2024. 02. 03.

Hétvégi gyors – 2024. január 28-február 3.

Újabb kocsikat vásárol Izrael. Gondok a vasúton Ausztriában és Alsó-Szászországban. Változhatnak a vezetési és pihenőidők a buszoknál. Elektromosít Kladno.


Jönnek a nagy zöldek!


Graz | Ausztria – Hivatalosan is aláírták a szerződést Graz új villamosaira vonatkozóan, így 2025-ben meg is érkezhet a hosszas tesztelés után kiválasztott típus. A városi cégcsoport és a gyártó Alstom képviselői örömüket fejezték ki, hogy az új járművek gyorsan és országon belül készülhetnek, ugyanis a még gyártásban lévő bécsi D típus módosított változatát kapja Stájerország fővárosa. A 15 megrendelt egység mindegyike ötrészes lesz, a 34 méter hosszú villamosok akár 200 utas szállítására is alkalmasak lesznek, a 6 dupla szélességű ajtóval a mainál gyorsabb utascserét várnak, a 215 mm magasságú padló pedig ideálisnak mutatkozott a 110 mm magas peronokhoz. Mozgásában korlátozott utasból egyszerre akár kettő is utazhat majd. Magukra a járművekre 68, a szükséges infrastruktúrával együtt közel 100 millió eurót lapátol a közösségi közlekedés ezen szeletére a városvezetés. Jelenleg 85 villamossal rendelkezik az üzem, melyek közül 66-ot adnak forgalomba, így a beszerzéssel körülbelül egyharmaddal nagyobb kapacitást érhetnek majd el.

A korábban nyilvánosságra hozott képekkel ellentétben egyedi frontokat kap majd Graz új villamosa.
A képen balról jobbra: Wolfgang Malik, a Holding Graz vezérigazgatója; Lilian Meyer, az Alstom Österreich ügyvezetője; Judith Schwentner, polgármester-helyettes; Elke Kahr, polgármester; Daniela Schlüsselberger, az SPÖ grazi frakvióvezetője; Manfred Eber, gazdasági tanácsos és Mark Perz, a Holding Graz közlekedési igazgatója
(fotó: Holding Graz)


Vissza a jövőbe?


Brüsszel | Belgium – Az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament megállapodott a közúti személy- és áruszállítást végző járművezetők munkaidejét szabályozó 561/2006/EK rendelet módosítsáról. A változások kizárólag a különjárati autóbuszokra lesznek érvényesek, amint elfogadják azt és hivatalosan is kihirdetésre kerül. Legfontosabb változásként a 45 perces kötelező pihenőidő két részre bonthatósága kerül visszavezetésre, emellett a napi és heti pihenőidőket is kicsivel rugalmasabban lehet majd beosztani. Ezzel párhuzamosan a menetíró berendezések is módosításra szorulnak majd, de az ellenőrzést szigorítani tervezik egy digitális adatbázis felépítésével is. A módosítási javaslat teljes szövege hivatalos forrásból magyar nyelven is elérhető.


Kármentés után előkészített változások


Budapest | Magyarország – Még szinte be sem vezették a '90-es években már egyszer csúfosan megbukott esti felszállási rendet, újabb vonalakra terjeszti ki február 5-én hétfőtől a BKK 20 óra után az irányított utasáramlást. Ezúttal a normafai 21-es és csillebérci 221-es; a budafoki és budatétényi 101E, 114-es és 213-as; az óbudai és békásmegyeri 34-es és 106-os és a rákosligeti-rákoscsabai 176E és 276E autóbuszok esetén kell majd hétköznap esténként is a járművezetőknek bemutatni az érvényes utazási jogosultságot. Mindezt a hivatalos indoklás szerint az utasok biztonságérzetének növelése érdekében.

