 nyolcrészes és 10 négyrészes FLIRT-flottáját további 6 nyolcrészes motorvonattal bővíti a Schweizerische Südostbahn AG. A SOB ugyanis 2024-ben átveszi az IR35-ös viszonylaton veti majd be őket St. Gallen és Sargans között, ekkor veszik át ugyanis az üzemeltetést az SBB-től. A járműbeszerzési projekt 145 millió frankba kerül a társaságnak. Az új motorvonatokban 359 ülőhely várja majd az utasokat.


Alaaf! De Zoch kütt.


Köln | Németország – Február 8-án nevet kapott a Tz 8007, a típus első utasforgalmi járatait is teljesítő ICE 3neo. A 408 507 pályaszámú kocsi az idén 200 éves kölni karneválra utaló konfettis matricákat és a Rheinland nevet kapta.

A helyre jellemzően egy-egy pohár Kölsch segítségével köszöntötték (jobbról balra) Henriette Reker, Köln főpolgármestere; Stefanie Berk, a DB Fernverkehr marketingvezetője; Oliver Krischer, Nordrhein-Westfalen környezet-, természetvédelmi és közlekedési minisztere; André Fahnenbruck, "Agrippina Szűzlány", Boris Müller, "I. Boris herceg", Marco Schneefeld, "Marco paraszt"
(fotó: Smilla Dankert / DB AG)


Elektrolizálás folyamatban


Nürnberg | Németország – Idén újabb 46 akkumulátoros autóbusz érkezik Frankföld fővárosába. A már bevált Mercedes-Benz eCitaro szóló és csuklós verziójából 16 és 30 érkezik. A schweinaui garázsban 2021-ben üzembe helyezett fedett töltőállomás jelenleg csak 39 buszt lehet tölteni, ezért a meglévő tárolócsarnookot felújítják és 46 busz számára nyújt majd töltési lehetőséget is. A távolabbi tervek szerint 171 töltőpontot telepítenek több ütemben, ahogy növekszik a flotta.



Csak lassan a tehervonatokkal!


Olaszország – Hivatalosan is megszűnt a 2018 novembere és 2022 decembere között kínált Mercitalia Fast elnevezésű kísérleti áruszállítási forma. Az olasz állami teherszállító az erre a feladatra átalakított ETR500-as szerelvény hamarosan lejáró fővizsgájával, az alacsony igényekkel és a magas költségekkel magyarázta. A sikeres fővizsga után újra a Frecciarossa márkanév alatt közlekedik majd a szerelvény.


Lángsárga, de nem fényjelző


Drezda | Németország – Rájár a rúd a DB Netz 711.1 sorozatú felsővezetékjavító járműveire. A 711 112 2020-ban történt kalandos kigyulladása és megfutamdása után alig három hete következett be a fősodratú (nem kicsit szenzációhajhász) médiát is megjáró újabb eset, amikor a 711 119 gyulladt ki és futamodott meg Freilassing állomásán. A legújabb eset február 8-ról 9-re virradó éjjel trtént Drezdában. Niedersedlitz kerületben egy mellékvágányon leállított ugyanilyen jármű, a 711 115 fogott tüzet, de a szakszerű biztosítás miatt nem futamodott meg és a kiérkező 49 tűzoltó kemény munkájával sikerült megfékezni a lángokat. Személyi sérülés nem történt, az anyagi kár viszont jelentős.

Az eredetileg 22 példányos sorozatot a Brandenburg/Havel városában székelő Gleisbaumechanik Brandenburg nevű cég készítette 2002 és 2004 között
(fotó: Feuerwehr Dresden)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.