2011. 12. 08.

U12: egyelőre vége

Megszünteti a BVG a nyár elején indított ideiglenes metróviszonylatot, az U12-est. Az U1-es Warschauer Straße és az U2-es Ruhleben végállomása között kelet-nyugati irányban ingázó járatot ismét az eredeti viszonylatok, az U1-es és az U2-es váltja december 9-étől.


A nyár elején fogtak bele az U2-es metró Gleisdreieck állomásának és azt azt követő hídszerkezetek felújításába a német fővárosban. A pótlási rend szerint észak, azaz Pankow felől érkezve a vonatok csak a Potsdamer Platzig jártak; illetve minden második jött tovább a Gleisdreieckig, ahol átszállhattak az utasok a felső szinten közlekedő U1-esre. Ezzel a Wittenbergplatzig utazva elérték az U2-es ugyancsak működő, nyugati szakaszát és folytathatták útjukat az egykori Nyugat-Berlin alatt. Azonban ez két átszállást jelentett, ami rendkívül körülményesnek bizonyult.
Szokatlan vendég a Warschauer Straßénál: az U12-esen az A3L sorozatú vonatok mellett a korszerű HK-szerelvények is megfordultak

A HK-k mellett az erre még ritkábban megforduló GI/1E sorozatú, NDK-eredetű szerelvények is részt vettek a forgalomban. A Gleisdreieckhez érkezik az egyik ilyen vonat

Ahogy arról már korábban beszámoltunk, az utasok nyomásának engedve a BVG átszervezte a pótlási rendet. Az U1-es viszonylat ingajáratként közlekedett a Wittenbergplatzt és az Uhlandstraße között – egy szerelvénnyel, tíz perces követéssel. A maradék szakaszon pedig egy régi viszonylatot élesztettek újra: a 2006-ban megszüntetett U12-est. A viszonylat az U1-es vágányain haladt a Warschauer Straße és a Wittenbergplatz között, ahol az U2-es vonalán folytatta az útját Ruhlebenig, tíz percenként, illetve a Theodor-Heuss-Platzig szintén tíz percenként, közösen tehát öt perces járatsűrűséget biztosítva.
A frissen felújított Ruhleben állomásra érkezik egy HK sorozatú szerelvény, mint U12-es viszonylatú metró

Az újonnan bevezetett vonalon az U1-esen szokatlan járműtípusok is megjelentek. A megszokott – kisprofilú – A3L sorozat mellett az U1-es vonalán ritkán látott GI/1E sorozatú, felújított NDK eredetű szerelvények is felbukkantak; de a korszerű HK sorozatú vonatokkal is találkozhattunk az U12-esen.
Az U1-es vonalán, a Görlitzer Bahnhof előtt tekereg a magasvasúti részen az U12-esen közlekedő, HK sorozatú szerelvény

Az U2-es megmaradt, önálló szakaszán, egyfajta szigetüzemben A3L és GI/1E sorozatú vonatok dolgoztak. A szigetüzem azonban nem valódi elszigeteltséget jelent, mert Alexanderplatzról a nagyprofilú hálózaton át megközelíthették a járművek – ha szükségessé vált – az Olympiastadtion állomás melletti műhelyeket, azonban ez meglehetősen bonyolult művelet volt és lehetőség szerint „önellátásra” rendezkedtek be a vonalon.
Az U2-es önálló, északi szakaszán az öreg A3L és GI/1E sorozatú szerelvények közlekedtek. A képen egy A3L-vonat az Eberswalder Straße megállóban. A célállomás a Gleisdreieck, hibás, a vonat ugyanis északra, Pankow felé tart

A vágányzár utolsó napjaiban némileg megkavarta a BVG. Az U2-esek mindegyike csak a Potsdamer Platzig járt, így a Mendelssohn-Bartholdy-Park megállónál ki tudják építeni az ideiglenes kitérőt, ugyanis a Gleisdreieckig egy vágányon jártak a vonatok. A metrókat buszokkal pótolják a Nollendorfplatz és a Potsdamer Platz között, de az utazóközönség körében nem gyűjtött jó pontokat a BVG ezúttal. A gumikerekűek nem érintik a Mendelssohn-Bartholdy-Park megállót és a Gleisdreiecket sem. Itt sok utas az U12-esről leszállva tapasztalta, hogy nem tudnak sem a pótlóbuszokra, sem az U2-es metróra átszállni. Az utasok a BVG utastájékoztatását kritizálták, mert nem volt egy egyértelmű és nem tájékoztatták időben a közönséget.
A Görlitzer Bahnhof megállóban szoktalanul hat a HK-szerelvény, pedig közel fél éve járnak itt is a korszerű vonatok

Az U2-es vonalon a teljes forgalmat várhatóan december 9-étől veszik fel a forgalmat. Ekkortól pedig visszaáll a régi rend: az U2-es Pankow és Ruhleben között tíz percenként, míg Pankow és a Theodor-Heuss-Platz között ugyancsak tíz percenként, közösen öt perces követést biztosítva járnak. A forgalmat a három kisprofilú típussal látják el, azaz A3L, GI/1E és HK sorozatú kocsik közlekednek. Az U1-esek pedig ötpercenként ingáznak a Warschauer Straße és az Uhlandstraße között járnak, A3L sorozatú szerelvényekkel.
A vágányzár idején az U1-es metró csak a rövidke Wittenbergplatz–Uhlandstraße szakaszon járt. A vonalon egy szerelvény ingázott tíz percenként. A négy kocsis vonatról az Uhlandstraßénál készült felvételünk
(fotók: a szerző)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.