Emellett az utóbbi területen több járat útvonala is módosul egy Társadalmi Egyeztetés kiértékelését követően. A Bártfai utcában ugyan megjelnik és új területet kapcsol be a hálózatba a részlegesen Telebuszként közlekedő 275-ös járat, ugyanakkor a 176E-t száműzik onnan a Diadal utcára. A 98-as továbbra is a megszokott rendben közlekedik. Éjszaka is változások állnak be már hétfőre virradóan: megszűnik a 998B jelzés, helyette a 908-as közlekedik meghosszabbított útvonalon. Viszont egy csavar is került az immár közel két órányi menetidővel rendelkező vonal menetrendjébe: mindössze egyetlen indulás közlekedik végig, a budai oldalról jellemzően a Cinkotai autóbuszgarázs a végállomás. Ezt kiegészítendő a pesti oldalon az Astoriától forgalomba álló buszok járják majd be a kertvárost. A 998-as a továbbiakban jellemzően Rákoskeresztúr, Városközponttól Rákoscsabán át a buszgarázs felé órás ütemben közlekedik, a Bártfai utcát és ezáltal a vasútállomásokat messziről elkerülve.

Bár megszűnik a 998-as kétféle iránya, nem lesz sokkal praktikusabb a terület éjszakai közlekedési rendje
(grafika: BKK)

Türelmesen várunk a szakmai válaszokra
Immár bő kettő hete kértünk a BKK Kommunikáció szakterületétől válaszokat a szakmailag jogos és az olvasóinkat is biztosan érdeklő, vagy egyenesen érintő kérdésekre. Barátságos hangnemben írott sorainkra eleddig nem érkezett válasz, pedig megadnánk a lehetőséget az álláspontjuk kifejtésére hasábjainkon is, hogy ne csak zárt ajtók mögül kiszivárgó kármentés keretében kelljen kommunikálniuk. Többek között az irányított utasáramlás technikai-technológiai feltételeinek javítása, az azóta visszavont járatritkítás és több utastájékoztatási kérdés kapcsán kívántunk válaszokat kapni – eddig eredménytelenül.


Kapacitást bővít az ISR


Tel Aviv/Görlitz | Izrael/Németország – Fontos szerződést köthetett meg az Alstom még múlt héten, amiről csak utólag adtak ki egy rövid közleményt. A 260 millió eurós szerződés 96 emeletes vagon gyártására vonatkozik, amivel az ISR képes lesz nyolckocsis szerelvények kiállítására, amivel 1200 feletti ülőhelyet biztosíthatnak. Opcióként további kocsik is szerepelnek, amikkel akár tíz kocsira is növelhetik a vonathosszokat. Ez a rendelés kifejezetten jó hír Görlitz számára, ahol a korábbi rendelések 2021-es kifutása óta nem készült TWINDEXX-kocsiszekrény.


Tesztelik a villanybuszt


Kladno | Csehország – Bár Csehországban az akkumulátoros buszok területén a legnagyobb üzemeltető az Arriva, további fejlesztéseket készítenek elő és ehhez próbaüzemet kell tartani. Immár kilenc éve közlekedik és a korábbi helyközi felhasználás után Jeseník városában hordja a fürdőbe az utasokat. Emellett Trutnov és Prága helyi közlekedésében is üzemeltetnek elektromos meghajtású járműveket. A legnagyobb változások viszont Kladno közekedésében várhatóak az idén, ahová nyolc szóló és nyolc csuklós villanybusz érkezik. Emellett az OC OAZA [Oázis bevásárlóközpont] végállomáson egy OppCharge rendszerű gyorstöltő is épül, valamint az erőmű területén több töltőállomás az éjszakai töltéshez. A város célja 2030-ra teljesen dízlmentesíteni a helyi flottát, amihez összesen 52 járműre lesz szükség. A buszgarázsban pedig a tetőre telepítenek napelemeket, hogy ezzel legalább a fogyasztás egy részét fedezzék, később energiatároló akkumulátorok is kerülnek majd a rendszerbe.

