2012. 01. 07.

Késik a gyorsvonat

Még mindig késik a gyorsvonat. No, ez idehaza nem újdonság, viszont Németország esetében érdekesebb dolog mindez. Különösen akkor, ha egy magánvasút régóta tervezett, ígért szolgáltatásáról van szó. A Hamburg és Köln közötti magánvasúti járat, a HKX nem indult el decemberben és egyelőre nem is tudni, mikor utazhatunk a lila szerelvényekkel.


A Hamburg–Köln Express, azaz a HKX már többször próbálkozott a szolgáltatások elindításával, de egyelőre tovább késik az egykoron osztrák 4010-es motorvonatokkal operáló magánvasúti gyorsvonat premierje. Eredetileg 2010 végén, majd többszöri halasztás után 2011 augusztusában indult volna a szolgáltatás. Végül a menetrendváltás lett a cél, most viszont egyelőre úgy hírlik: egy éven belül indulhatnak a szerelvények.
A HKX számára már felújított 6010-es motorkocsi
(forrás: EBFÖ)

A késés oka ezúttal egyrészt a Szövetségi Vasúti Hivatalnál, az EBA-nál keresendő. Sajtóhírek szerint a hatóság egyelőre nem akarja engedélyezni az ÖBB-től vásárolt s Lengyelországban felújított személykocsik közlekedését. A HKX egyébként nem a megszokott motorvonatként, hanem a vezérlőkocsikat és a betétkocsikat felhasználva mozdonyos vonatként szeretné közlekedtetni a járműveket. A dolog pikantériája, hogy eredetileg ezek a járművek – a megszokottól alacsonyabb padlószint biztosítása okán – Scharfenberg-rendszerű kapcsolóval rendelkeztek, s csak a vonat két végén volt hagyományos, vonóhorgos-csavarkapcsos vonókészülék. Emiatt a tervek szerint a HKX vonatainak mindkét végén az AD4hES sorozatjelzést viselő, 6010-es sorozatú vezérlőkocsik közlekedtek volna – üzemen kívül, normál személykocsiként.
A HKX kocsijainak leendő belső tere. A régi osztrák motorvonat betétkocsijait teljesen felújítja a cég
(grafika: HKX)

Az ÖBB-nél 1965 és 2006 között szolgált motorvonatok maradékait sajtóhírek szerint mintegy százmillió euróért (ez nagyjából 31,5 milliárd forintot jelent) vásárolta és újította fel a HKX egyik tulajdonosa, a berlini a Locomore rail GmbH & Co KG. Itt tesszük hozzá, hogy a százmillió euró kicsit magas összegnek tűnik, hiszne a csehek a duplájáért 27 vadonatúj Railjet-szerelvényt vehetnek.
A mozdonyos személyvonatként való közlekedés azért is érdekes, mert az ÖBB-től komplett motorvonatokat, tehát motorkocsikat is vett a társaság, ahogy azt az új tulajdonoshoz való átállításukkor, 2009. május 23-án készült videó is mutatja.
A 2009. május 23-án Regensburgban készült videó a Bécsből Nürnberg-Dutzendteich felé tartó vonatról
(forrás: muftigrufti / YouTube)
Az EBA szóvivője, Moritz Huckebrink úgy nyilatkozott a RuhrNachrichten.de oldalnak, hogy a járműveket jelenleg a németországi forgalomra készítik fel, de hogy pontosan mit jelent ez, azt nem árulta el, mondván erre nincs felhatalmazása a leendő üzemeltetőtől.
Eközben a HKX folyamatosan készül a startra. Mintegy harminc vonatkísérőt és egyéb alkalmazottat kerestek a honlapjukon keresztül, s Renate Bader, a HKX sajtósa azt mondta: már le is szerződtették ezeket a munkatársakat. Arra a kérdésre, hogy mikor indulhat be a szolgáltatás, nem mondott konkrétumot a szóvivő, mindössze csak annyit: „még ebben az évben elindulunk.”
Eddig sem volt zökkenőmentes a HKX indulása: korábban a pályavasúttal nem sikerül megegyezni a menetvonalak kérdésében, de végül ezeket is véglegesítették.
A HKX vonatainak tervezett menetrendje
(forrás: HKX)

Nem mellesleg érdemes megjegyezni, hogy Németországban jelenleg nincs igazán sikeresnek tekinthető magánkézben lévő távolsági vasúti szolgáltató. A Netinera (korábban Arriva) érdekeltségébe tartozó Alex a Bajor Szabadállam megbízásából és finanszírozásával működik. Egyedüli példa a Veolia-csoporthoz tartozó InterConnex-járatpár Lipcse és Rostock között, azonban ez a cég csak napi egy pár vonatot közlekedtet s más viszonylatokon tett próbálkozásai sikertelennek bizonyultak.
Ahogy arról a RegionalBahn Blog már korábban beszámolt, a tervek szerint egy új szereplő, az MSM Gruppe ez jövő év júniusától, a nyári menetrend életbe lépésétől „Train4You” néven napi három pár vonatot indítanának Köln és Hannover között, amely járatokat az alsó-szászországi városban megosztanák és a vonat egyik része Berlinbe, a másik Hamburgba menne.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. 31,5 milliárd Ft-os vételár? És több éves késés? Hogy fog ez valaha is megtérülni? Vagy csak egy milliárdos hobbi vállalkozása a dolog?

    VálaszTörlés
  2. Lehet, hogy valakinek ez is olyan játékvasutazás, soha sem lehet tudni. Igazából erősen kételkedem a 100 millió €-ban, bár... Veszel legalább három (de asszem egyébként hat), hát finoman is kifogásolgatható esztétikai állapotú szerelvényt; azokat felújítod, akár meg is lehet ez az összeg, bár még mindig sokallom. De ez az egyetlen adat, amit így leírtak.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.