2023. 06. 03.

Tram-EM 2023: Körös-parti villamosbuli

Tizedik alkalommal gyűltek össze Európa villamosvezetői, hogy összemérjék tudásukat. A helyszín ezúttal Nagyvárad és hiba a magyar határ közelsége: budapesti résztvevő nincs a versenyen, de Debrecenből és Szegedről érkeznek villamosvezetők. Ennek ellenére ezúttal is látványos küzdelmet hozott a 10. Tram-EM, bár a magyar csapatok egyike sem került fel a dobogóra. Közvetítésünk a versenyről.



Bár eredetileg úgy volt, hogy már 2020-ban Nagyváradra kerül a villamosvezetők Európa-bajnoksága, sajnos a 2020-ra, majd 2021-re tolt eseményt is elvitte magával a koronavírus-járvány. 2022-ben pedig Lipcsébe került a rendezvény, tisztelegve az akkor 150 éves villamosközlekedés előtt. Most került el végül a Sebes-Körös partjára a program. Magyarországot idén a szegedi csapat, Börcsök Gabriella és Vincze Ferenc; valamint a közeli Debrecen villamosvezetői, Hartyányi Tekla és Borsos Martin képviselik.


Megkérdeztük a BKV-t, hogy a főváros miért nem áll rajthoz idén? Megtudtuk: a rendezvényszervezőkkel közösen döntöttek úgy, hogy Budapest ezúttal kimarad a versenyzők közül, ugyanis a résztvevő csapatok számát a verseny sajátosságai miatt korlátozni kell. Ne felejtsük el: tavaly is közel hat órás közvetítésről volt szó és mindemellett szeretnének lehetőséget adni más városoknak is az indulásra. A BKV jelezte: nem költségtakarékossági okok állnak az indulás mellőzése mögött, ugyanis a költségeket ilyenkor a rendezvényszervező és a vendéglátó közlekedési vállalat állja. A BKV sportszerűségét jelzi az is, hogy annak ellenére sem indulnak, hogy eddig kétszer nyertek (2012, Drezda; 2016, Berlin), egyszer pedig másodikak (2013, Budapest) lettek a budapesti villamosvezetők, ezzel az örökranglista első helyén áll a magyar főváros.

Újra itthon?

Felmerülhet kérdésként az is, hogy rendezhetünk-e ismét villamosvezető Európa-bajnokságot? A BKV-t erről is kérdeztük, de sajnos egyelőre nincs napirenden a kérdés. Ennek ellenére az Eb folyamatosan napirenden van, hiszen ehhez kapcsolódóan tartják meg az éves közlekedésbiztonsági versenyt a járművezetők között. A BKV válaszából megtudtuk: az Eb megrendezése jelentős költségekkel jár. A költségek attól függnek, hogy a házigazdák milyen kísérőprogramokat szerveznek: az eddigi tapasztalatok alapján a legtöbb társaság jellemzően járműbemutatókkal, nosztalgia járművek közlekedésével, kocsiszín-látogatással, gyermek- és zenei programokkal, ajándéktárgy árusítással, valamint étkezési lehetőségekkel várták a közönséget. Bár az utóbbi években egyre nagyobb arányban sikerül szponzorokat bevonni a finanszírozásba, egyelőre erre nincs lehetősége a BKV-nak. Ennek ellenére a Tram-EM-en való részvétel is növeli a társaság elismertségét, nemzetközi hírnevét és szívesen vesznek részt a programon, remélhetőleg hamarosan ismét találkozhatunk a budapesti villamosvezetőkkel is.

Az idei bajnokság logója. A fő motívum a villamosüzem 3-as pályaszámú mozdonya: a járművet 1905-ben építették és 1923-ig a németországi Bingenben szolgált, onnan került Nagyváradra. A gépet a Katharinahütte G.m.b.h. építette, a villamosberendezéseket a Siemens Schuckert Werke szállította. A mozdony szoborként ma is megtekinthető a Nagyvásártéren, a Casa de Cultura megálló közelében.
(grafika: Tram-EM)

De most nézzük az idei versenyt!
Kezdjük azzal, hogy kik is indulnak?
  • Barcelona, Spanyolország
  • Basel [Bázel], Svájc
  • Berlin, Németország
  • Bordeaux, Franciaország
  • Brussel Bruxelles Brüssel [Brüsszel], Belgium
  • Debrecen, Magyarország
  • Dresden [Drezda], Németország
  • Dublin, Írország
  • Firenze, Olaszország
  • Göteborg, Svédország
  • Hannover, Németország
  • Košice [Kassa], Szlovákia
  • Київ Kyiv [Kijev], Ukrajna
  • Leipzig [Lipcse], Németország
  • Malága, Spanyolország
  • Nürnberg, Németország
  • Oradea [Nagyvárad], Románia
  • Oslo, Norvégia
  • Praha [Prága], Csehország
  • Rotterdam, Hollandia
  • Stockholm, Svédország
  • Szeged, Magyarország
  • Warszawa [Varsó], Lengyelország
  • Wien [Bécs], Ausztria
  • Zagreb [Zágráb], Horvátország

A Piața Unirii (Szent László tér) megállóhely térsége a verseny helyszíne. A képen nekünk jobbra (bár már a képen kívül) a Sebes-Körös folyik át a városon.

