2025. 08. 04.

Keleti vágányzár, kézműves menetrend

Augusztus 24-étől négy hétre, egészen pontosan szeptember 20-áig lezárják a budapesti Keleti pályaudvart. A MÁV-csoport vezetője, Hegyi Zsolt jelentős felújításokkal takarózik, miközben azért erről nincs szó, néhány kitérő és felsővezetéki elem cseréje történik meg. Erről már korábban is beszéltünk, azonba a menetrendekről sokat nem lehetett tudni, a MÁV kommunikációjában is kimaxolja a törvényi határidőket. Ennek ellenére már lehet tudni pontosan, hogy melyik vonat hova fog menni.


Arról már több alkalommal is írtunk, hogy a MÁV augusztus 24-étől szeptember 20-áig lezárja a Keleti pályaudvart a vasúti közlekedés elől. Az ország – alighanem nyugodtan nevezhetjük így – főpályaudvarának lezárása komoly változásokat hoz, hiszen a budapesti elővárosi forgalom egy része mellett a nemzetközi forgalomban és a belföldi távolsági vonatoknál is változik a menetrend. Ennek ellenére a MÁV-csoport nem viszi túlzásba a tájékoztatást: a cég főinfluenszere, Hegyi Zsolt is bevallottan csak augusztus 10. utánra, azaz pont a törvényi határidőre (14 nappal a vágányzár előttre) ígéri a tájékoztatást a konkrét menetrendekről, miközben a vasút számára már most rendelkezésre áll a legtöbb adat, nem lehetett volna nagy kunszt már akár 30 nappal korábban is vágányzári menetrendet kiadni, ez világosan látszik a szerkesztőség birtokába jutott adatokból. Persze, a MÁV Pályaműködtetési Zrt-nél és a MÁV Személyszállítási Zrt-nél dolgozó egyes vezetők mást gondolnak, láthatóan.
Mindazonáltal utánajártunk a közelgő változásoknak, már csak azért is, mert a 2019-es kizárás nyomán számos kérdésünk akadt az előzetes információk fényében is. Így hát nézzük az eddig tudható részleteket!

A nemzetközi vonatok ügye viszonylag egyszerű téma: a vonatok az utasok számára Budapest-Kelenföldig lesznek meghirdetve. Innen az egyébként szintén kapacitás-korlátozással súlytott Déli Körvasúton át Ferencvárosba mennek a Railjetek és a többi, egyébként Kelenföld felől a Keleti pályaudvarra közlekedő nemzetközi vonat, ahol peron nélküli vágányon tárolják őket, alkalmasint rendezik a kocsikat és tartják őket karban. Ferencvárosban peronos vágány amúgy sincs sok, tehát a lépés valóban indokoltnak tekinthető. Egyetlen kivétel a két, a nyári főszezonban ütemen felül közlekedő zágrábi vonatpár, az Agram IC-k, amelyek Kelenföldről a Déli pályaudvarra mennek – ám utasok nélkül.

A Keleti pályaudvart lényegében Ferencvárosba telepítik ki, de az utasforgalmi kapacitások itt meglehetősen szűkösek.

A Budapesten túl menő bécsi nemzetközi vonatok (Hortobágy, Tisza-Szamos, Dacia) a Keleti kihagyásával, Ferencvárosban is megállva közlekednek majd.
A belföldi távolsági vonatok közül szintén a Dunán átkelve a Keletibe járnak általában a pécsi IC-k, azonban ezek végállomása szintén Kelenföld lesz. A MÁV-csoport furcsa gondolkodásmódját jelzi, hogy állítólag nincs elég hely ezeknek a vonatoknak a Déliben, de azért a reggeli IC 800-as peronos vágányra van tervezve a Déli pályaudvaron, ennek ellenére az utasok csak Kelenföldtől használhatják. Ellenkező irányban az IC 811-es szintén a Déli pályaudvarig megy, de az már csak a tárolóvágányokig, így jogos az utasok számára kelenföldi végállomás. A többi pécsi és kaposvári IC saját magába fordul majd Kelenföldön.

