2025. 08. 07.

Dél felé gyorsulnak

Korábban Linz felé szerették volna kiterjeszteni a prémium terméket, de egyelőre csak České Budějovice elérésére van lehetőség a cseh vasútnál. Ráadásul ezt is a szerelvényfordulók tartalékainak felhasználásával, viszonylag késői időpontban indulva lehet kivitelezni, emiatt eleve mérsékelt lehet a fizető utasok száma.



Újabb irányban veti be a České dráhy a legnagyobb sebességre képes, billenőszekrényes motorvonatait és terjeszti ki azok akciórádiuszát. A már szinte csak Prága és Ostrava közé korlátozódó előfordulásuk annak köszönhető, hogy az ETCS járműfedélzeti elemeinek beépítésével elvesztették a szlovák engedélyeket, illetve a 20 éves szerelvényekből már csak hat forgalomképes létezik, a hetedik (680.006) 2022-ben szenvedett balesetet.

České Budějovice felé viszont nem csak a menetidők csökkentése, hanem az erre fordított EU-támogatás miatt is kell beállítani ilyen egységeket. A 220-as számú Praha–České Budějovice vasútvonal része a cseh IV. korridornak (Děčín–Ústí nad Labem–Praha–Tábor–České Budějovice–Rybník) és az utóbbi két évtizedben jelentős korszerűsítésen esett át, illetve egyes fejlesztések majd csak a 2030-as évek elején fejeződnek be. A beruházások célja az óránként 160, egyes helyeken az óránkénti 200 kilométeres sebesség elérése. Ezt a Votice–Sudoměřice és Doubí–Soběslav szakaszokon tudják elérni az arra alkalmas szerelvények, amennyiben aktív a szekrénybillentés.

A méréseket a 2015-ös baleset után újjáépített 680.003 segítségével végezték, ami alapján megkaphatta az engedélyeket a két szakasz

Ahogy a közlekedési miniszter, Martin Kupka fogalmazott, az Ex7 viszonylatú Jižní expres vonatokhoz képest České Budějovice felé 7, Prága irányában pedig 11 perccel csökken a menetidő a Pendolino napi forgalomba állításával. Az R17-es viszonylatú Vltava és Lužnice vonatokhoz képest pedig fél órával lesznek gyorsabbak, de azonosan 239 Kč ellenében válthatóak menetjegyek. Michal Krapinec, a ČD vezérigazgatója hozzá tette, hogy a korszerű cseh vasút jelképe a típus és az utasok szívesen veszik igénybe a komfortja miatt.

A viszonylag különleges felépítés miatt mindkét osztályon 2+1-es elrendezésben vannak az ülőhelyek, melyeket a 2017-ben indult felújítás során az akkor új railjet szerelvényeikhez hasonlóvá alakítottak
(fotók: ČD)

Az első vonat 2025. augusztus 31-én indul Prágából IC 591 vonatszámban, ellenirányban pedig másnap IC 590 számon kell keresni – a később naponta közlekedő vonatokat – a menetrendben. Előbbi praktikusan az SC 500 meghosszabbítása és 20:27-kor indul Prága főpályaudvaráról, hogy 22:02-kor érkezzen České Budějovice főpályaudvarára. Ellenirányban 05:59-kor indul és 07:29-kor érkezik, avagy mindkét irányban másfél órás menetidőt kínál majd a cseh állami személyszállító.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.