Az idei versenyen a feladatok nagyjából azonosak az ismertekkel: a villamosvezetők két fordulóban vesznek részt a próbákon, délelőtt a páros egyik, délután a másik tagja vezet. Az első feladat itt is egy adott sebesség, ezúttal 25 km/h vakon tartása, utána következik a közlekedési lámpa tiltó jelzésére való reakció, azaz a vészfékezés, ahol az adott területen belül kell megállni, a pontossággal lehet több pontot szerezni. Utána jön a már ismert villamos-billiárd, ahol a villamos orrával egy billiárddákó segítségével az asztalon lévő golyót meglökve lehet pontot szerezni. Eddig az Astra gyártású villamosok voltak főszerepben, itt váltanak az ULF fülkéjébe. Útközben azonban egy újdonság is bekerült: a vezetőnek adott ponton fel kell kapnia egy tűzoltókészüléket és a villamos melletti tüzet kell eloltani. Ez után az ULF vezetőfülkéjében kell dolgozni és előbb a szokásos bábú melletti elhaladás következik, majd a kocsi középső ajtajával kell megállni adott helyen. Az utolsó feladat pedig a népszerű villamos-bowling. A bábús feladatnál annyi változás van, hogy amíg tavaly Lipcsében lehetett „passzolni” a feladatot fix 150 pontért, addig ezúttal ez a lehetőség nincs meg.

A billiárd komoly odafigyelést igényel, különösen azért, mert itt neki kell menni egy tárgynak, miközben a villamosvezetőknek a mindennapokban pont ezt kell elkerülniük.

A délelőtti futamban a DKV csapata jól kezdett, igaz, még csak öt csapat volt túl az első fordulón, amikor 1750 ponttal egyből az összesített második helyet szerezték meg, bár a sorrend a délelőtt folyamán még változik. Az első helyen a nagyváradi csapat állt ekkor 1880 ponttal. A feladatok nehézségét jól jelzi, hogy a középső ajtóval szinte senkinek sem sikerült értékelhető gyakorlatot bemutatnia. A drezdai csapatnak egyébként az 56-os ULF indításával kellett megküzdenie, míg a hannoverieknek a 320-as pályaszámú Astrát nem sikerült elsőre megmozdítaniuk. Időközben sorra került a szegedi csapat is, nagyon jó idővel csinálták végig a feladatokat és a pontos megállásnál is meglehetősen jól teljesítettek, sokakkal ellentétben – 1440 pontot kaptak, ezzel az adott pillanatban az összetett negyedik helyére kerültek, bár hamarosan kiderült: a prágaiak vezetik a sorrendet, elsőként 1900 ponttal. Őket pedig hamar beérte és meg is előzte a bécsi csapat 1920 ponttal.

Rajtra kész a debreceni csapat.

A cél-vészfékezés igen jól sikerült a DKV-s csapatnak...

...ahogy a billiárdozás is.

A tűzoltás is időnként a villamosvezetők feladata a mindennapokban, de szerencsére nem kell sokat gyakorolniuk.

Hartyányi Tekla beállítja a bábút kollégájának.

Debrecenben nem sokat közlekednek ULF-el a villamosvezetők, valljuk be.

Ez a bábúállítás nem hozott pontot.

De az ajtónyitás helye sem. Ez talán a legnehezebb feladat, nem sokaknak sikerült pontot szerezniük.

A legnépszerűbb és leglátványosabb feladat kétségkívül a villamos-bowling.

A szegedi csapat, első körben Vincze Ferenc indult a pontokért.

A 25 km/h-t tartva kellett előbb haladni...

...de a cél-vészéfékezés viszont itt nem hozott pontokat.

A billiárd majdnem olyan jól sikerült, mint a debreceni kollégáknak.

A tűzoltás is gyakorlottan ment.

A kijelölt ajtóval egészen pontosan sikerült megállni, kevesek mondhatják el ezt magukról.

