2011. 11. 15.

Egy soha véget nem érő történet

Olvasóink közül bizonnyal sokan emlékeznek a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonal rekonstrukciójára. Az elmúlt tíz év során több állomásköz megújult. Most azonban a MÁV-csoport sajtótájékoztatóra hív. Mintegy tíz évvel az előző után ismét felújítják a menetrendkönyvben 120a jelet viselő vasútvonalat.


Tulajdonképpen nem ért véget és már megint felújítják a 120a jelű vasútvonalat. Legalábbis ez következik a MÁV sajtósai által a minap kiadott meghívóból. E sorok megjelenésének napján Maglódon tartanak egy sajtótájékoztatót, ahol Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára; Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és az érintett települések (Budapest XVII. kerület, Ecser, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Szentmártonkáta, Nagykáta, Tápiószentmárton, Farmos, Tápiószele, Tápiógyörgye, Újszász, Zagyvarékas, Szolnok) polgármesterei vesznek részt.
Emlékezzünk: majd tíz esztendeje többek között a Rákos–Rákoshegy–Maglód, a Gyömrő–Mende–Tápiószecső–Nagykáta és az Újszász–Szolnok állomásközöket rendbe tették. Azután szünet. A Nagykátán túli szakaszokon nem nyúltak a pályához. Az állapotokra jellemző, hogy néhány éve egy mozdonyvezető örömmel újságolta: Tápiógyörgyén ötven százalékkal emelték a pályasebességet: 20 helyett 30 km/h-t engedtek a pályások.
Az elmúlt években nagyjából magasról tett a vasút vezetése ezekre a szakaszokra. Most hirtelen fontos lett a dolog. Vajon miért? Persze, leszámítva azt, hogy lehet sajtótájékoztatót tartani.
Kilenc éve, 2002-ben újították fel a Rákos és Rákoshegy közötti pályát. A teljesen megújult bal vágányon jártak a vonatok, miközben a jobb vágányt még építették. A felvételen Rákoshegy kezdőpont felőli bejárati jelzői láthatók

De már most megnyugtatunk mindenkit: az eddigi információk szerint a pályához nem nyúlnak. A meghívó szerint „a projekt annak a koncepciónak a része, amely 2010-2030-as időszakra 460 állomás és megállóhely felújítását irányozza elő. Cél az állomási és megállóhelyi felvételi épületek szolgáltatási színvonalának emelése, állomás illetve megállóhely felújítása, esőbeálló építése, valamint a piktogramok és állomási névtáblák renoválása.” Vajon minden peron, lámpa, pad átadásakor lesz szalagátvágás is? Azt is tegyük hozzá, hogy húsz év (!) alatt miért csak alig félezer vasútállomásra kerül sor? Épkézláb vasúttársaság ennyi állomásra öt, legfeljebb tíz évet szán. És a hosszabb időintervallum esetén a közvélemény már fejeket követel.
A maglódi állomásra valóban ráfér a felújítás. De vajon a 460 vasútállomás felújításához miért kell húsz év?
(a szerző felvételei)

Szép tervek... Igaz, hogy az utasok is jól látják majd a felújítás eredményét, mert a vonatok olyan lassan haladnak majd át az állomásokon, hogy lesz idő gyönyörködni a szép lassú munkában és eredményében. Már ha lesz akkor még valaki, aki felszáll a koszos, firkás, lassú és késő vonatokra Magyarországon.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.