2024. 04. 16.

Saját csarnokot kapnak a KISS-ek

Járműfenntartási kapacitásokat bővít az osztrák államvasút is, amivel az egyre többször az utasok által is tapasztalható járműhiányokat kívánják megelőzni.



Egészen 2019-re nyúlik vissza az ÖBB azon törekvése, hogy lecseréljék a nagy kapacitású, emeletes elővárosi kocsikat valamilyen újabb járművekre. Az eredetileg csak az 1997 óta futó flotta egy részét tervezték kiváltani, de a főleg adminisztratív okok miatt megcsúszott beszerzéssel végül már gyakorlatilag mindet lecserélnék. A jelenleg már megrendelt 62 elővárosi egységet viszont időről időre műhelybe is be kell utalni, amihez a legjobb megoldásként Flordisdorf bővítése kínálkozott.

A Floridsdorf állomástól északra, a régi teherpályaudvar helyére építendő 16.000 m² nagyságú csarnokban nyolc vágány kap helyet és a beruházás összértéke meghaladja a 100 millió eurót. Hat vágányon a napi karbantartási feladatokat végzik majd, ezek több szinten teszik majd lehetővé a párhuzamos munkavégzést. Egy vágány a kisebb korrekciókat és a graffitik eltávolítását, az utolsó pedig elsősorban a logiszikát szolgálja majd. Az összesen 40.000 m² felületen további tárolóvágányok is épülnek, amivel az üresfutásokat minimalizálják, ezáltal is csökkentve az energia-felhasználást.

Az építkezés hivatalos kezdetét jelző 2024. április 12-i lapátforgatáson Georg Papai kerületi polgármester mellett az ÖBB Train Tech két ügyvezetője, Sandra Gott-Karlbauer és Bernhard Gritzner vett részt
(fotó: Christian Zenger / ÖBB)

Az épületbe az akár 220 méter hosszú szerelvényeket is be lehet állítani, ami egy hatrészes vagy két négyrészes KISS-t jelent. Sandra Gott-Karlbauer – aki egyben a cég szóvivője is – hangsúlyozta, hogy az új üzem fontos pillér azon törekvésük eléréséhez, hogy a folyamatosan növekvő számú utas tökéletesen karbantartott és ezáltal pontosan közlekedő vonatokra szállhasson fel. Georg Papai kerületi polgármester örömét fejezte ki, hogy Floridsdorf egy ilyen fontos bázisnak adhat otthont és a kerület attraktivitását is növelik az új munkahelyek. Összesen 150 új munkahelyet jelent a telephely üzembe állása, ahová természetesen várják a jelentkezőket.

A javítói vágányok mellett a háttérfolyamatokat is egy épületbe helyezik

A csarnoképületet növényekkel borítják majd, illetve nagy teljesítményű napelemrendszert is kap. Utóbbiból összesen 5.200 m² kerül a tetőre és a homlokzatra, aminek a csúcsteljesítménye eléri majd az 1 MWp értéket, amivel 360 családi ház éves fogyasztását lehetne biztosítani. A növények nem csak szebbé varázsolják az épületet, de a szigetelési képességük miatt közvetetten a energiahatékonyságot is növelik, illetve megkötik a csapadékot.

Manapság már elképzelhetetlen a párhuzamosított, több szinten történő karbantartás egy korszerű járműjavítóban
(grafikák: Specht Kalleja + Partner Architekten GmbH / ÖBB)

Az első KISS-eket már itt szeretnék üzembe helyezni, amihez 2026-ra be kell fejezni a munkálatokat. Az egyelőre nem egyértelmű, hogy a CAT számára vásárolt ötrészes motorvonatok is ide kerülnek-e, illetve a távolsági forgalom kapacitásának bővítése miatt railjet arculatot kapó darabok itteni fenntartása sem lenne logikátlan lépés.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.