A Railjet-vonatoknak 2019-ben találtak helyet a Déli pályaudvaron, de idén ez sem sikerült. A végállomás Budapest-Kelenföld lesz, fordulni pedig Ferencvárosban fognak a vonatok.

A Duna bal partján ennél is izgalmasabb helyzet következik majd be. A kör-IC-ket (Tokaj néven futnak) és a Hernád-Zemplén járatokat elvágják Miskolc-Tiszain, így Miskolc és Budapest között egy másik szerelvénybe kell majd átszállni, ezek egyfajta hibrid IC-k lesznek gyorsvonati és IC-kocsikkal. A budapesti végállomásuk a Nyugati pályaudvarra kerül, amelyet – ellentétben a szóbeszédekkel – a Rákos–Körvasút–Rákosrendező útvonalon érnek majd el. A tervek szerint a szokásos IC-megállásokon túl a vonatok Rákoson is megállnak majd. A Tisza-tó sebesvonat szintén a Körvasúton át közlekedik és a Nyugati lesz a végállomása, ahogy a vonat szerelvényét biztosító vonatoknak is, valamint a többi, a 80-as vonalon Budapestre közlekedő személy- és IR-vonatnak is (nevesül: 5040, 5008, 5009, 5011, 5019). A Tisza-tó sebes érdekessége lesz, hogy a tervek szerint végig dízelvontatással számolnak majd és 100 km/h-s menetvonallal tervezik a vonatok menetrendjét.
Maradjunk még a 80-as vonalnál: az IC-kkel való variálások miatt lesz olyan 80-as vonali vidéki személyvonat, amit lemondanak, de lesz olyan is, amit csak eltérő menetrenddel közlekedtetnek. A gyöngyösi és az egri InterRegio-vonatok a tervek szerint Kőbánya felsőn végállomásoznak majd, illetve a szokottól eltérően Rákoson is megállnak. Néhány szerelvény üresen továbbmegy majd Kőbánya felsőről Ferencvárosba a WC-tartály ürítésére és takarításra.
A 120-as vonali távolsági vonatok végállomása jobbára szintén a Nyugati pályaudvarra kerül majd át, ezek menetrend szerint Budapest és Szolnok között megállnak Zuglóban, Kőbánya-Kispesten és Cegléden is. Kivétel persze itt is lesz: a Hargita (366/367) és a Corona (406/407) végállomása ugyanis Kőbánya-Kispest lesz, szükség szerint innen mennek majd Ferencvárosba karbantartásra a vonat kocsijai. Ez a két pár vonat Cegléden és Ferihegyen áll majd meg. E vonatok miatt azonban néhány 100a vonali vonat menetrendje is némileg változni fog.
Betör majd a retró a 100-as vonalra is: a 9-es és 10-es számú Transcarpatia nemzetközi gyors szintén a Nyugatiba jár majd és megáll Zuglóban, Kőbánya-Kispesten és Ferihegyen is.
És akkor térjünk is át az elővárosra! A Nyugatiba járó többletvonatok miatt lesz olyan vonat, amelyik budapesti végállomásra Rákospalota-Újpest lesz: ilyen lesz a 2417-es (S70, Vác indul 06:48) és a 2569-es (S71, Vác indul: 05:50) is. A lajosmizsei vonatok végállomása néhány kivételtől eltekintve pedig Kőbánya-Kispest lesz.

Körvasúti személyvonat, mielőtt menő lett volna: Angyalföldről fordul ki az akkor még S72-esként közlekedő, Pécelig járó személyvonat.

