2012. 02. 06.

Ludmillával erősítenek

Hivatalosan még meg nem erősített hírek szerint a GYSEV új mozdonyokkal erősít. Használt személykocsik terén már van tapasztalata, ezúttal használt német mozdonyokat bérelne a „repcevasút”. A GYSEV-nél egyelőre nem kívántak részleteket elárulni az ügyletről, lévén folyamatban lévő ügyről van szó.


A hírek szerint már alá is írták a kontraktust a GYSEV képviselői, ami szerint néhány mozdonnyal gyarapodhat a nyugat-magyarországi vasúttársaság járműállománya. A németeknél Ludmilla becenéven ismertté vált szovjet mozdonyok előnye, hogy a Szergejekkel ellentétben villamosfűtésre is képesek, igaz, ez a német szabványoknak felel meg, azaz 1000 V 16,7 Hz-es váltóáramot adnak. Mindez azonban a szombathelyi vonalon járó IC-kocsiknak nem lehet gond, hiszen a nemzetközi forgalmú járművek ismerik ezt a feszültségnemet is.
A DB Fernverkehr állagába tartozó, 140-es tempóra is képes 234-es sorozatú mozdony Berlin-Lichtenbergben. A típusból csak kevés működik, valószínű, hogy a „csak” 120-ra képes 232-esek teszik be kerekeiket hazánkba
(fotók: Magyarics Zoltán)

Információink szerint a GYSEV a (még?) villamosítatlan Hegyeshalom–Csorna–Porpác(–Szombathely) és a Szombathely–Vasvár–Zalaszentiván–Nagykanizsa viszonylatokon használná a járműveket tehervonatok és távolsági személyszállító járatok (így többek között IC-k) továbbítására is.
A témában megkerestük a GYSEV-et is. Rázó László, a vasúttársaság sajtószóvivője azt mondta kérdésünkre, hogy még folyamatban lévő ügyről van szó, így egyelőre csak annyit mondhatott, hogy „a GYSEV Zrt. arra számít, hogy az októberben átvett vonalak miatt emelkedni fog az áruszállítási forgalma. A cég vizsgálja annak lehetőségét is, hogy a megnövekedett igények után hogyan biztosítható a tehervonatok megfelelő vontatása, és ezzel együtt a személyszállítási igények költséghatékonyabb kiszolgálása.
A vállalat minden piaci lehetőséget megragad a bevételek növelése, és a költségek csökkentése érdekében.

A mozdonyok érkezése azért is érdekes, mert a DB Schenker, a német vasút teherfuvarozó leánya – a Ludmillák az ő érdekeltségi körükbe tartoznak – ugyanis mozdonyhiánytól szenved és a korábban leállított példányok újbóli üzembe helyezése is zajlik, így felesleges mozdonyuk aligha van. Egyes források szerint a DB romániai leányvállalatánál azonban vannak felesleges mozdonyok, így akár onnan is érkezhetnek a mozdonyok. Más források pedig a darabszámot is tudni vélik: négy Ludmilla kerül a GYSEV-hez.
A Ludmillák bérlése egyébként nem példanélküli a környéken: az ezredforduló környékén az ÖBB bérelt néhány mozdonyt a tehervonati forgalom számára, mert nem állt éppen jól megfelelő vontatójárművel.

Halász Péter

11 megjegyzés:

  1. biztos ez a leggazdaságosabb jelenleg elérhető gép...?...
    nameg hány teher is jár a 16-17-en...?..:))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Viszont IC-re jó, mert ugye a Csörgő vagy fűt, vagy vontat; a Szergejhez meg Rezsó is kell. :) A 20-70-eseknek meg mindegy, milyen villany megy bele. És lehet, hogy még így is olcsóbb, mint a MÁV-TRAKCIÓ-tól bérelni bármit is.

      Törlés
    2. Elképzelhető, hogy nem túl gazdaságos, bár ugye egyszerre tudja azt (fűt + vontat), amit a Csörgő és Szergej csak külön-külön. Könnyen lehet, hogy egy zsír új dízel TRAXX fajlagosan jobb bolt lenne. Ha az ÖBB olcsóért dobna pár Herkulest, az is jó buli lenne. Csak ugye ezeket ki is kell valakinek fizetni - itt a jön az "ameddig a takaró ér" alapigazság. :)

      Törlés
    3. ÖBB nem akar nagyon Herkulest adni, mert nekik se nagyon van. Ugye szeretnének a 2x43-asoktól végleg megszabadulni, tehát erősen optimalizálni kell a gázolajfaló járműparkot.

      Egyébként ugye ER20-ast is már alig/nem gyártanak (» http://regionalbahn.blogspot.com/2011/09/az-utolso-herkules.html), tehát egyetlen alternatíva marad jelenleg a TRAXX DE, de az valóban horror árban van. Márpedig ha pár éven belül bedrótozzák a Csorna–Porpác és a Szombathely–Nagykanizsa szakaszt (előbbit ugye még a MÁV feszegette pár éve; még az oszlopok is megvannak talán Répcelakon?), akkor pénzkidobás megvenni a TRAXX DE-ket, jó lesz addig a Ludmilla is.

      Törlés
  2. Biztos az az 1000V 16.7Hz? A dizelgépek tudtommal 50Hz-el fűtenek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szakirodalomban azt írják, hogy a 132 sorozat villamos fűtése 1000 V 16 2/3 Hz, amit egy ideig 22 Hz-re emeltek, mert zavarta az 50 Hz-es sínáramköröket. Ez addig maradt így, amíg ezeket át nem építették egyenáramúra.

      Megjegyzem, mivel az NSZK-s Bn és az NDK-s Bmh/By (aka Halberstädter) kocsik java része is csak 1000 V 16 2/3 Hz-et ismer, ez logikusnak tűnik.

      A szakirodalom: Fritz Borchert - Hans-Joachim Kirsche: Lokomotiven der Deutschen Reichsbahn; Transpress VEB Verlag für Verkehrswesen, Berlin, 1986 » http://www.amazon.de/Lokomotiven-Deutschen-Reichsbahn-Diesellok-Triebwagen/dp/376851286X

      Törlés
  3. Válaszok
    1. Én is gratulálok! Sokkal több és jobb cikk van fent, mint az Indóház Online-on! :)

      Törlés
    2. Vasút témakörben legalábbis biztosan :)

      Törlés
    3. @Sünöcske: a témáink ismertek. :) Mi nem szándékozunk repülni vagy éppen hajózni. :)

      @Balogh Zsolt: Köszönjük! :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.