Az eddig egyetlen legyártott SOR NS 18 electric a 603-as vonalon bizonyíthatta a képességeit a január végi próbaüzemben, mielőtt a megrendelt társai megérkeznek
(fotó: Arriva)


Kézbe került a piros toll


Bécs | Ausztria – Több hete tartó operatív vonatlemondások és késve közlekedő vonatok megelőzéseként csökkenti a menetrendi kínálatot az ÖBB Bécs körül három irányban, mert az új járművek az ellátátási láncok zavarai miatt a tervezettnél lassabb ütemben tudnak forgalomba állni. A februr 12-től legalább húsvétig érvényes korlátozások keretében napi 50 vonatot vettek ki a menetrendből, ami 1,9%-os csökkentés. A változások az S3-as (Korneuburg–Floridsdorf) és R40-es (St. Andrä-Wördern–Wien FJB) viszonylatokat érintik leginkább, a pontos menetrendeket az ÖBB tematikus oldalán jelzik. Emellett a Wien [Bécs]–Wiener Neustadt [Bécsújhely]–Deutschkreutz [Sopronkeresztúr] és az Wien FJB–Gmünd NÖ viszonylaton négy szerelvény a megszokott emeletes helyett csak egyszintes lesz. Az ÖBB fogadkozik, hogy a gyártókkal, beszállítókkal és a műhelyeivel a mielőbbi megoldásra törekszenek, hogy a korábban megszokott pontosságot és szolgáltatási színvonalat nyújthassák.


Világbajnoksági flotta készül


Düsseldorf | Németország – Bemutatta Düsseldorf is a nyári Labdarúgó-Európa-bajnoksághoz kapcsolódóan kidekorált villamosai közül az elsőt. Az összesen 24 jármű a résztvevő zászlóit, szurkolóit és az aktuális nyelven a barátságos üdvözlés használatos formáját jelentő feliratot kap, bár még néhány villamos és Stadtbahn a selejtezők miatt csak ki lett jelölve a feladatra. 15 B80-as, 3 NF8U, 3 NF8 és 3 NF10 típusú kocsi közül eddig négy készült el és mácius végétől lesz teljes a flotta.

Dr. Markus Rieß, az ERGO Group vezérigazgatója, mint az esemény főszponzora; Annette Grabbe, a Rheinbahn szóvivője és Dr. Stephan Keller, Düsseldorf főpolgármestere, valamint Albärt, a kabalafigurája mutatták be a Németországot jelképező 3310-es pályaszámú NF8U-t
(fotó: Michael Gstettenbauer / Landeshauptstadt Düsseldorf)


Elromlott a Metronom


Hannover | Németország – Évek óta súlyos személyzeti- és üzemviteli problémákkal küzd a Metronom és nem segített a helyzeten az újabb járművek beszerzése sem. Emellett az utóbbi évek gazdasági értelemben is megrengették a céget, hiszen az energia- és személyzeti költségek megugrottak, az alkatrészellátás pedig nehezebbé vált. A 2018 óta Hanse-Netz néven futó, Hamburg–Bréma és Hamburg–Hannover–Göttingen vonalak kiszolgálását 15 évre garantáló szerződést a megrendelő LNVG és a szolgáltató Metronom tavaly decemberi kérésére közös megegyezéssel felbontaná 2026 júniusával. Olaf Lies, tartományi közlekedési miniszter, mint a felügyeletet ellátó hivatal vezetője jelezte, hogy a legfontosabb cél az utasok felé egy megbízható menetrend felkínálása. A járművek a tartomány tulajdonát képezik, ezért a dolgozók továbbfoglalkoztatása akár másik vasúttársaságnál is biztosított. Évente 8,7 millió vonatkilométert rendelt meg az LNVG erre a hálózatra, ahol naponta 80 ezren utaznak. A tartományi kormányzat szerint a későbbiekben kiírásra kerülő pályázatból nem zárják ki a Metronomot, de a mostani vonalak újrafelosztása elképzelhető.

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.