A 80a vonalon a gödöllői, aszódi és hatvani elővárosi vonatok végállomása Kőbánya felső lesz majd. Az isaszegi gyorsított vonatok nem járnak, cserében reggel három pár S76-os vonat Pécel és Pilisvörösvár között jár majd, pótolva legalább ezen a szakaszon a kieső járatokat. Páratlan irányban a 3209, 3219 és a 3229-es lesz az érintett vonat, illetve az ezekből forduló vonatok, a 3169 (3230 helyett), 3179 (3240 helyett) és a 3189 (3212 helyett) lesz.
A 120a vonal esetén a sülysápi vonatok végállomása szintén Kőbánya felső lesz majd, itt saját magukba fordulnak, néhány kivételtől eltekintve. A szolnoki zónázók szintén Kőbánya felsőig visznek utasokat, de Ferencvárosban fordulnak, ahogy a nagykátai délutáni gyorsított vonatok is. Kivételt néhány peremidőszakban közlekedő járat képez majd, amelyek Kőbánya felsőn fordulnak.

A 2019-es kizáráskor is Kőbánya felső volt a vonatok egy részének a végállomása, de több, az újszászi vonal felől érkező járat átkelt a Dunán és Kelenföldön fordult. Idén ez nem így lesz.

A vágányzár egyébként máshogy is kihat a székesfehérvári utasokra is: a Z30-as vonatok és az S36-os vonatok összevontan, Budapest-Déli és Tárnok között járnak majd, az S36-osok nem kínálnak a Dunán átkelő utazási lehetőséget.

Eddig tehát a lista, hogy hol nem járnak majd a vonatok. De mivel utazhatunk helyettük? Nos, a MÁV-csoport a vonatok pótlását tekintve nem gondolkodik nagyban. Egyetlen pótlóbusz lesz majd: Kőbánya felső és az M2-es metró Puskás Ferenc Stadion megállóhelye között. Hogy a kiadott térkép szerint miért kell megállni a Pillangó utcánál és ezt miért a 10-es busz Kerepesi út megállójában kell (jó fél kilométerre a metróbejárattól), azt nem tudjuk. Egyetlen magyarázat lehet: a metró melletti kis P+R parkoló tulajdonképpen innen is elérhető. Viszont a miértet nem értjük: a busz csak a Puskás Ferenc Stadion felé menet áll meg itt, így erre a buszra építeni a P+R használatot eléggé furcsa ötletnek tűnik, ráadásul hétköznap így is alig akad hely a kicsi területen. A munkacímén 10E-ként is emlegetett járat kapcsán majd érdemes lesz figyelni a kisebb forgalomtechnikai beavatkozásokat is az Albertirsai út környékén, illetve a végállomás kialakítását Kőbánya felsőnél, a Hungexpo felőli oldalon.
Ezen kívül a MÁV-csoport hozzáállása alapvetően az, hogy oldják meg az utasok. De mit jelent ez? Az elővárosban a sárga buszokkal lehet majd utazni. Esetleg még lehet a BKK járataival közlekedni: Rákosmentéről biztosan jó lesz az utasokat az amúgy is zsúfolt buszjáratokra terelni – miközben a BKK érdemben nem tudja sűríteni ezeket a járatokat. Persze, arról szó sincs, hogy mondjuk a szolnoki zónázó vonatok Rákoshegyen is megállnának, itt már lehetőséget adva a metrók elérésére: az M2-est a 168E-vel, az M3-ast a 98-as és a 98E buszokkal. Hát hova gondolunk, mivé fajulna így a világ? Még a végén az utasok kérnék, hogy a zónázó vonatok „békeidőben” is álljanak meg Rákoshegyen. Hallatlan! Skandallum!

Kőbánya felső tömegközlekedési kapcsolatainak kulcsa, a 37-es villamos. Idén újítással is próbálkozik a BKK: gyorsjárati villamost is szerveznek majd 37E jelzéssel.

