2023. 11. 13.

Felértékelt ajánlatok Lengyelországban

Nem annyira egyszerű a hagyományos szerelvények pótlását megtalálni, ha nem motorvonatot szeretne a vasúttársaság. Az igények növekedésével párhuzamosan csökken az esélye a beszerzésnek, még ha egyszerűnek is tűnik a hagyományos kocsik felépítése. Nézzük, mire jutott egy év után a lengyel vasút nagyprojektje!



A végeredményt nézve nagy meglepetést nem okozott a legnagyobb lengyel kocsibeszerzés, amit egy éve indított útjára az állami tulajdonú vasút. A 300+150 hagyományos, de 7 különböző kialakításban vásárolandó kocsicsalád gyártására mindössze két belföldi jelentkező akadt, de még ők sem biztos, hogy egyértelműen megnyerték a rájuk eső részeket.

Nézzük is, hogy mi volt a vasút által elvárt minimális mennyiség és maximális ár az egyes típusokra:
  1. 38 darab 1. osztályú kocsi termes és fülkés vegyes kivitelben: 527 227 200,00 zł
  2. 40 darab 2. osztályú fülkés kocsi: 562 356 000,00 zł
  3. 80 darab 2. osztályú termes kocsi: 1 102 572 000,00 zł
  4. 38 darab 2. osztályú fülkés kocsi, benne mozgáskorlátozottak részére kialakított hellyel: 534 238 200,00 zł
  5. 40 darab 2. osztályú termes kocsi, benne 8 kerékpár szállítására alkalmas térrel: 558 297 000,00 zł
  6. 38 darab étkezőkocsi: 597 337 200,00 zł
  7. 26 darab éjszaka és nappal is használható hálókocsi: 384 719 400,00 zł
Ez összesen 2 844 498 000,00 zł a törzsmennyiségre és 4 266 747 000,00 zł az opciós mennyiséggel együtt. Ezeket a számokat viszont a november 10-i ajánlatbontásig nem lehetett ismerni.

Érvényes ajánlatot a NEWAG és az FPS (korábban H. Cegielski) adott be, de az előbbi csak négy típusra. A belföldi gyártók közül a PESA és egyetlen külföldi gyártó sem adott be ajánlatot.

A NEWAG megajánlott árai a törzsmennyiségre és az opciókkal együtt:
  1. 40 darab 2. osztályú fülkés kocsi: 730 128 000,00 / 1 095 192 000,00 zł
  2. 80 darab 2. osztályú termes kocsi: 1 438 608 000,00 / 2 157 912 000,00 zł
  3. 38 darab 2. osztályú fülkés kocsi, benne mozgáskorlátozottak részére kialakított hellyel: 712 785 000,00 / 1 069 177 500,00 zł
  4. 40 darab 2. osztályú termes kocsi, benne 8 kerékpár szállítására alkalmas térrel: 729 144 000,00 / 1 093 716 000,00 zł
Az FPS megajánlott árai a törzsmennyiségre és az opciókkal együtt:
  1. 38 darab 1. osztályú kocsi termes és fülkés vegyes kivitelben: 518 814 000,00 zł / 778 221 000,00 zł
  2. 40 darab 2. osztályú fülkés kocsi: 562 340 000,00 zł / 845 010 000,00 zł
  3. 80 darab 2. osztályú termes kocsi: 1 003 680 000,00 zł / 1 505 520 000,00 zł
  4. 38 darab 2. osztályú fülkés kocsi, benne mozgáskorlátozottak részére kialakított hellyel: 593 598 000,00 zł / 890 397 000,00 zł
  5. 40 darab 2. osztályú termes kocsi, benne 8 kerékpár szállítására alkalmas térrel: 521 520 000,00 zł / 782 280 000,00 zł
  6. 38 darab étkezőkocsi: 612 294 000,00 zł / 918 441 000,00 zł
  7. 26 darab éjszaka és nappal is használható hálókocsi: 425 334 000,00 zł / 638 001 000,00 zł
Ahogy látható, a NEWAG mintha csak tisztességből adott volna be ajánlatot a közel másfélszeres árakkal, miközben az FPS az utasszállító kocsiknál kicsivel a mérnökár alá, a speciálisabbaknál picivel fölé lőtte be a sajátját. Ennek ellenére a mindkét cég által megpályázott részeknél elektronikus aukciót tart a PKPIC, így a végleges árak a fentiektől némileg még eltérhetnek.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.