A kijevi csapat a zsűrinek feladta a leckét a billárddal: Oksana Liakhuta ugyanis az első villamosvezető volt, akinek sikerült úgy ellöknie a golyót, hogy az egyből a billiárdasztal egyik lyukába gurult. Alapesetben ezért nem járna pont, de a zsűriben felmerült: ezt a remek találatot is díjazni kellene valamennyi ponttal és végül a délelőttöt 1380 ponttal zárták.
A délelőtti fordulatos verseny végére azonban kialakult a sorrend: szédületes teljesítménnyel az utolsó pillanatban vette át a vezetést Zágráb városa, a második helyen Bécs, a harmadik helyen Prága zárta az első fordulót. Debrecen – szoros versenyben – a 7. helyen, Szeged a 14. helyen várja a délutáni próbákat. A délután során a versenyeket a legkevesebb pontot szerző csapat kezdi és így haladnak tovább a pontok száma szerint – lehet, hogy Zágráb utolsóként indulva ismét fordíthat a kialakult sorrenden?

A délelőtti futamok záró eredménye.

A délutáni fordulók sorát a málagai csapat nyitotta, de a versenyüket első körben le is kellett fújni, mert a másodiknak használt villamos, az 56-os ULF nem akart kötélnek állni, ami a menetet illeti. Emiatt a málagai csapat második futamát meg is ismételték.
A szegediek délutáni futamában Börcsök Gabriella vezette a villamosokat. A feladatokat jól hajtotta végre, bár a pontos megállás neki sem sikerült. A feladat egyébként is nehéz: ismeretlen villamostípussal, tükrök használata nélkül kell megoldani. Ennek ellenére sikerült annyi pontot gyűjteni, hogy 3200 ponttal záhatják a versenyt.

A szegedi csapat második fordulójában Börcsök Gabriella vezetett és gyűjtött pontokat.

A délután folyamán a stockholmi csapat futama előtt jelezték a szervezők: lehet, hogy le kell cserélni az 56-os pályaszámú ULF villamost annak műszaki hibája miatt, de végülis sikerült javítani a helyzeten a helyszínen.
A pontverseny első helyéért éles harc zajlott: sokáig Dublin vezetett, majd egy rövid időre Stockholm került az élre, de a göteborgi csapat teljesítménye 4180 ponttal letaszította őket a trónról.
A debreceniek közül délután Hartyáni Tekla vezetett: bár a cél-vészfékezése akár 450 pontot is ért volna, a bírók szerint nem érte el a 25 km/h-s sebességet. Sajnos a bábús feladatban is éppen csak egy hajszálon múlott a siker, a pontos megállásnál pedig szintén nem sikerült megfelelő helyen megállni a villamossal. Sőt, valószínűleg már a stressz hatására, a bowlingnál is elnézte a rajzot a villamosvezető, mert bár a lökés jól sikerült, de sajnos az ULF-el nem sikerült megállni idejében, ha pedig a tüskékhez hozzáér a kocsi, akkor automatikusan 0 pontot kap a csapat, így a DKV-sok 2900 ponttal zárták a napot.

A cél-vészfékezés jól sikerült, de a bíró jelzéséből látszik, hogy a gyakorlat érvénytelen, mert nem érte el a villamos sebessége a 25 km/h-t.

A billárdos feladatnál jól sikerült ellökni a golyót, bár ez az eredmény csak a középmezőnyhöz volt elegendő.

A tűzoltás is gyorsan és sikeresen megvolt.

A bábú mellett el kell férni úgy, hogy az közel van a villamoshoz, de a kocsiszekrényhez nem ér hozzá. A bábút ezúttal Borsos Martin állította be.

Sajnos a bowling eredménye sem érvényes, mert a villamos a tüskékhez nem érhet hozzá, csak a labda.

A házigazdák a második fordulóban nem teljesítettek valami jól, Károly Éva Rosalia nagyon elégedetlen volt a teljesítményével, ahogy a futam utáni nyilatkozatából kiderült. Az szinte biztos, hogy nem a házigazdák viszik el a trófeát, ahogy erre Brüsszelben volt példa. Nem sokkal később a bécsi csapat következett. Nekik ugye az ULF nem újdonság, keveset hibáztak, bár a bábús feladat nem jött össze nekik sem. A verseny vége előtt nem sokkal végül 4300 ponttal vették át a vezetést és ezt a verseny végéig meg is tartották, Zágráb nem okoztt ezúttal meglepetést. Európa legjobb villamosvezetői így tehát a Wiener Linien munkatársai, Sandra Kaider és Andreas Kainrad lettek. A magyar csapatok közül Szeged a 9., Debrecen a 16. helyen végzett.
Bár nem jutottak a magyarok dobogóra, de igen szép eredményt értek el így is, pláne, hogy korábban nem indultak az Európa-bajonokságon. Gratulálunk nekik és minden indulónak a teljesítményhez!

Sandra Kaider és Andreas Kainrad, a Wiener Linien villamosvezető lettek 2023 legjobb európai járművezetői.

A 2023-as Tram-EM végeredménye. A verseny visszanézhető a Tram-EM YouTube-csatornáján román nyelven vagy angol kommentárral.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.