A BKK lehetőségei között egyetlen újdonság szerepel: a 37E villamos. A járat a 37A vonalán (Blaha Lujza tér M–Sörgyár) jár majd, de ritkított megállási renddel, kifejezetten a vonatok utasainak elszállítására. A tervek jelenlegi állása szerint csak az Élessaroknál, Kőbánya felső vasútállomásnál, a Hidegkuti Nándor Stadionnál (átszállás az 1-es villamosra), a Magdolna utcánál (átszállás a 23-as, 24-es, 28-as villamos felé), a Teleki téren és a II. János Pál pápa térnél (átszállás az M4-es metróra) áll majd meg a járat. A BKK-nál úgy számolnak, hogy a szokásos menetidőhoz képest 3-4 perccel lehet gyorsabb így a villamos, ami már jó esetben az utasok számára érezhető is lesz. A menetrendet úgy számolták ki, hogy nem éri be az „alapjáratot” a gyorsvillamos. Bár megkérdezett szakmabeliek szerint a MÁV Személyszállítási Zrt-nél a BKK-tól átmentett vezetők némelyike igencsak fázott az innovációtól, azért nem biztos, hogy valóban félni kell az újdonságoktól. Kíváncsian várjuk mi is, hogy hogyan fog működni ez az angol szakszóval élve skip-stop-rendszerű gyorsjárat-alapjárat kombináció.
Szintén vonatpótló szerepet kap majd az M4-es metró is. Sajnos a 10-es busz sűrűbb és hosszabb üzemidejű indításáról nincs információnk.

Összességében tehát azt lehet elmondani, hogy a 2019-es közlekedési rendhez képest rosszabb lesz a kínálat, főleg az elővárosi forgalomban. Fájón hiányzik a Dunán átvezetett 120-as vagy 80-as vonali vonatok jó része, amelyek az S36-osokat akár pótolhatnák is. Nem volna ördögtől való a 80a vagy a 120a vonalon közlekedő vonatok összeforgatása az S36-os és/vagy a G43-as viszonylat vonataival sem, de hát ezzel az utasok szintén egy olyan eljutási lehetőséghez jutnak, amely még érdekes is lehet számukra. Fájón hiányzik a Királyvágány használta is, főleg az elővárosban, de ennek ismerjük az okait: Kőbánya-Teheren lényegében nincs biztosítóberendezés már egy fél évtizede, így a Királyvágányon gyakorlatilag lehetetlen a közlekedés.

A sülysápi és a martonvásári/székesfehérvári vonatok összevonás adná magát és akkor lenne a Dunán átkelő személyszállítási kínálat is.

Egy dolog biztos azonban: számos érdekes fotótémát kínál majd a vágányzár. Ilyen a Pécelen forduló néhány S76-os vonat, amelyek így megmutathatják: talán belefér harmadik vágány nélkül is a menetrendbe e járatok közlekedtetése és Pécelen a két középső vágány is értelmet nyerhet. Szintén érdekes téma lesz a Ferencvárosba kitelepített Keleti pályaudvari műszaki bázis és az ott forduló vonatok garmadája,a hogy a Nyugatiba közlekedő „batár-hálókocsik” és a békéscsabai IC-k, valamint a Miskolcra járó vegyesfelvágott-IC-k is.
Az egyelőre még kérdés, hogy az országban egyedüliként Kőbánya felsőn üzemelő, lényegében a II. Világháború előtti, német technikán alapuló biztosítóberendezés és a vágányzat hogyan viseli majd ezt a plusz forgalmat, mert a 10-20-40 kilométeres sebességgel járható pályaszakaszokat itt nem kalapálták ki eleddig a vágányzár előtt, de azért úgy tudjuk, hogy 1-2 perces többlet-menetidővel számolnak a menetrendtervezők.
A MÁV-csoport a végleges menetrendeket augusztus 10. utánra ígéri feltölteni a vonatkozó aloldalra, így a fentiekhez képest változások előfordulhatnak majd. Emiatt se utazzon majd senki sem megszokásból, tájékozódjanak, tegyenek fel nyugodtan kellemetlen kérdéseket a MÁVDIREKT operátorainak addig is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.